לחם ושעשועים

"גלובס" מלווה את מאבק היוצרים מול הזכייניות ומול מועצת הרשות השנייה: ההתפתחויות החשובות בדרך אל הפתרון המיוחל, שעדיין לא נראה באופק

מאז דצמבר 2008 מתנהל בארץ מאבק, שלמרות היותו פוטוגני להפליא לא מגיע כמעט כלל למסכי הטלוויזיה, ומדובר במאבק היוצרים נגד הזכייניות (של הטלוויזיה). מדור זה שם לו למטרה לסקר את המאבק הזה, שמעבר לאספקטים הכלכליים והאנושיים שלו הוא בעצם על נשמתה של התרבות הישראלית, ובשבועות הקרובים נעדכן את הקוראים באירועים המשמעותיים, בטענות היוצרים, ובתגובות הזכייניות, מועצת הרשות השנייה, ורשות השידור.

כמחווה לקורא הנבוך, להלן מילון ותקציר האירועים.

שחקנים:

ממ"ה (מטה מאבק היוצרים בקולנוע ובטלוויזיה) הכולל את איגוד הבמאים, איגוד התסריטאים, איגוד המפיקים, פורום היוצרים הדוקמנטריים, אק"ט - איגוד עובדי הקולנוע והטלוויזיה, שח"ם - איגוד שחקני המסך, ואיגוד העורכים. במטה מאוגדים כ-4,000 חברים שהם כ-80% מהעוסקים ביצירת קולנוע וטלוויזיה בארץ, שרובם פרילנסרים (כלומר משלמים ביטוח לאומי אך לא זכאים לדמי אבטלה ולתנאים סוציאליים).

הזכייניות: "קשת", "רשת", וערוץ 10.

מועצת הרשות השנייה - גוף ציבורי שנועד (בין השאר) לפקח על תוכני הזכייניות, לבדוק האם הן עומדות בתנאי המכרז, ולאכוף עליהן את החוק. ע"פ החוק מחוייבת הרשות (בין השאר) ל"קידום היצירה הישראלית העברית", "מתן ביטוי למגוון התרבותי של החברה הישראלית ולהשקפות השונות הרווחות בציבור". בהיותה גוף ציבורי כפופה למבקר המדינה. בראשה עומדים כיום היו"ר גב' נורית דאבוש, והמנכ"ל מנשה סמירה.

רקע:

המכרז לזכאות שידור ערוץ 2: ב-13.4.05 התפרסמו תוצאות המכרז שבו "טלעד" הפסידה, ו"רשת" ו"קשת" קיבלו (בשנית) זכאות לערוץ המסחרי, עפ"י לוח השידורים שהציגו כדי לזכות במכרז. בנובמבר 2005 התחילו לשדר בכפוף להתחייבויותיהן שכללו רשימה מכובדת של סדרות דרמה, סרטים עלילתיים ודוקומנטרים ("סוגה עילית"), מה שלא קרה מעולם ע"פ דו"ח הרשות השנייה לשנת 2006, שהוגש בסוף 2007.

בוועדת הכלכלה של הכנסת ב-30.10.07 אומר ח"כ ארדן: "המדינה מעניקה זיכיונות, ואח"כ מגלים שההתחייבויות שחברה לקחה על עצמה מול המדינה מופרות. כאשר הרשות השנייה מציגה דוח שנתי על 2006 - שנת פעילות ראשונה של זכייני ערוץ 2 ויש הפרות משמעותיות שלא יודעים מה תגובת הרשות לגביהן, זה מעלה את שאלת הצורך ברגולטור, אם אין לו משמעות מול הגופים שאותם הוא אמור לבקר".

ערוץ 10: החל שידוריו ב-2002, גם הוא ע"פ מכרז עם התחייבות ל"סוגה עילית" וללוח משדרים מרשים. גם הוא מעולם לא קיים התחיבויותיו. הערוץ צבר כ-70 מיליון שקל חוב על התחייבויות לשידור שלא בוצעו. ח"כ ארדן: "אם הערוץ ימשיך להפר את התחייבויותיו כלפי הצופים והמדינה, ולשדר רק מה שבא לו, כנראה שלא יהיה מנוס אלא לצאת למכרז על מפעיל חדש".

קונפליקט מרכזי:

בדצמבר 2008, אחרי שהצטבר חוב של 200 מיליון שקל שלא עברו להפקות כמתחייב מהמכרז, כשהם נתלים במשבר הכלכלי העולמי, הודיעו ראשי ערוצי 2 ו-10, למפיקים של יותר מ-40 הפקות, על הקפאה, דחייה, או ביטול. הם הורו למנהלי מחלקות הדרמה והדוקומנטרי לעצור הגשות לפרוייקטים חדשים, ונסוגו מהתחייבויותיהם (ע"פ המכרז) להשקיע בסרטי קולנוע ישראליים שכבר יצאו לדרך. כלומר, גרמו להשבתה של כל התעשייה.

10.12.08: שלחה ממ"ה מכתב אל בעלי הזכייניות ולמועצת הרשות השנייה, בדרישה להחזיר לעבודה את ההפקות שנעצרו. לא נתקבלה מעולם תגובה על המכתב.

מהלכים ראשונים:

בסוף מרץ 2008 נחתם הסכם בין היוצרים לזכיינים, שבמסגרתו היוצרים מוותרים לזכיינים על חלק נכבד מחובות העבר, ובתמורה הובטח להם מילוי ההתחייבויות למכרז. מעולם לא קוים ההסכם.

18.12.08: כנס חירום של היוצרים. לאחר מכן סדרת הפגנות מול בתיהם של בעלי "רשת", "קשת" וערוץ 10, הפגנה מול חברת קוקה קולה (שבבעלות מוזי ורטהיים) בבני ברק, התפרצות בשידור חי לתוכנית של גיא זוהר (ערוץ 10), ניסיון התפרצות לאולפן "ארץ נהדרת", התפרצות לישיבת מועצת הרשות השנייה ועוד.

בעיות:

לטענת היוצרים, הרשות השנייה אינה ממלאת את תפקידה ואינה עושה דבר, לבד ממילוי דו"חות על הפרות הזכייניות, ואינה כופה את החוק.

אם יימשך המצב, יש סכנה להמשך פעילותה של תעשיית הטלוויזיה והקולנוע הישראלית על 4,000 עובדיה ויוצריה. *