הגשר שיחבר בין ירושלים לנתניה

אל תדמיינו את רוני חזקיהו עומד על אסדת קידוח המיטלטלת בלב ים, עם קסדת פלסטיק צהובה. יצחק תשובה לא צריך את חזקיהו כדי שיפקח על קידוחי הגז "תמר" ו"לוויתן", בשביל זה יש לו את גדעון תדמור ואת נובל אנרג'י האמריקנית. אבל תשובה צריך - צריך מאוד - את חזקיהו, ולכן הוא יוצא מגדרו כדי להביא אותו לקבוצת דלק.

תשובה נמצא בבעיה. תדמית הטייקון העממי - האיש שבנה את עצמו במו ידיו, והפך מקבלן בנתניה לאיש עסקים גלובלי - שהביאה לו אהדה רבה, נסדקה קשות בשנה האחרונה. המאבק שניהל נגד מיסוי הגז והתנגדותו האגרסיבית למסקנות ועדת ששינסקי, תוך שהוא מפעיל מסכת לחצים אימתנית על נבחרי הציבור ופקידי הממשלה, לא הועילה לתדמית העממית שטיפח במשך השנים.

אפילו תוכנית הבידור הפופולארית "ארץ נהדרת", שמהווה סיסמוגרף לא רע לדעת הקהל, ציירה את תשובה במערכון כאיש עסקים תאב בצע העושק את הציבור. תשובה אמנם לא הוביל נפט איראני, והוא לא נמצא בדעת הקהל במקום בו נמצאת משפחת עופר כבר כמה שנים, אבל האיש שהתרגל שכולם אוהבים אותו, גילה שכשמדובר בציבור הרחב, קו דק מפריד בין אהבה לשנאה.

לא מדובר כאן כמובן רק בתדמית. לבעיה התדמיתית יש משמעות מעשית ששווה הרבה כסף. בין ירושלים לנתניה שוררת כעת איבה קשה. באוצר, למשל, מביטים בזעף על תשובה שניצל את המהומות במצרים כדי לייקר את מחיר הגז לחברת חשמל. אפילו במשרד התשתיות כבר לא קונים את זעקות הקוזאק הנגזל של דלק, ואת פלפולי עורכי הדין היקרים שלה. וזה נהיה מאוד רלוונטי כשדנים בשאלות כמו הכרזת "ים תטיס" כמונופול, נקיטת צעדים להגבלתה, וכמובן בצעד הבא: מתן אישור ליצוא הגז.

בעמדת זינוק למנכ"ל לאומי

אם "תמר" תספק את צרכי ישראל עד אמצע המאה, מה יעשו עם "לוויתן"? יצוא גז מחייב אישור מהממשלה ובמצב הנוכחי, בו יש נתק מוחלט, מי ייתן לתשובה היתר כזה? כאן נכנס חזקיהו לתמונה. המפקח על הבנקים לשעבר, שגדל בגבעת אולגה והגיע לעמדת בנקאי בכיר, נחשב לאדם ישר, צנוע, ובעל אינטגריטי ואינו נתפס כחלק מהמיליה העסקי הדורסני. כנציגו של תשובה במו"מ עם הממשלה, חזקיהו יהיה האיש המתאים לגשר על הפערים ולשאת ולתת באופן ענייני ומקצועי ללא משקעים וללא ספינים. כי בסופו של דבר האינטרס של כל הצדדים הוא משותף: זרימת גז מהירה ככל האפשר למשק הישראלי, ויצוא גז לחיזוק מעמדה הגיאו-פוליטי של ישראל.

מעבר ללגיטימיות הציבורית שהמנוי הזה יעניק לתשובה, עבור חזקיהו פרויקט הגז הוא מפעל ציוני, בלי שמץ של ציניות. פרויקט מרכזי עבור המדינה ועבור הסקטור העסקי. ובניגוד לאחרים, כשחזקיהו מדבר על ציונות - מאמינים לו.

על הדרך רוכש תשובה גם מנהל מצוין, אינטגרטור של תהליכים ומקצוען בתחום המימון. שלוש תכונות שקבוצת דלק צריכה תמיד, ובייחוד בפרויקט ענק כמו קידוחי הגז.

ועוד עניין. תפקיד בקבוצת דלק בתחום האנרגיה משמר לחזקיהו את היכולת להתמודד על תפקיד מנכ"ל בנק לאומי ביום שבו גליה מאור תודיע על פרישתה. זה לא סוד שחזקיהו מעוניין בתפקיד, וצבירת ניסיון ניהולי בקבוצה עסקית גדולה, תסייע לו בקרב עתידי על התפקיד, וגם תאפשר לו להתמודד עליו מעמדה של עוצמה.