חוקר מידע

אם אתם גולשים באתר קניות ולפתע קופץ חלון צ'אט ומישהו שואל אם אפשר לעזור, ייתכן שנתקלתם בשירות של חברת לייבפרסון, הנסחרת בנאסד"ק לפי שווי של 617 מיליון דולר.

"החברה עוזרת לגולש להגשים את המטרה שלשמה הוא הגיע לאתר", אומר ויטלי גורדון, חוקר מידע בחברה.

גורדון מתגאה כי " Data Scientist הוגדר על-ידי גוגל כתפקיד הסקסי ביותר של העשור. הוא כה חדש עד שאין לו עדיין תרגום רשמי בעברית. הצורך בחוקר מידע עלה כתוצאה מפיצוץ המידע שיש לנו היום בעולם. עד לא מזמן, רק לחברות כמו גוגל היה מידע ברמות שחייבו תפקיד כזה. כיום, כל החברות מוצפות במידע, גם אנחנו".

לייבפרסון מעוניינת לספק מענה להמון גולשים בהמון אתרים, על-ידי צוות מצומצם יחסית של אנשי שירות ומכירות. היא שואפת למצב שבו איש שירות אחד משרת קהל פוטנציאלי של כ-10,000 גולשים. הוא יכול לעשות זאת על ידי כך שהוא מזהה את האנשים שרוצים עזרה, בדיוק ברגע שבו הם רוצים אותה.

חוקר מידע משלב סטטיסטיקה ומחשבים. משימתו היא להפיק מכל המידע המגיע לארגון תובנות עסקיות. למשל, ההבנה הפשטנית שמי שקונה שוקולד יקנה גם פרחים בסבירות גבוהה. "ייתכן שנמצא קשר בין חיפוש מידע לגבי פונקציונליות מסוימת בטלפון, לבין השאלות שאיש השירות יישאל אחר-כך. אם נזהה זאת, נוכל כבר להכין לו את התשובות בקישור נגיש".

מהו הקשר המעניין ביותר שמצאתם בין תחומים שונים?

"קשר שלא אני מצאתי אבל אושש אחר-כך הוא בין קניית חיתולים לקניית בירה".

איזו הכשרה עברת כדי לעסוק במקצוע זה?

"למדתי תואר ראשון במדעי המחשב ומנהל עסקים לתואר שני. הייתי עתודאי ובצבא עבדתי ב-8200. זהו התפקיד הראשון שלי באזרחות, ואני עוסק בו כחצי שנה. המקצוע הוא חדש, ואין הכשרה פורמלית עבורו. גם בצבא עסקתי בחקר מידע, אבל הצרכנים הם גורמים בלתי צפויים יותר מכל מה שנתקלתי בו בשירות הצבאי".

מה אתה אוהב בעבודה?

"ההנאה היא באתגר של זיהוי היהלומים המוטלים בתוך ערימת פחמים, תוך כדי הפעלת שיקול דעת, תחושות בטן וניחוש מושכל".

מה אתה לא אוהב בעבודה?

"כיוון שזה תפקיד יחסית חדש, אין לי כל-כך ממי ללמוד ועם מי לשתף ידע".

אם לא היית עובד כחוקר ידע, מה היית רוצה לעשות?

"סטנד-אפ. זה התפקיד הכי קשה שבו הביקורת היא מיידית ואמיתית. מי שמצליח בזה, יכול להצליח בהכול".