משבר? אלף מיליונרים חדשים בישראל

דו"ח מריל לינץ' ל-2007: הונם הכולל של המיליונרים בארץ הסתכם ב-38.5 מיליארד דולר

אלף ישראלים הצטרפו בשנת 2007 למועדון המיליונרים - ולא מדובר בפרסומת למפעל הפיס. "דו"ח העושר" השנתי של בנק ההשקעות מריל לינץ', המתפרסם זו השנה ה-12, קובע כי בישראל חיים כיום 8,200 מיליונרים - גידול של 13.6% לעומת השנה שעברה. הונם הכולל של המיליונרים בארץ הסתכם בשנת 2007 ב-38.5 מיליארד דולר - גידול של 10% לעומת שנת 2006.

על פי מריל לינץ', מיליונר הוא מי שבידיו לפחות מיליון דולר ויותר נזיל ופנוי, לא כולל הון המושקע בנכסים ובניכוי התחייבויות. בממוצע עולמי, מחזיק כל מיליונר כזה כ-4 מיליון דולר. במריל לינץ' מציינים כי הגידול במספר המיליונרים בישראל גבוה פי 2 ויותר מן הגידול הממוצע בעולם, העומד על 6% בלבד.

יותר בשווקים מתעוררים

"הגידול המרשים נובע בין השאר מהעושר של בעלי שליטה בחברות ישראליות שגייסו בשנה האחרונה סכומי כסף גדולים בבורסות העולם ובהנפקות פרטיות", מסבירה סיגל שפירא, מנהלת הבנקאות הפרטית במריל לינץ'. "גם הגאות בשווקים הפיננסיים תרמה לגידול במספר המיליונרים החיים בישראל לצד מימוש רווחים בענפי הנדל"ן ועוד", היא מוסיפה.

יחד עם זאת, כשבוחנים את הגידול במספר המיליונרים בשווקים מתעוררים בעולם, מגלים כי הוא גבוה משמעותית מזה של ישראל: את השיא העולמי רשמה הודו, עם גידול של 22.7% במספר המיליונרים. אחת הסיבות העיקריות לכך היא גידול מדהים של 118%, בתוך שנה אחת, בשווי שוק ההון ההודי. סין ניצבת שנייה עם גידול של 20.3%, ברזיל עם 19.1%, דרום קוריאה עם 18.9%, ואינדונזיה - המדינה המוסלמית הגדולה בעולם, רשמה גידול של 16.8% במספר המיליונרים.

אבל למה לעסוק במיליונרים אם אפשר לדבר על מולטי מיליונרים? על פי מריל לינץ', עשרה ישראלים הצטרפו בשנת 2007 אל המועדון הסופר יוקרתי, המונה כעת 97 איש, שהונם הפנוי הנזיל עולה על 30 מיליון דולר.

מה עושים עם כל כך הרבה כסף? בעיקר נהנים לבזבז. דו"ח העושר של מריל לינץ' מצביע על כך שהעשירים משקיעים לא פחות מ-16% מההוצאות שלהם בתחום ה"תשוקה", כפי שמגדירים במריל לינץ', בחפצי אמנות. תשאלו את סמי עופר למשל, שידוע כאלמוני שהרים טלפון לבית המכירות "כריסטי" הלונדוני, ורכש יצירה של ואן גוך ב-40.3 מיליון דולר.

מכוניות, יאכטות ומטוסים עדיין נחשבים לנחשקים במיוחד, ותופסים גם הם 16% מסך השקעות התשוקה של עשירי העולם. 14% הולכים לתכשיטים, אבנים יקרות ושעונים, 14% נוספים לטיולים, מלונות וחופשות; 12% על מוצרי יוקרה ייחודיים; 10% על טיפוח ובריאות; 8% על מוצרי אספנות ייחודיים (בולים?); 5% על קבוצות ספורט (גאידמק?) ו-5% על מה שמוגדר כ"שונות".

רווחים ממימושים

שנת 2007 נחשבת למוצלחת פחות בכל הקשור לביצועי הבורסה לעומת שנת 2006, אולם היא ייצרה יותר מיליונרים. לדברי סיגל שפירא, מנהלת הבנקאות הפרטית במריל לינץ', הדבר נובע ממכך ששנת 2007 התאפיינה ביותר הנפקות וגיוסי הון בבורסות העולם, מצד אנשי עסקים ישראליים. גם המימושים הרבים בשנת 2007, במיוחד בתחום הנדל"ן, הביאו לדבריה לרווחים מרשימים. באשר לעולם, נראה כי ההאטה במדינות המפותחות התקזזה עם הצמיחה המואצת בשווקים המתעוררים: "חלק גדול ממדינות אלה רשמו גידולים דו-ספרתיים, מה שהביא לאיזון ולבלימה של מגמת ההאטה בעולם ובסך הכל ליציבות", הסבירה שפירא.

על ההנאות הקטנות של המולטי מיליונרים הישראליים שנוטים להתגונן בכל פעם שהם קונים מטוס פרטי, אומרת שפירא: "קל יותר להסביר רכישה של מטוס על פני ציור במיליונים. זה פשוט טרנד, ואני מניחה שאצלנו לא שונים מאחרים. מן הסתם יש בזה הרבה משום סמלי סטטוס". *