הממשלה אישרה קרקע ל"מרכז שלם" המזוהה עם נתניהו

על אף שהמוסד אינו אקדמי עדיין, הממשלה הזדרזה לאשר לו קרקע עד שיהפוך לכזה ■ בין התורמים של המרכז: לאודר ואדלסון, התורמים גם לנתניהו

הממשלה אישרה היום (א') בישיבתה השבועית הקצאת קרקע עבור "מרכז שלם" המזוהה עם ראש הממשלה בנימין נתניהו ואנשיו. במסגרת תוכנית לחיזוק העיר הבירה לקראת יום ירושלים, התבקשו שרי הממשלה לאשר "הקצאת שטח לפעילות מוסד להשכלה גבוהה בירושלים", מבלי לציין כי מדובר ב"מרכז שלם".

עם זאת, בין סעיפי ההצעה שנוסחה במזכירות הממשלה, ניתן היה למצוא לכך רמז: אחד ה"תנאים" לקבלת הקרקע הינו מוסד שמתעתד להיות מוסד אקדמי בעתיד, ואינו מתפקד ככזה כיום.

באופן חריג, לא כללה ההחלטה, שנכנסה לסדר היום של הממשלה ברגע האחרון, את התייחסות היועצים המשפטיים של משרד ראש הממשלה לנושא. רק הבוקר צורפה למסמכים שבידי השרים חוות דעתה של היועצת המשפטית של המשרד.

במרכז שלם מנסים מזה למעלה משנה למצוא קרקע מתאימה להקמת קולג' יוקרתי פרטי שיעניק תואר ראשון כללי במדעי הרוח והחברה. הקולג', על פי התכנון, צפוי לקלוט כ-1,000 סטודנטים. באתר המרכז אפשר ללמוד על הכוונה להקים מרכז אקדמי, שם מסבירים כי "העם היהודי זקוק למנהיגים אינטלקטואליים ופוליטיים חמושים בחזון, בהארה אסטרטגית, באופי חזק ובחיבור רגשי אמיתי לעמם, לעברו ולעתידו. המנהיגות הדרושה לעם היהודי יכולה להיווצר רק במתן חינוך מסוג שונה לחלוטין לדור חדש שיקבל את המשאבים האינטלקטואליים, הכישורים, והאופי הנחוצים כדי לחולל שינוי אמיתי".

החלטת הממשלה מעוררת מחלוקת לנוכח העובדה שנתניהו נחשב מקורביו לראשי המכון, תורמיו, ולא מעט ממי ששימשו אנשי מחקר במכון, מכהנים עתה בתפקידים שונים בסביבתו. כך למשל, שניים מהתורמים של המרכז - רון לאודר ושלדון אדלסון- הם גם תורמים גדולים של נתניהו ונחשבים למקורביו. בשבוע שעבר פגש נתניהו את השניים בוושינגטון.

בנוסף, יועצו המדיני של ראש הממשלה, רון דרמר, כתב במסגרת "מכון אדלסון" שפעל בעבר (עד 2009) במרכז שלם את הספר "יתרון הדמוקרטיה" יחד עם נתן שרנסקי שעמד בראש מכון אדלסון וכיום מכהן כיו"ר הסוכנות. גם שגריר ישראל בארה"ב, מייקל אורן, שימש כעמית בכיר במרכז שלם כמו גם השר לאיומים אסטרטגיים, בוגי יעלון. בראש חבר הנאמנים של מרכז שלם עומד יאיר שמיר.

ההחלטה היום להקצות את הקרקע האמורה, התקלה כחלק מתוכנית רחבה "לחיזוק כלכלת ירושלים" שאישרה הממשלה לקראת יום ירושלים. כעת נבדקות כמה קרקעות עליהן יקום המוסד האקדמי החדש. בין היתר נבדקת האפשרות שהמרכז החדש יוקם במקום מרכזי בירושלים- במרכז העיר, או במוזיאון הטבע שבמושבה הגרמנית, החלטה שמעוררת מחלוקת כשלעצמה. כמו כן נבחנים מבנים במרכז ההיסטורי של העיר שישמשו את "מרכז שלם" או מבנים אחרים בשולי העיר.