כשלציבור אכפת

כך הפכו הטוקבקים לכלי מרכזי בקמפיין הגרילה לשחרור גלעד שליט

במקביל לתקופה שבה החלה משפחת שליט להיעזר ביחצנים, החלו העורכים באתרי החדשות באינטרנט להבחין בתופעה מסקרנת: זרם הולך וגובר של טוקבקים בעניין שליט - כמעט לכל כתבה, ללא קשר לנושאה. "פתאום גילינו שגולשים משתלטים על כל מקום שבו ניתן להגיב או לייצר תוכן גולשים", מספר אילן יצחייק (לשעבר ynet). "כתבה על סקס? אתה מקבל טוקבקים בסגנון 'אתם כותבים על סקס וגלעד שליט נמק בכלא'. כתבה על מתכון לשבת? חלק מהגולשים מזכירים שבינתיים שליט נמק בכלא. במשך חודשים היו כמה תגובות כאלה כמעט על כל אייטם באתרי התוכן באינטרנט".

באופן ספונטני?

"לדעתי זה היה מתוזמן ונעשה על-ידי גורם כלשהו. לקראת ראש השנה היה השיא, הרגשנו את זה ממש כמו מתקפת ספאם. בעיקרון אנחנו לא מתערבים לאנשים במה שהם כותבים, אבל זה היה כל כך רחוק מנושאי הדיווח שהתחלנו להטיל צנזורה באופן שיטתי".

התופעה הזו הייתה יכולה להישאר בגדר קוריוז של ברנז'ת התקשורת האינטרנטית, אולם מתברר שמה שמתחיל במתקפת טוקבקים ספק מתוזמנת, משפיע בסופו של יום על הטקסטים של יונית, מיקי ויעקב במהדורות הפריים-טיים של הערוצים המסחריים.

איך זה קורה? למרות התחושה החזקה שמדובר בקמפיין שמאחוריו עומדים גורמים מיומנים, כעבור זמן הבחינו העורכים - שיכולים לבדוק כמה מהתגובות נכתבות על-ידי "משתמשים ייחודיים" - שהוא סוחף אחריו המוני גולשים אותנטיים לחלוטין. יצחייק: "הקמפיין הנסתר הזה, העלק לא ממוסד, יצר תחושה שכולם מתחברים לעניין של שליט, ושמעבר לקמפיין אתה מדבר פה בסופו של דבר על ילד אחד שלנו שנמצא אצל האויב. זה דבר שמדבר אל הציבור באמת, מהמקום שבו אנחנו אזרחים וחיילים וזה יכול לקרות לכל משפחה". *