מזכיר הממשלה, ראש הלשכה ובכירים נוספים נחקרו בשב"כ בחשד להדלפה של מידע סודי

חקירת שב"כ נעשתה לבקשת ראש הממשלה שחשד שהודלף מידע מישיבה סגורה * שב"כ: ההדלפה לא בוצעה על ידי גורם כלשהו בלשכת רה"מ

ראש הממשלה בנימין נתניהו הורה לשב"כ לחקור בכירים בלשכתו בחשד שהדליפו מידע ביטחוני רגיש לעיתונאים. במסגרת זו נחקרו באחרונה מרבית אנשי לשכת נתניהו ובכירים נוספים במשרד ראש הממשלה בהם ראש המועצה הלאומית לביטחון (מל"ל) עוזי ארד, ראש הלשכה נתן אשל, היועץ המדיני רון דרמר, מזכיר הממשלה צביקה האוזר וראש מערך ההסברה לשעבר, ניר חפץ. לאחר חקירת השב"כ נקראו כולם גם לחקירת פוליגרף בשב"כ. היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, עודכן בנושא והחקירה נעשתה בתיאום עמו ועל דעתו.

כבר ביום חמישי שעבר פרסם "גלובס" את תחילת הפרשה. ההדלפה, מתוך ישיבה רגישה וסגורה, התרחשה לפני כארבעה חודשים. ראש הממשלה, שהחל לחשוש שחומרים מודלפים מישיבות סודיות, ביקש מהשב"כ לחקור את כל אנשי הלשכה. הוא דן בנושא עם ראש השב"כ יובל דיסקין ובעקבות זאת עקב השב"כ אחר כל פקידי משרד ראש הממשלה והאזין להם. מאוחר יותר הוזמנו כאמור כולם לבדיקת פוליגרף.

על אף שהשב"כ מסר כי בתום החקירה נמצא כי ההדלפה לא בוצעה על ידי גורם כלשהו בלשכת ראש הממשלה, ציטט היום אתר וואלה! ידיעה שפורסמה בימים האחרונים בעיתון הכווייתי "אלג'רידה", ולפיה לפני כארבעה חודשים הודלף מידע ביטחוני רגיש מתוך דיון ביטחוני סגור. ראש הממשלה בנימין נתניהו חשש כי גורמי חוץ מאזינים לדיונים ולפיכך התייעץ עם ראש השב"כ יובל דיסקין כיצד לפעול. השניים, על פי העיתון, החליטו לפתוח בחקירת שב"כ חשאית.

עוד דווח כי השב"כ צותת לשיחות של פקידים בכירים בלשכת נתניהו, ביניהם עוזי ארד, נתן אשל, רון דרמר, צבי האוזר וניר חפץ. "לאחר החקירה החשאית זומנו כל הפקידים לעבור בדיקת פוליגרף", דווח. לפי העיתון הכוויתי, מחקירת השב"כ עלה כי האוזר וחפץ שיקרו בחקירתם וכי הם אלו שהדליפו מידע. "נתניהו ביקש מהשניים להתפטר מתפקידם כדי למנוע שערורייה גדולה יותר", נמסר. "השניים ביקשו לעזוב את התפקיד שלהם רק לאחר שימצאו עבודה חדשה".

המקורות מסרו עוד כי מדובר ב"סיפור גדול מאוד". לטענתם, "ההדלפה בוצעה מישיבה חשאית ביותר וכמעט פגעה ביחסים של ישראל עם אחת המדינות החשובות והגדולות בעולם, הנמצאת בקשרים הדוקים עם ישראל". נוסף לכך, נכתב כי עובדים רבים במשרד ראש הממשלה חוששים מפני האזנה לשיחות הטלפון שהם מבצעים מהטלפון הנייד וכן מזה הביתי.

נורה אדומה לנתניהו

כפי שפורסם ב"גלובס" בשבוע שעבר, ראש הממשלה איבד את אמונו בחפץ, ראש מערך ההסברה, ובמזכיר הממשלה האוזר כבר לפני כמה חודשים. לנתניהו הגיעו שמועות כי חפץ מתדרך עיתונאים נגדו ואף מעביר לידיהם חומרים חסויים מישיבות סגורות. העובדה ששמו של האוזר נעדר מידיעות חדשותיות רבות החושפות את הנעשה בלשכתו, הדליקו אצל ראש הממשלה נורה אדומה בחשד כי הוא אחד המדליפים מהלשכה. את השניים, שנחשבים לאנשי אמונו של שר החינוך, גדעון סער, החלו למדר מדיונים ביטחוניים ואף מדיונים פוליטיים בלשכה.

לפני שפרצה השריפה בכרמל הגיע נתניהו להחלטה כי יש לסיים את העסקתו של חפץ, ושלח לעברו רמזים כי הוא מצפה שיניח מכתב התפטרות. ראש הממשלה אף הבהיר לחפץ באותה ההזדמנות כי למרות בקשתו של חפץ, אין בכוונת נתניהו למנותו לשום תפקיד אחר בשירות המדינה. בשל האירועים בכרמל נשאר חפץ בתפקידו חודש נוסף, ולפני כשבוע עזב.

בלשכת ראש הממשלה לא ירימו גבה אם גם האוזר יניח בקרוב מכתב דומה על שולחנו של ראש הממשלה.

מהשב"כ נמסר בתגובה כי "שירות הביטחון הכללי חקר בחודשים האחרונים, חשד להדלפה של מידע רגיש, וזאת לאור פניית ראש הממשלה בנושא. החקירה התקיימה בתיאום עם היועץ המשפטי לממשלה ועל דעתו. במסגרת החקירה נחקרה שורה של אנשים, בלשכת ראש הממשלה ומחוצה לה. בתום החקירה נמצא כי ההדלפה לא בוצעה על ידי גורם כלשהו בלשכת ראש הממשלה. תוצאות החקירה הובאו לידיעת היועץ המשפטי לממשלה".

ניר חפץ מסר בתגובה: "רה"מ מעולם לא ביקש ממני לעזוב את תפקידי, לא ישירות ולא בעקיפין, ואפילו לא ברמז, וגם אף גורם אחר לא ביקש זאת אף פעם, ההיפך הוא הנכון. משביקשתי מראש הממשלה לסיים את תפקידי בשל שחיקה אישית, הוא ניסה לשכנעני להישאר תקופה נוספת ותוך שהוא מדגיש שוב ושוב את שביעות רצונו הרבה מעבודתי. הגעתי ללשכת ראש הממשלה מתפקיד בכיר בתקשורת, שבו עשיתי חיל, מתוך תחושת שליחות ממלכתית. צר לי, ששוב אתם נותנים ידכם לפרסום כזבים והשמצות חסרי כל בסיס עובדתי עליי, לאחר שסיימתי זה עתה יותר משנה וחצי של עבודה מכל הלב למען המדינה ולמען ראש הממשלה".