מיתון? זה הזמן למו"מ עם רשות המיסים

לא רק גופים עסקיים ואנשי עסקים סובלים מן המצב הכלכלי הקשה אליו נקלע העולם, ובעקבותיו גם המשק הישראלי. גוף נוסף התלוי תלות גדולה בצמיחה הישראלית וברווחה של תושבי המדינה הינו רשות המיסים. ככל שרווחי תושבי ישראל גבוהים יותר, יכולה רשות המיסים להגדיל את גביית המס.

בין השנים 2003-2007 עלו הכנסות המדינה ממיסים בצורה תלולה, למרות הירידה בשיעורי המס (מדרגות מס הכנסה, מע"מ, מס חברות ומס שבח). גביית מס זו נמצאת בירידה תלולה כבר בשנת 2008, והירידה צפויה להיות תלולה עוד יותר ב-2009, עקב המשבר הכלכלי הכבד וספיגת ההפסדים של הנישומים השונים.

עו"ד אריה ליבוביץ', המתמחה במיסוי ישראלי ובינלאומי, ניהול נאמנויות ועיזבונות בארץ ובעולם, משמש כמ"מ יו"ר ועדת המיסים וסגן יו"ר ועדת הנאמנויות בלשכת עוה"ד במחוז ת"א. לדבריו, המחסור בגביית מיסים עשוי להביא את רשות המיסים לביצוע מאמץ מיוחד בתחום הגבייה.

מאמץ זה צפוי להתחלק לשתי דרכי פעולה מרכזיות. האחת - העמקת הגביה ע"י השקעה גוברת בביצוע פשיטות על בעלי עסקים, השגת מידע מודיעיני, בדיקת הפרשי הון וכדומה. הפעולה השנייה הינה מוכנות גוברת והולכת לפשרות בוויכוחים אזרחיים עם נישומים בנוגע לגובה שיעור המס, הקנסות וההצמדות בו יש לחייב את הכנסת הנישומים.

"הקושי שקיים לרשות המיסים בגין המשבר הכלכלי מהווה הזדמנות להשאת רווחים בתחום המיסוי לנישומים ישראליים. בהתאם להוראות החוק בתחום המיסים, כאשר מדובר בתשלום מס המצוי במחלוקת בין הנישום לרשות המיסים, בדרך כלל הנישום אינו מחויב בהעברת תשלום המס עד לבירור המחלוקת עד תומה.

בירור כאמור יכול שיימשך שנים רבות עד להכרעה במשפט. כאשר לנישום יש טענות טובות, גם אם ניתן לחלוק עליהן, עשויה התקופה הקרובה להוות זמן טוב להגיע להסכמות ופשרות עם רשות המיסים אשר יחסכו לנישום הוצאות משפט יקרות וסכנת הפסד של כל הקופה בהכרעת הדין, ואילו מנגד לרשות המיסים תתאפשר גבייה מהירה של מיסים לקופת המדינה המתדלדלת", מסביר עו"ד ליבוביץ'.

ליבוביץ' מציין פן נוסף שגוברים הסיכויים להסדרתו בתקופת מיתון. "אנשי עסקים ישראלים רבים, בעיקר העוסקים בתחום הנדל"ן ובתחום היהלומים, מחזיקים מחוץ לישראל סכומי כסף גדולים שאינם מדווחים בישראל, בניגוד לחוק.

פעמים רבות מדובר בכסף שבמועד בו הופק לא היה חייב כלל במס בישראל, בין אם מפיק ההכנסה היה תושב חוץ, ובין אם כספים אלו הופקו ונתקבלו בחו"ל לפני שנת 2003, או התקבלו בירושה וכדומה.

"הטעות הנפוצה ביותר של נישומים היא 'התאהבות בהרגל'. אם עד עכשיו רשות המיסים אינה יודעת על הכספים שלי בחו"ל, מדוע שהיא תדע על כך בעתיד?

עיון בעיתונות של הימים האחרונים בלבד מספיק כדי ללמוד שמדובר בטעות. אחוז ניכר מהעלמות המס בישראל מתגלה בעקבות הלשנות של בני משפחה או מי שהיו שותפים עסקיים (רק לאחרונה נתבשרנו על אמרגנית-סוכנת הטוענת בתביעה משפטית כי הטאלנטית אותה ייצגה העלימה מאות אלפי דולרים מרשות המיסים) וכדומה", אומר ליבוביץ'.

ומה בין כספים אלו לבין המיתון אליו גלש המשק?

"כאשר קיים מחסור בכסף בקופה, גם רשות המיסים בישראל צפויה להגביר את האכיפה. לדוגמא, הרשות עשויה לבדוק מדוע אנשים המדווחים כשכירים בעלי הכנסה נמוכה נוסעים פעמיים בשבוע לחו"ל לצרכי עבודה? הרשות עשויה להנחות את המשטרה וחוקריה להתמקד היטב בנושאי מיסים בסכסוכים, אפילו משפחתיים, ועוד.

"לאור זאת ובשל העובדה שצפויים קשיים בהשגת יעד הגבייה של רשות המיסים, השנה הקרובה הינה זמן טוב מאוד להגיע להסדרי מיסוי והסדרי גילוי מרצון עם רשות המיסים בגין כספים המוחזקים בחו"ל.

בתקופה זו סביר להניח שניתן יהיה להגיע לשיעורי מס נמוכים יותר, וכך להרוויח גם את ההשתחררות מן ההרגל הרע ומן החשש הקבוע המקנן בלב, גם להתחיל ליהנות באופן חופשי מן הכסף אותו צברתם בעבר באופן כשר, וגם להשתחרר מן הפחד, המוצדק, שאולי יום אחד יגלו את חשבון הבנק שלכם".