עובדי "מעריב" מתכוננים לרכישה: מתארגנים במטרה להצטרף להסתדרות

המעבר להסתדרות עשוי להביא לביטול החברות של עיתונאי "מעריב" באגודת העיתונאים ; בלווטניק צפוי לסיים בימים הקרובים את בדיקת הנאותות לעיתון

רגע לפני השלמת בדיקת הנאותות שמבצע המיליארדר לן בלווטניק לשם רכישת "מעריב", ועובדי העיתון כבר מוכנים. ל"גלובס" נודע כי עיתונאי מעריב התארגנו בשבועיים האחרונים במטרה להצטרף כחברים בהסתדרות, דבר שיאפשר להם לנהל מאבק בכוונות עתידיות לבצע תהליכי התייעלות וצמצומים בעיתון. עוד נודע כי ההסכם בין ועד עובדי "מעריב" לבין ההסתדרות צפוי להיחתם בימים הקרובים, עוד בטרם השלמת רכישת העיתון.

מעבר עובדי "מעריב" להסתדרות עשויה ליצור מצב בו הם ינטשו את אגודת העיתונאים, בה הם מאוגדים כיום, וזאת בשל העובדה כי העובדים לא צפויים להסכים לתשלום עבור שני הגופים בנפרד.

מהלך זה של הצטרפות עיתונאי "מעריב" להסתדרות עשויה להוות בעיה עבור רוכש חדש לעיתון. מרבית עיתונאי "מעריב", כמו גם עיתונאים אחרים, חתומים על הסכם אישי, דבר ששחק את מעמד העיתונאי, אולם הצטרפות להסתדרות עשויה להחזיר את הכוח, ולו במעט, שכן בידי ההסתדרות היכולות להכריז על סכסוכי עבודה כמו גם השבתת העיתון.

תשלום כפול?

הנפגעת הנוספת ממהלך זה היא כאמור אגודת העיתונאים שכן כ-60 מעיתונאי "מעריב" מאוגדים בה ומשלמים דמי חבר בסך 480 שקל בשנה. אולם, התשלום עבור דמי החבר בהסתדרות נאמדים ב-0.9% מהמשכורות החודשית, כך שצפוי שהעיתונאים לא יהיו מעוניינים לשלם פעמיים. מעבר לכך מדובר בפגיעה בארגון עצמו שכן עיתונאי "מעריב" כפי שזה נראה מעדיפים להתאגד בימים אלה תחת ארגון אחר.

כזכור, אגודת העיתונאים נחלצה לעזרת עיתונאי "מעריב" לפני כשלוש שנים, בתקופת הפיטורים שהונהגה בעיתון ופנתה לעורך העיתון דאז, אמנון דנקנר, בהודעת גינוי לפעילותו בנושא הקיצוצים והפיטורים בעיתון. יחד עם זאת, מסתבר כי עובדי "מעריב" לא היו שבעי רצון מהאופן בו טיפלה אגודת העיתונאים במשברי העבר ב"מעריב".

יוסי בר מוחא, יו"ר אגודת העיתונאים בתל אביב מסר בתגובה: "כבר לפני תקופה אמר לי בכיר מאוד ב"מעריב" כי מדובר במהלך טוב וכדאי עבור עיתונאי העיתון שחברים באגודת העיתונאים. אני לא הסכמתי איתו מאחר ואנו ארגון יציג לא פחות מההסתדרות. גם אני מציע לצמצם את הפיטורים של עיתונאים ב'מעריב' ודי לחכימא ברמיזא".

גורם בוועד הנציגות העובדים החדשה של "מעריב" אמר בתגובה כי "הדברים נבחנים ומתגבשים בימים אלה ממש. העובדה שכנס היסוד של נציגות העובדים החדשה במעריב יתקיים בבניין ההסתדרות ולא בבניין האגודה בתל אביב מלמדת על הלך הרוח בקרב החברים בהתארגנות".

מההסתדרות נמסר בתגובה כי אנו רואים בברכה את רצון עובדי מעריב לארגן את העובדים תחת ההסתדרות. היתה פניה ראשונית להסתדרות ואנו נסייע להם ככל האפשר, אולם אנו טרם הארגון היציג של עובדי מעריב.