"מבררים אם משפחת עופר קיבלה היתרים; יש לאתר דמויות שצריך לשאול אותן כמה שאלות"

כך אמר היום ל"גלובס" מקורב לפרשה והוסיף: "כרגע אין לנו ביד ממצאים שאומרים אחרת ממה שברור לנו: לא היה להם אישור לפעול באיראן" * משרד הביטחון שב והבהיר היום כי אינו מעורב בפרשה * בסביבת משפחת עופר אומרים: "הכושי עשה את שלו, והכושי יכול ללכת"

המסתורין בפרשת ההסתבכות של משפחת עופר בקשר אסור עם איראן גובר. סמי ועידן עופר הקפידו גם היום (ג') על שתיקה מוחלטת בכל הנוגע להתנהלות של חברות הספנות שלהם באיראן, וזאת חרף הסנקציות האוסרות קשרים איתה בתחום הנפט, בסביבת המשפחה הבהירו בשיחה עם "גלובס": "נכון שאוניות של טנקר פסיפיק, שלסמי עופר בעלות חלקית עליה, עגנו בנמלים באיראן. פעילות זו לא היוותה בעיה בינלאומית, לא הפרה את הסנקציות שהוטלו על איראן בגלל תוכנית הגרעין שלה ולא הפרה את החוק הישראלי. היו בישראל גורמים שידעו על אותן עגינות, ואפשר להניח שהיה להם נוח לעצום עין".

אמש, בהתבטאות נדירה ומפתיעה במהלך כנס בירושלים, התייחס ראש המוסד לשעבר, מאיר דגן, לפרשת עופר והגדיר את העיסוק הער בה כ"יציאה מפרופורציה" ואמר כי "כל הטיפוס עליהם נראה לי מוגזם".

גורמים המקורבים למשפחה לא נותרו אדישים לעמדה הבלתי צפויה מצד ראש המוסד לשעבר ותרמו את שלהם לתחושת המסתורין הכללית בפרשה: בבואם לבקר את התנהלות ראש הממשלה במשבר ואת היעדר הגיבוי מצד רשויות המדינה, אלה טענו כי משפחת עופר חשה כי המדינה מפקירה אותה אל מול גל הפרסומים הקושר אותם לפעילות אסורה באיראן והוסיפו כי "הכושי עשה את שלו והכושי יכול ללכת".

הבוקר פרסם בשם המשפחה יועץ התקשורת המלווה אותה במשבר, מוטי שרף, הודעת הבהרה על דברים שצוטטו בימים האחרונים בשם מקורבים לה ואמר: "אנו מבקשים להדגיש כי אנו מכבדים את הודעות משרד ראש הממשלה ומשרד הביטחון בנושא ואמירות של מקורבים לכאורה למשפחה בפרשה זו אינן על דעת המשפחה ובוודאי שאינן מקובלות עלינו. צר לנו שהם הובאו כך".

הנחיה לבדיקה מקיפה

חרף רמיזותיו של דגן ואמירות שנשמעות ביממה האחרונה מסביבת המשפחה, המבקשות ליצור רושם על מעורבותה כביכול למען קידום סוגיות לאומיות רבות מעלה של ישראל, במערכת הביטחון הבהירו היום כי לא ניתן למשפחת עופר שום אישור לפעול בכל דרך ובכל אופן באיראן.

"ראש הממשלה, בנימין נתניהו, כבר הבהיר כי לא ידוע לו על שום אישור לעסקים ישראליים מכל סוג באיראן", אמר ל"גלובס" גורם המקורב לפרשה. עם זאת, בעלי תפקידים ביחידות הכפופות למשרד ראש הממשלה הונחו בימים האחרונים לקיים בדיקה מקיפה בשאלה אם בעבר ניתנו אישורים כאלה למשפחת עופר. "יש בדיקות נרחבות שנעשות בנושא הזה, מהותן לברר אם בעבר הם קיבלו היתרים או הסכמות. מי שבודק הולך אחורה עם השנים, המלאכה מעלה צורך באיתור של דמויות רלוונטיות שאותן צריך לשאול כמה שאלות. כרגע ברור דבר אחד: אין לנו ביד ממצאים שאומרים אחרת ממה שברור לנו לחלוטין: לא היה להם אישור לפעול באיראן", אמר ל"גלובס" אותו גורם.

עם זאת, משרד הביטחון שב והבהיר היום כי אינו מעורב בפרשה והדגיש כי אגפיו אמונים רק על בקרה ופיקוח בתחום הייצוא הביטחוני. גורמים במשרד הדגישו כבר בראשית הפרשה, עם פרסום הודעת מחלקת המדינה האמריקנית על סנקציות כלפי משפחת עופר, כי הגורמים המקצועיים שלו לא עודכנו בדברים וממילא אין בכוונתם להתערב במשבר.

שומרים על פרופיל נמוך

גורם בסביבת המשפחה העריך בשיחות עם "גלובס" את פשר הפרופיל התקשורתי הנמוך שנוהגת משפחת עופר מאז פרסום הפרשה: "אם מתחשבים במה שאומר ראש המוסד לשעבר, אפשר להניח שהשתיקה הזאת כרגע היא לא מתוך חולשה, אלא מעמדה של כוח, עוצמה ובעיקר אחריות". עם זאת, אותו גורם אמר כי על רקע האווירה הציבורית הקשה נגד המשפחה, ספק אם ירצו לצאת אל הזרקורים ולספוג קיתונות זעם וביקורת חריפה.

"הם מודעים לתדמיתם החבוטה ומקווים שאחרי הימים הסוערים האלה, הפרשה תדעך כדי שיוכלו לאסוף השברים".