ליהמן של העיתונות?

קבוצת המדיה טריביון, שפשטה רגל השבוע, יצרה את המקבילה העיתונאית לקריסתו הרועשת של ליהמן ברדרס, שהפך את מחנק האשראי למשבר פיננסי כלל עולמי. האם נפילתו של מו"ל העיתונות השלישי בגודלו בארה"ב מסמנת את הצפוי לעיתונים נוספים, והאם המיתון עשוי להנחית את מכת המוות על העיתונות המודפסת כפי שאנו מכירים אותה?

השבוע נפל דבר בתולדות העיתונות המודפסת, כמו זו שאתם מחזיקים ביד. מאז שגוטנברג המציא את הדפוס, והחיבור בין הדפוס לטלגרף ולטלפון הפך את העיתון לכלי התקשורת הראשון שהביא את החדשות הביתה, השתנו הרבה דברים.

ביום שלישי השבוע הודיעה קבוצת המדיה טריביון, המוציאה לאור שמונה עיתונים יומיים ברחבי ארצות-הברית ויותר מ-20 תחנות טלוויזיה, כי היא מבקשת להכריז על פשיטת רגל, לאחר שהתברר להנהלת הקבוצה, כי היא תתקשה לפרוע את חובותיה הרבים, שהיקפם כמעט כפול מערך הנכסים שלה.

ההודעה, יממה בלבד לאחר שפורסם כי החברה בודקת אפשרות לפנות להליך כזה, סימנה במובהק את סופה של העיתונות המודפסת כפי שאנחנו מכירים אותה. גם אם לא כל הבעיות של הטריביון קשורות לתחום התקשורת, והוא סבל ממינוף יתר באשמתו של בעל השליטה סם זל, שזכה לכינוי המלבב "רקדן הקברים", העובדה שמו"ל העיתונות השלישי בגודלו בארצות-הברית, מוסד בן 160 שנה, מגיע לפשיטת רגל, אינה רק "עוד" חברה שנפלה חלל בשל מחנק האשראי והמיתון העולמי.

עיתון הוא סמל

למרות פשיטת הרגל, שני העיתונים המובילים של הטריביון, ה"לוס אנג'לס טיימס" וה"שיקגו טריביון" לא צפויים להיסגר. כבר עכשיו עומדות כמה הצעות לרכישתם על שולחנו של זל. הרווחים שלהם אולי לא מה שהיו, אבל מדובר במותגים עם מוניטין מוכחים, וכמו המותגים של יצרניות הרכב מדטרויט, שגם הן מתבוססות בנתונים רעים ונזקקות לסיוע מיידי, השם שווה משהו, גם אם זה לא מה שהיה פעם. אגב, יומון אחד של הטריביון, "ניוזדיי", כבר נמכר לפני מספר חודשים, במטרה להקל את הנטל על יתר העיתונים בקבוצה.

זל, איל נדל"ן שעשה הון מעסקאות נדל"ן ממונפות, שיתף את יואב קרני בכתבה שפורסמה לפני כחודש וחצי ב"גלובס", באשר לתפיסה שלו את שוק העיתונות המודפסת. "יש גודל שבמסגרתו עיתון יכול להיות עסק בן-קיום", הסביר זל לקרני. "מה שאני מנסה לעשות זה ללוש מחדש את העיתונים האלה לכלל מערכת בת-קיום".

אלא שעיתון הוא סמל, לא רק עסק. הנכס האמיתי של עיתון אינו רק בניין המערכת, ויהיה מפואר ככל שיהיה, כמו מגדל הטריביון בשיקגו נניח. אפשר למכור ולקנות את המגדל, גם העיתון יכול לעבור ידיים, אבל בסופו של דבר, כוחו נמצא באיכות ובסמכות שהקוראים מייחסים לאנשים שכותבים בו.

רק בדצמבר שעבר השלים זל את ההשתלטות על הקבוצה. השווי של הטריביון הוערך אז ביותר מ-8 מיליארד דולר, אבל המינוף של זל איפשר לו לבצע את העסקה מבלי להוציא את הסכום המלא. זל קנה אג"ח של הקבוצה והפך לבעל השליטה בזכות סכום קטן בהרבה מהשווי. בדיל מורכב, הבנוי על התחייבויות עתידיות, איל הנדל"ן הוציא מהכיס רק 314 מיליון דולר, והמינוף הארור סיבך את הטריביון בעוד כמה מיליארדים של אג"ח, שעכשיו אין מי שיפרע.

הרעש שנוצר מנפילת ליהמן הבהיר לכל אחד מאיתנו שמדובר בעניין שנוגע לכולנו. שזה לא "שם, באמריקה", אלא כאן, מאיים על מקום העבודה שלנו, על התכולה של הארנק שלנו. ליהמן קרס וכולנו נשמנו את האבק, ועוד נשאף ממנו במלוא הריאות.

הקריסה של הטריביון, המו"לית השלישית בגודלה בארה"ב, שמוציאה בין היתר את ה"שיקגו טריביון" ואת ה"לוס אנג'לס טיימס", משולה למה שקרה לליהמן בכל מה שאמור לגבי העיתונות המודפסת. אפשר לומר שהמצב של הקבוצה היה בעייתי בלי קשר לעובדה שהיא עוסקת בתקשורת המונים.

אפשר להאשים את איל הנדל"ן סם זל שהפך את החברה ליצור מת-חי, שנגאל מיסוריו רק בחסדי בית המשפט לפשיטות רגל, אבל זה רק חלק מהסיפור. הסיפור המלא הוא, שיכול להיות שהעיתונות המודפסת, שמדממת כבר כמה שנים, הולכת לחטוף את מכת המחץ שלה מידיו של המשבר העולמי, שגם האופטימיים מגדירים כמשבר הכלכלי הגדול ביותר מאז השפל הגדול.

אז אולי הקריסה של הטריביון לא תמוטט עוד עיתונים בשיטת הדומינו, אבל המצב עוד צפוי לתבוע קורבנות. אתמול (ד') כבר הודיע ה"ניו יורק טיימס" שהוא מתכוון ללוות עוד כסף ושהוא נערך ל"תקופה מהקשות בתולדותיו".

העידן המקוון והחינמי

בין הסיבות שניתנו לפשיטת הרגל של הטריביון נמנו גם הירידה בתפוצה ובהיקף הפרסום בעיתוני הקבוצה. זו כמובן אינה תופעה ייחודית לטריביון והיא מאפיינת עיתונים רבים שמאבדים קוראים לטובת האינטרנט, שבו כמעט הכל בחינם, ואפשר לבחור את התוכן באופן עצמאי, שלא לדבר הפלורליזם המופלא, שבזכותו כל אחד בוחר לדעת רק מה שחשוב עבורו ולהתעלם בקלות מכל השאר.

בתקשורת המונים מדברים על תקופת הסתגלות שעובר כל אמצעי תקשורת כשנכנס לשוק אמצעי חדש יותר. העיתונות המודפסת, שנולדה במאה ה-16, שרדה את הרדיו והטלוויזיה שמקדימים אותה וזמינים ממנה, ועד עכשיו, היה נדמה שהיא מסתגלת גם לעידן המקוון.

לרוב העיתונים בעולם יש גם אתרים שמציעים תוכן בחינם, ושני המוצרים חיים בשלום זה עם זה, ואפילו משלימים זה את זה מבחינה מקצועית, יתרון המיידיות של האינטרנט משרת את המותג של העיתון, כאשר האתר שלו ממשיך להיות כתובת לקוראים ולמנויים, גם בשעות שבהן העיתון כבר הודפס והגיע אליהם, אבל הוא אינו כולל את החדשות שהתרחשו לאחר מכן.

המודל הכלכלי של העיתונות המודפסת ספג מכה קשה עם נפילת הטריביון והידיעות על מצבו הלא-מעודד של ה"ניו יורק טיימס". המדיה הישנה מפנה את מקומה לתקשורת בשני אפיקים חדשים: חינמונים והאינטרנט.

"יש כמה תהליכים שקורים בעולם במקביל", אומר חנוך מרמרי, לשעבר עורך "הארץ" והיום העורך הראשי של הוצאת הספרים כנרת זמורה ביתן ובעל טור ב"טיים אאוט". "ישראל היא קבוצת התייחסות מיוחדת בגלל השפה. אנחנו שוק מוגדר וסגור, ולכן אנחנו לא מגיבים למה שקורה בעולם המערבי בזמן אמת".

לדברי מרמרי, במערב יש צניחה בתפוצת העיתונים, בעוד שבעולם השלישי, הענף בפריחה. "הם נמצאים בשלב של ביעור הבערות, והדבר מוביל לעלייה בתפוצה. אנחנו לא חלק ממגמת העלייה, אבל גם לא חלק מהצניחה של העיתונות במערב".

תופעת החינמונים משקפת בעיני מרמרי את התמורה שעובר התחום. העובדה שהעיתון השני בתפוצתו בארץ, "ישראל היום", הוא חינמון, משקפת מגמה מסקרנת, שעתידה אינו ברור, אבל היא עשויה לסמן את הכיוון העסקי של העיתונות המודפסת. "הם נכנסו בשלב מאוחר יחסית", אומר מרמרי, "אבל עם הזמן, העיתון של אדלסון יוכל להדביק את הפערים בתחום המגזיני. ואם מדברים על אינטרנט, אתר 'הארץ' אולי לא יפרוץ דרך, אבל ייתכן ש'ישראל היום' הוא זה שיוכל להציע מודל כלכלי חדש. העיתון הזה הוא שחקן מרכזי במונחים של שינוי, מפני שהוא מגיע לקהלים שקודם לא נחשפו לעיתון".

*אז מה גרם להם פתאום לקחת עיתון ליד?

"הקוראים משתנים עם הרשת. הם מפסיקים להאמין בעיתון אחד. הם לוקחים מידע ודעה ממקורות שונים, מוויינט ועד בלוגים. הצרכנים הופכים לסלקטיביים יותר. נגמר העידן שבו לקוראים היה עיתון אחד כל יכול שריכז עבורם את המידע בכל התחומים".

הגולשים של "חדשות"

לפני שבועיים, קיים רון מיברג בטורו ב"מעריב" אזכרה במלאות 15 שנה לסגירת העיתון "חדשות". במילים נוקבות וכואבות. והוא גם העלה תזה מעניינת.

"עוד כמה שנים והאינטרנט היה מציל את 'חדשות'", טען מיברג. "הוא היה יכול להיות עיתון האינטרנט הראשון. לפתח את התחום. לפרוץ את הדרך. הוא היה אינטרנטי ממילא. לא היו לו קוראים. היו לו גולשים. קוראים גלשו ב'חדשות' לפני האינטרנט. אם היה מושך שנתיים נוספות, היה ניצל".

אי-אפשר, כמובן, להעמיד את הדברים במבחן המציאות, אבל אין ספק שאם המשבר העובר על העיתונות המודפסת הוא כתוצאה מהסתגלות לעידן הרשת, ייתכן ש"חדשות" החזיק פורמט מנצח. מרמרי, גם הוא אחד מהעיתונאים והעורכים שעברו ב"חדשות", התייחס בטורו למותו של העיתון ולמאמר של מיברג בטון צונן ומפוכח מאוד. "סגירת 'חדשות' הייתה קרובה ביותר לתוגת הפרידה בסוף מחזור של קייטנת מחוננים מאשר לאימת גיא ההריגה כמשתמע מהכתוב", העיר מרמרי על הסגנון המיברגי.

בשיחה עם "גלובס", מרמרי דוחה את התזה של מיברג כ"wishful thinking". "עדיין אין מודל כלכלי שיאפשר לקיים עיתון רשת, כמו המודל שיש לעיתון מודפס", הוא אומר. *