עכשיו נזכרים? ג'נרל אלקטריק תפרק את הכור בפוקושימה

הגישה הצעה לפירוק הכור בשיתוף יצרנית הכורים היטאצ'י ■ התוכנית עשוייה להימשך מעל ל-30 שנה ולעלות יותר מ-12 מיליארד דולר ■ קבוצת טושיבה העלתה תוכנית מתחרה משלה

חברת ייצור הכורים הגרעיניים היטאצ'י וחברת ג'נרל אלקטריק הכריזו הלילה (ד') על תוכנית משותפת של השתיים לפירוק מסודר של הכור הגרעיני הקורס בפוקושימה. זאת לאחר שרעידת האדמה שפקדה בליל אמש את יפן בדרגה של 6.3 בסולם ריכטר, הובילה לפריצה של שריפה נוספת בכור, שגרמה למדינה להעלות את חומרת המשבר הגרעיני מרמה 5 לרמה 7. רמה זו ממקמת את האסון הגרעיני הפוקד את היפן בשורה אחת עם אסון צ'רנוביל המדובר, שאירע ב-1986.

ההצעה המדוברת עלתה לראשונה על הפרק ב-8 לאפריל. נראה כי שתי הענקיות יתחרו מול הצעות דומות שצפויות להגיע גם מטושיבה ומחברת Areva SA, היצרנית הגדולה ביותר של כורים גרעיניים בעולם. המשבר הגרעיני הפוקד את יפן הוביל לפינויים של מאות אלפי תושבים מאזורי הקרינה, כאשר ברקע הפחיתה הממשלה היפנית את תחזית הייצוא, הייצור התעשייתי ותחזית הצריכה הפרטית במדינה.

הוצאה מסודרת של הכור בפוקושימה מכלל שימוש עשוייה להיארך יותר משלושה עשורים, וצפויה לעלות לכלכלה היפנית מעל טריליון ין (יותר מ-12 מיליארד דולר), כך מעריכים אנליסטים ומהנדסים בכירים ביפן. "לא ברור כמה כדאי יהיה לבצע את הפרוייקט הזה - הוא יעלה המון, וייקח עשורים לסיים אותו כמו שצריך", אמר יוצ'י אישידה, אנליסט מיפן. "לא מדובר בתהליך פירוק רגיל ושגרתי של כור".

במקביל, קבוצת טושיבה השיקה ב-4 לאפריל תוכנית שהשלמתה תיקח 10 שנים, כך סיפר בשבוע שעבר דובר החברה, קייסוק אומורי. טושיבה היא יצרנית הכורים הגדולים ביפן, וסייעה גם בבנייתו של הכור בפוקושימה. גם חברת Areva עתידה להשיק בקרוב הצעה משלה לפירוק הכור, אולם עדיין לא ברור במה תהיה הצעה זו שונה מאחיותיה.