הלחימה בעזה ממשיכה, השווקים מצפים למבצע קצר

על רקע הריגתו של פועל בניין באשקלון כתוצאה מפגיעת רקטה, התנהל המסחר בבורסה במגמה מעורבת * חשש להשפעה על שוק האג"ח הממשלתיות

הבורסה בת"א ממשיכה לשמור על יציבות, למרות המלחמה בדרום וההסלמה הביטחונית שהביאה להריגתו של פועל בניין מנפילת רקטה באזור בנייה באשקלון (ראו עמ' 24). היום (ב') התנהל המסחר במגמה מעורבת עם נטייה לעליות שערים. נכון לשעות הצהריים עלה מדד המעו"ף בכ-1% בהובלת מניות הנדל"ן והטכנולוגיה.

למרות החששות מהיחלשות השקל הוא דווקא התחזק היום מול הדולר. המטבע האמריקני נחלש ב-0.6% ושערו היציג עמד על 3.848. עיקר החשש של המשקיעים הוא השפעת המלחמה על שוק האג"ח הממשלתיות. החשש מירידות נובע מהעלייה בפרמיית הסיכון של ישראל וכן מחשש שהממשלה תיאלץ להגדיל את היקף גיוסי האג"ח במידה והלחימה בדרום תגבה מחיר כלכלי כבד.

למרות חששות אלה, שוק האג"ח הממשלתיות ממשיך גם הוא לשמור על יציבות. היום נסחרו אגרות החוב במגמה מעורבת. גם הירידות שאירעו בחלק מהאג"ח עמדו על פחות מ-0.5%.

האיפוק שנשמר בשוק ההון הישראלי נובע מההערכות כי בטווח הארוך יותר מה שישפיע על המחירים בשוק יהיה המיתון העולמי ולא האירועים הביטחוניים. האיפוק של המשקיעים מתבטא גם במחזורי המסחר, שהיו נמוכים ביומיים האחרונים מהממוצע, ועמדו על כמיליארד שקל לעומת ממוצע של 2 מיליארד שקל ביום. בעוד בישראל שומרים בינתיים המשקיעים על אדישות, הרי שבעולם מוטרדים יותר מהמצב והשפעתו על השווקים.

בשוק אופטימיים עקב הצלחת צה"ל

על פי מנהלי ההשקעות ומנהלי חדרי העסקאות בשווקים, התגובה של המשקיעים בשוק לפעולות בעזה מינורית בעיקר על רקע מחזורי המסחר הנמוכים. "המחזורים מאוד נמוכים היום וקל מאוד להזיז את השוק", אומר אורי רבינוביץ', מנהל ההשקעות הראשי של הראל פיננסים.

יואל קירש, מנהל דסק המניות בלידר שוקי הון, הוסיף כי המשקיעים הזרים כמעט ולא פעילים בשוק, בארץ וגם בעולם, על רקע חופשות החגים לרגל השנה החדשה. באשר להשפעות הלחימה, קירש מעריך כי בשוק ישנה אופטימיות מסוימת באשר להצלחתה של הפעולה והירי המועט יחסית לשטחי ישראל ביחס לציפיות עם תחילת הפעולה.

את התגובה לפעולה, לדבריו, ניתן היה לראות בירידות המתונות יחסית בשוק אתמול. רבינוביץ' מוסיף כי השוק מגיב בעיקר למתרחש בשווקים בעולם, אך הוא מסייג זאת בכך שלא מן הנמנע שהרוחות בשוק ישתנו, באם הפעולה לא תהיה מוגבלת בזמן.

תמיר פורת, מנכ"ל כלל פיננסים ניהול תיקים, מציין עוד כי השוק מצפה לפעולה שלא הולכת להתגלגל ולהיות ממושכת, אלא פעולה שהמשק יוכל לצלוח אותה. לדבריו, לא תהיה פה השפעה מתגלגלת לכלכלה הריאלית.

"יתכן וההפנמה בשוק הייתה מהירה והמסחר מתבסס על מה שקורה בעולם", הוא אומר. מעבר לכך, מציין פורת כי שוק האג"ח הוא ברומטר טוב. "שם אנחנו לא רואים בהכרח תמורות חיוביות", הוא אומר.

הנפט קפץ ב-5.6%

מחירי הנפט קפצו הבוקר ב-5.6% לכמעט 40 דולר לחבית, זאת בעקבות המלחמה ברצועת עזה, שהעלתה את הסיכון באספקת הנפט מהמזרח התיכון. גם מחיר הזהב עלה היום ב-2%, העלייה היומית התלולה ביותר מאז אוקטובר.

"יש חדשות מישראל ומעזה שדוחפות את השוק כלפי מעלה", אמר קו הסגאווה, מנהל מסחר בנגזרי סחורות בחברת ניואדג' בטוקיו. "המצב בעזה גורם לחששות גדולים בכל השווקים", אמר פיטר מקגווייר, מנהל חברת קומודיטי וורנטס אוסטרליה.

ההתקפות הישראליות הרגיזו את הערבים ברחבי המזה"ת והעלו את הסיכון, של עימות שיסכן את משלוחי הנפט מהאזור. "ראינו כבר מקרים כאלה ואני מעריך שפוטנציאל העלייה של המחירים הוא מוגבל. אני לא חושב שזה רציני לפי שעה", אמר האסגאווה. *