לא דורכים במקום

בשנים האחרונות יותר ויותר מעצבים ישראלים הולכים שבי אחר הפטיש העתיק בעולם: עיצוב נעליים. ה"גילדה" - בי"ס לעיצוב נעליים הולכת ומתבססת, ו"שופוני"- שוק מעצבי הנעליים מצליח למשוך אליו מספר רב של מבקרים. "גלובס" מסמן את ששת המעצבים המבטיחים בתחום

YOTAM יותם פרידמן רז

שילוב בין גלאם-רוק לג'אז

ייחודיות: "קיים בי צורך בלתי נשלט לשינויים וגירויים תמידיים, יש בי יצר סקרנות והרפתקנות שמכריח אותי להתנסות ולגלות דברים חדשים וזה מאוד משפיע על העיצוב שלי. כל דגם הוא אקספרימנט חדש. אם הייתי צריך להגדיר את הסגנון שלי באמצעות מוזיקה, הייתי מגדיר אותו כשילוב בין גלאם רוק לג'אז, חצוף ומרדן ובמקביל אי אפשר שלא לאהוב אותו. זה הייחוד שלי".

השראות: "אני שואב השראה מקלאסיקות כמו פרנק סינטרה, הסקס פיסטולס, העיר לונדון על אפרוריותה ונועזותה, איטליה, שאחרי הכול היא בירת הנעליים העולמית ואייקוני האופנה הענקיים לואי ויטון וסרג'יו רוסי. גם בלו ריד, איגי פופ, הנשיא קנדי, המשוררת פטי סמית, ג'וני קאש, ברידג'יט בארדו, טוויגי, ג'יין ברקין, בטי פייג' וקייט מוס העל זמנית, אוסף של דמויות שתמיד יהיו רלוונטיות".

חלום: "להרחיב את הקולקציה ולבנות שני קווים מקבילים, אחד לנשים והשני לגברים. לפני מספר חודשים פתחתי סדנת קורסים אישיים לעיצוב נעליים שמיועדת לשלושה תלמידים בכל פעם. החלום שלי זה לראות כמה שיותר תלמידים שהופכים למובילים בתחום בהתבסס על הידע שלי".

חומר או צורה: "אני מפתח את כל הדגמים לבד ותופר את כל הדוגמאות בעצמי ועדיין לעולם לא אוכל לצפות מראש מה יוביל למה, החומר או הצורה".

מה זה נעליים בשבילי: "נעליים בשבילי זה הכול. זה העבודה שלי, המקצוע שלי והאהבה שלי. אני לא צריך לנעול אותן בשביל ליהנות מהן, אני יכול רק להסתכל עליהן, להריח אותן, לגעת בהן, להרגיש אותן".

כמה זוגות יש לי בארון: "בארון יש לי כמה עשרות זוגות והרבה מהן עדיין בקופסאות כי עוד לא מצאתי סיבה מספיק טובה לנעול אותן. קשה לי לנעול נעל חדשה ולראות איך היא מאבדת מהקסם ומהבתוליות שלה, אני מעדיף לשמור אותן במקום שמור ובטוח".

שנת הקמה: 2009 טווח מחירים: 550-1,200 שקל

ניתן להשיג ב: יותם - בסטודיו, בן אביגדור 2, ת"א

מיכל מילר

השראות קולנועיות

ייחודיות: "את העיצוב שלי אני שואבת מזיכרונות, רגשות, חוויות ומאהבות. השאיפה העיצובית שלי היא שהנעליים תמיד ישקפו אותי ואת מה שאני עוברת וחווה. אני מאמינה בניקיון בעיצוב, אני לא אוהבת רעש בעיניים ואני מקפידה שלכול קו וקו בנעל תהיה משמעות והצדקה מבחינה עיצובית".

השראות: "יש לי תואר בלימודי מזרח אסיה ותואר בקולנוע וטלוויזיה ואני מוצאת את עצמי פונה הרבה פעמים לעולמות האלה כדי לקבל השראה. בעולם של מזרח אסיה אני מתחברת בעיקר לעקרונות האסתטיקה של יפן, לחוסר השלמות והאקראיות, לאלמנטים א-סימטריים, למינימליזם, לחיבור ולהרמוניה עם עולם הטבע, ולמשחקים שבין החלל לבין החומר. מעולם הקולנוע אני שואבת השראות בעיקר מהסרטים התקופתיים. בקולקציה האחרונה התחברתי בעיקר לתקופה של שנות ה-70, תחילת שנות ה-80, שבה אופנת הנשים הייתה מצד אחת מאד נוצצת ומלאה ב"גלאם", ומצד שני נחצו גבולות בין האופנה הנשית והגברית והמראה האנדרוגני קיבל ביטוי נרחב, ומכאן פניתי לסרטים כמו 'לילות בוגי', 'פני צלקת' ו'הרומן שלי עם אנני' כרפרנסים להשראה".

חלום: אפשר להגיד שאני די חיה את החלום שלי. אני לא חושבת שזה מובן מאליו להתפרנס ממשהו שנהנים לעשות. יש לי כיום חופש לעצב כראות עיני ולהיות אדון לעצמי. אני חולמת להמשיך ולפתח את המותג שלי, למכור גם בחו"ל ולקבל הכרה לא רק בגבולות הארץ, למצוא חומרים חדשים וטכניקות עבודה חדשות ולהמשיך ליצור תוך נאמנות לעצמי וללקוחות שלי".

חומר או צורה: ישנם דגמים שמתחילים משרבוט של מספר קווים על חתיכת נייר, שרק אני יכולה לדמיין בדיוק איך הנעל הסופית תיראה ואיך כל הקווים האלה יהפכו ממשהו דו-ממדי לנעל בתלת-ממד. יחד עם זאת, ישנם דגמים שמתחילים מתוך עבודת פיסול ו'דיגום חופשי' על האימום, עם חומר שמדליק אותי".

מה זה נעליים בשבילי: "אף פעם לא היה לי פטיש לנעליים. תמיד אהבתי אופנה באופן כללי והייתי מתקשה למצוא את הנעליים שיענו בדיוק למה שאני מחפשת. מתוך החסך הזה, התחברתי לרעיון שאני יכולה להחליט איך הנעליים שלי ייראו".

כמה זוגות יש לי בארון: "כ-20-30 זוגות. רבע מהם נמצאים בשימוש ומהשאר סתם כואב לי להיפרד".

שנת הקמה: 2006 טווח מחירים: 650-1,290 שקל ניתן להשיג ב: רשת חנויות STORY

USHOOE איה סגל

אורבניות לגבר

ייחודיות: "אני מעצבת נעליים לגבר הישראלי כשבכל דגם יש עיצוב מחודש של הפרטים הקטנים: צורת שריכת הנעל, שילובי הצבעים, שילובי חומרים וטקסטורות שמגיעות ממקום מאוד אורבני, ממרזבים, בורות ביוב, מדרכות, פחי אשפה ועצים שתולים שכלואים בתוך מדרכות".

השראות: "אני באה מעולם של עיצוב פנים וארכיטקטורה והם זולגים לי לתוך העיצוב. מעבר לזה, יש מספר דמויות שמאוד משפיעות עליי, מתדאו אנדו, הרצוג ודמרונג, חוסיין שלאין, ויקטור&רולף, וסופרים שבוראים מבחינתי עולם חדש כמו 'עולם הסוף' של אופיר גפלה טושה, 'איד רומניה' של אסף גברון ו'רועש להחריד וקרוב להפליא' של גונתן ספרה פויר".

חלום: "להיות בעלת מותג שמשווק בארץ, בצרפת ובאיטליה".

חומר או צורה: "אני מתחילה בניתוח מקורות ההשראה, בחירת קונספט עיצובי, שרטוט סקיצות ופיתוח דגמים. בקולקציה האחרונה צילמתי מאות תמונות של העיר תל אביב, תמונות של פרטים וחיבורים, משטחים וטקסטורות ותרגמתי אותם לנעליים".

מה זה נעליים בשבילי: נעליים הן הפתרון לדיכאון. הן לא תלויות במצב העור או במשקל. הן משפיעות על יציבת הגוף, על צורת ההליכה ועל מה שאנחנו משדרים".

כמה זוגות יש לי בארון: "32 זוגות נכון לרגע זה".

שנת הקמה: 2010 טווח מחירים: 900-1,300 שקל ניתן להשיג ב: הזמנה אישית בלבד - 052-2869888

עודד אראמה

מענה אלגנטי לגבר הישראלי

ייחודיות: "מתן מענה לגבר הישראלי שמחפש נעלים אלגנטיות בעבודת יד ובסדרות מצומצמות. הדגשים שלי הם על חומרים משובחים, רמות גימור גבוהות ואריזה מהודרת. "בנוסף, אני כותב בלוג שמאפשר ללקוחות להיות חלק אינטגרלי מתהליך העיצוב ולהציע השראות וכיווני עיצוב למותג וגם לקבל טיפים לטיפול ושמירה על נעליים".

השראות: "לאחרונה אני מקבל השראה ממוצרים אורגניים, טקסטורות של עץ, מפות טופוגרפיות, אורנמנטיקה באובייקטים ממדינות ערב ועבודות של מאן ריי ואנשים שמבחינתי הם לקוחות פוטנציאלים שלי. "חלקם בעלי הופעה אלגנטית שמחפשים את הדיוק והאסתטיקה בכל פרט ואחרים שמעדיפים מראה קז'ואל שהאמירה שלו נקבעת בהתאם לסוג הנעליים שבחרו, סניקרס או נעליים אלגנטיות".

חלום: "להתפתח עם המותג לשווקים נוספים באירופה וארה"ב, ליצור שיתופי פעולה עם חברות מסחריות ואמנים בתחומים שונים, להרחיב את הקולקציות ולעבוד בחלל מעניין שישלב סטודיו וחנות".

חומר או צורה: תהליך העיצוב הוא מפתיע וחסר חוקיות מבחינתי. לפעמים אני מוצא חומר שמדהים אותי בצבעוניות ובטקסטורה שלו והוא מכתיב לי את השימוש ואת העיצוב ובפעמים אחרות העיצוב מתחיל דווקא מרעיון לסוליה או חתכים לגפה. "נקודת הפתיחה לא חשובה, פיתוח הדגמים תמיד יהיה מורכב, ארוך ומפתיע".

מה זה נעליים בשבילי: "נעליים הן כמו מבנה ארכיטקטוני שנושא על כפיו את משקל גופנו. נעליים הן אובייקט תלת-ממדי, וככאלה החוויה שלהן מתחילה בנוכחות בסביבה, דרך שלב הנעילה וכמובן בתחושה שמתפשטת בנו בזמן ההליכה".

כמה זוגות יש לי בארון: "יש לי 10 זוגות נעליים בעיצובי ובנוסף דוגמאות ראשוניות של הדגמים שלי, גם כאלה שלא צלחו את הדרך ולא יצאו ליצור".

שנת הקמה: 2010 טווח מחירים: 960-1,490 שקל ניתן להשיג ב: SKETCH) מתחם התחנה, ורחוב בזל 2 ת"א (ובאופנת סגל בכיכר המדינה ת"א

ענת נוייבאר

בעקבות קארי בראדשו

ייחודיות: "אני מתייחסת אל הנעל כאל פריט מפוסל עם הרבה חלקים ופיתולים. העיצוב שלי מאופיין בקווים נקיים אבל אני משתדלת תמיד להפתיע בא-סימטריות במפתח של הנעליים או בצורת סוליה מעניינת".

השראות: "אני מגיעה מעולם של עיצוב גרפי, מה שגורם לי באופן אוטומטי לתרגם את המציאות לצבעים וצורות, כשזה לא קורה, אני פונה לפיסול בחימר. העבודה על האובניים מאוד משפיעה על הדרך שבה אני מעצבת את הנעליים. אני מרגישה את החומר הרך משתנה לי בין האצבעות תוך כדי תנועה וזה מקור נפלא לרעיונות, לצורות ולטקסטורות".

חלום: "כשהבן הצעיר שלי התחיל ללכת, הדבר שהכי רציתי לעשות זה לעצב לו נעליים בעצמי, אז הלכתי ל'גילדה' ללמוד איך עושים את זה ונפתח לי צוהר לעולם קסום שהפתיע אותי. עכשיו החלום שלי הוא להגיע לכמה שיותר כפות רגליים, כולל אלה של קארי בראדשו".

חומר או צורה: "אני תמיד מתחילה לעצב מתוך צורה. אני תופרת מספר סקיצות ומגיעה להחלטה צורנית. בשלב זה כבר מתגבשת ההחלטה סביב הצבעוניות ומסע החיפושים אחר החומר מתחיל".

מה זה נעליים בשבילי: "נעליים הן צורך. אי אפשר להתהלך בלעדיהן, אי אפשר להתנהל בלעדיהן. נשים מאוהבות בהן כי הן כמו תכשיט, הן מתחנפות לגוף ולא מצריכות נתוני גוף מיוחדים. גם אם עלית 10 קילו הן עדיין יהיו שם בשבילך.

"נעליים משקפות את האופי של הנועל ואת מצב הרוח הרגעי שבו הוא נמצא כשהוא בחר לנעול ספציפית אותן. אישה שנועלת נעלי עקב מתנהלת אחרת לגמרי כשהיא בסניקרס".

כמה זוגות יש לי בארון: "אני נוהגת לאמץ שלושה זוגות של נעליים חדשות בכל עונה. הן תמיד יהיו הנעליים שארגיש בהן הכי נוח והכי יפה והן ילוו אותי עד קץ ימיהן".

שנת הקמה: 2009 טווח מחירים: 700-950 שקל ניתן להשיג ב: הזמנה אישית בלבד - 054-4223052

"שולה" קובי לוי ושני לקס

יצירה מתובלת בהומור

ייחודיות: "למרות שאנחנו נוגעים בסגנונות מאוד קלאסיים, היצירה שלנו לעולם תהיה מתובלת בהומור. זה חלק מה-DNA של המותג. הטוויסט אצלנו יגיע בדרך-כלל בצורת צבעוניות מעניינת ולא שגרתית".

השראות: "ההשראה שלנו לקולקציית החורף הגיעה ממקום מאוד ישן ודודתי. השתמשנו בפרטים מנעליים ישנות שמצאנו בבוטיקים שונים ברחוב אלנבי בת"א שקיימים משנות ה-50 ושילבנו אותם בקולקציה.

"נתנו אינטרפרטציות חדשות לשרשרות פנינים, חיתוכי מוקסינים, אבזמים תנכי"ם וחירורי עור שונים ושילבנו אותם במגוון עקבים ובנעליים שטוחות".

חלום: "להשריש את המותג בחו"ל ולהצליח לפתח טביעת אצבע אישית וחד משמעית שתגרום לאנשים לזהות את המותג באופן מיידי".

חומר או צורה: "כשאנחנו ניגשים לעבוד על קולקציה אנחנו בוחרים נושא מסוים ומתוכו נבחרת צורת האימום, העקבים, הקווים, החומרים ולבסוף הצבעים. הנושא המרכזי בכל דגם יכול להיגזר מתוך אלמנט שמשתלט על העיצוב. בקולקציה האחרונה לדוגמה, הכנסנו חיתוכי עור שגדלים והופכים לשפם עיצובי ענק שמעטר את הנעליים ושתי חגורות שמרחפות בצורת X על הקרסול".

מה זה נעליים בשבילי: שני: "נעליים בשבילי הם סוג של חיית מחמד שמעוררת בי כל מיני רגשות בכל מיני צבעים. הן יכולות לתת אהבה, לנחם, ולפעמים גם לשבור לך את הלב כשהן בלתי ניתנות לרכישה".

קובי : "נעליים קודם כל צריכות להיות פרקטיות ורק אחר כך להיות בעלות אמירה ויחוד. זה בדיוק המקום שבו אני ושני משלימים אחד את השני בעבודה על מותג אחד משותף. אני בפרקטיקה והיא עם הרגשות".

כמה זוגות יש לי בארון: שני: "53 זוגות".

קובי: "10 זוגות".

שנת הקמה: 2004 טווח מחירים: 495-945 שקל ניתן להשיג ב: רשת חנויות שופרא-בהונות