טרור, השקעה נמוכה ואי-יעילות במיתוג

דוח הפורום הכלכלי העולמי על תחרותיות בתיירות: ישראל צונחת 10 מקומות

שוויץ, גרמניה וצרפת הן שלוש המדינות בעלות הפוטנציאל הגבוה ביותר לפיתוח תעשיית התיירות בעולם - כך עולה מדוח התחרותיות העולמית של תעשיית התיירות לשנת 2011, שפרסם היום (ב') הפורום הכלכלי העולמי (World Economic Forum). את העשירייה הפותחת משלימות אוסטריה, שוודיה, אנגליה, ארה''ב, קנדה, ספרד וסינגפור.

ישראל צנחה בדירוג הנוכחי ב-10 מקומות ודורגה במקום ה-46 מתוך 139 המדינות המשתתפות בדירוג - אחרי רוב המדיניות ה-OECD וגם מדינות שכנות ו"מתחרות" כגון מלטה, קפריסין ויוון. בדירוג של המזרח התיכון זכתה ישראל במקום הרביעי מתוך 16, אחרי איחוד האמירויות, בחריין וקטאר. עוד עולה מהדו''ח, כי תעשיית התיירות בישראל מגלגלת 22 מיליארד דולר בשנה ומעסיקה כ-223 אלף עובדים, כאשר לפי התחזיות, תעשייה זו צפויה לצמוח בעוד 5% בלבד עד 2020.

בדוח נכתב: "ישראל מרוויחה מהייחודיות התרבותית. כוח האדם הישראלי מוערך כאשר החלק המועסק בתעשייה נחשב למוכשר. יתרה מזו, תשתית הטלקום מפותחת מאוד".

עם זאת, כלכלני ה-WEF לא מסתירים את הביקורת: "למרות שישראל זוכה לניקוד גבוה מאוד בנושא בריאות ושירותים והיגיינה (מקום 16), סוגיות הקשורות לביטחון ובטיחות מדאיגות לרבות הקשורות לטרור (מקום 105). הירידה בדירוג מוסברת בעיקר בהחלשת המדיניות הממשלתית בנושא והעובדה כי הענף כבר לא ניצב בראש סדר העדיפויות כפי שהיה בעבר". נכתב.

ניתוח פרטני של הקטגוריות מאפשר להבין מהן נקודות התורפה והחזקה של תעשיית התיירות הישראלית. ישראל זכתה ביקוד גבוה בקטגוריות, כגון נוכחות של חברות להשכרת רכב (מקום 1) ונגישות למים ושירותים סניטאריים. כלכלני הפורום משבחים כמה פרמטרים שהישראלים נוטים להתלונן עליהם רבות: מספר מיטות בבתי חולים (מקום 27), מספר תאונות דרכים (מקום 10), איכות הכבישים ועומס התנועה (מקום 42) ואיכות תשתית התחבורה האווירית.

עם זאת, הדו''ח מבקר כמה נקודות אשר גרמו לפגיעה בתחרותיות של תעשיית התיירות הישראלית כגון המדיניות הממשלתית בנושא (מקום 90), ההשקעה הממשלתית בתיירות (מקום 106), יעילות השיווק והמיתוג של המדינה (מקום 106), שווי כוח הקניה המבטא את רמת היוקר של המדינה (מקום 113), מחיר הדלקים (מקום 117), ופתיחות לתיירות (מקום 93).