החברות הסולאריות מתנגדות לפתרון הרשות לחשמל למימון שוק סולארי ביתי

רשות החשמל רוצה לאפשר לצרכנים להעביר הכנסות לחשבון נפרד, ללא שיעבוד התזרים לבנקים

הרשות לחשמל עושה צעד ראשון לחילוץ שוק הגגות הסולארי הביתי מהתסבוכת המימונית אליו הוא נקלע. ל"גלובס" נודע, כי הרשות הוציאה בסוף השבוע האחרון החלטה לשימוע אשר תאפשר לראשונה להעביר את התקבולים ממכירת החשמל לרשת הארצית לחשבון בנק ייעודי במקום לחברת החשמל.

יחד עם זאת, חלק מהחברות הסולאריות מותחות ביקורת על ההסדר המתגבש, בטענה כי הוא עדיין לא מאפשר לשעבד את ההכנסות ממכירת החשמל לבנקים.

מנוסח ההחלטה שהגיעה לידי "גלובס" עולה, כי הצרכנים יוכלו להגיש לחברת חשמל כתב התחייבות בלתי חוזרת להעברת התמורה בגין ייצור החשמל מהמתקן שברשותם לחשבון ייעודי.

חברת החשמל תעביר את התשלומים מהצרכן לחשבון הייעודי ולא תוכל לשנות את כתב ההתחייבות ללא אישור הצרכן והגוף המממן. חברת החשמל מוותרת בפועל על זכות הקיזוז המגיעה לה מחשבונות הצרכנים.

למרות שביולי האחרון אושר תמריץ של כ-2.01 שקלים לכל קוט"ש, השוק הסולארי הביתי לא צובר תאוצה. עד כה הצטרפו להסדר צרכנים בהספק של 1,000 קילו ואט בלבד.

הסיבה העיקרית לכך היא שההסדרה לא כללה תקנות המאפשרות לצרכנים לשעבד את ההכנסות ממכירת חשמל סולרי כבטוחה להחזר ההלוואה לבנקים.

התקנות החדשות עדיין אינן כוללות אפשרות לשעבד את ההכנסות ממכירת חשמל לטובת הבנקים. הרשות ציינה בהחלטתה כי בשלב זה היא עדיין בוחנת את בקשת הגופים המממנים, כי ההתחייבות תהיה באופן שיאפשר לשעבד את תזרים המזומנים.

כמו-כן, התקנות שהוציאה הרשות לא יחולו על מערכות קטנות מ-4 קילו ואט (שטח גג של כ-40 מ"ר), כך שהן לא יהיו רלוונטיות לגבי צרכנים שיבקשו להתקין מערכות קטנות. ברשות ציינו כי הדבר נובע מאילוצי מס וזאת בהמשך להחלטה המאפשרת לאותם צרכנים קטנים פטור ממס עד לתקרה של כ-18 אלף שקל בשנה.

בכירים בחברות הסולאריות אמרו בתגובה על ההסדר המוצע, כי "חיכינו שנה לאישור התקנות החדשות, ואמנם, חברת החשמל מסכימה לוותר על זכות הקיזוז שלה, אולם כל עוד אין אפשרות לשעבד את ההכנסות לבנקים, לא תיפתר בעיית הייסוד שמקשה על מימון הפרויקטים לשוק הביתי והמשמעות היא שרק המתקנים ללקוחות עסקיים יתקדמו".

שר התשתיות, עוזי לנדאו, אמר באחרונה בטקס השקת חברת זניט סולאר כי בכוונתו להאיץ את חדירת השוק הסולרי לצרכנים הביתיים. לדבריו, התפתחות שוק זה חיונית על מנת שניתן יהיה לעמוד ביעד להרחבת השימוש באנרגיות מתחדשות. *