למי שייכים התמלוגים מחלוקת "ישראל היום" בתחנות הרכבת?

לפי חברת הפרסום של הרכבת, הדריה, התמלוגים על חלוקת "ישראל היום" ו"ג'רוזלם פוסט" - כ-3.1 מיליון שקל בשנה, יועברו להדריה במקום לרכבת. דוברת הרכבת: "אין סיכום ולא הבנות"

נמשך הסכסוך המסחרי בין רכבת ישראל לחברת הדריה, זכיינית הפרסום בתחנות וברכבת. לפי הדריה, הצדדים הגיעו ביניהם להבנות מסחריות לפיהן התמלוגים בסך 3.2 מיליון שקל אותם מקבלת הרכבת מהעיתונים "ישראל היום" ו"ישראל פוסט" המחולקים בתחנות הרכבת - יועברו לחברת הדריה. ברכבת מכחישים, וטוענים כי מדובר בניסיון להפעלת לחץ באמצעות התקשורת, בעת קיום המו"מ.

כפי שנחשף לראשונה ב"גלובס", באחרונה מנהלת רכבת ישראל משא ומתן עם הדריה זכיינית הפרסום בתחנות וברכבת, על הפחתת דמי הזיכיון שמשלמת החברה. אדרי מדיה גרופ (כיום הדריה) זכתה בזיכיון לפרסום ברכבת לפני כ-3 שנים, לתקופת זיכיון של 4 שנים ועוד 3 תקופות אופציה בנות שנה. החברה אמורה הייתה לשלם לרכבת עבור כל שנת זיכיון כ-7.1 מיליון שקל, אולם מאז אוקטובר 2008 הפסיקה הדריה לשלם את דמי התמלוגים, בשל סכסוך מסחרי.

הסיבה לסכסוך המסחרי נעוצה בטענות שהיו להדריה על התנהלות הרכבת. לטענת מקורות בענף, הזיכיון של אדרי אמור היה לתת לו גם את התמלוגים מהפצת עיתונים והקד"מ ברכבת, בעוד שהיום בפועל התמלוגים עבור הפצת העיתון "ישראל היום" ברכבת ו-"24 דקות" (אותו החליף "ישראל פוסט") הגיעו לרכבת ולא לאדרי. ברכבת טוענים לעומת זאת כי מדובר היה על עיתון שייוחד לרכבת, ו"ישראל היום" ו"ישראל פוסט" אינם עומדים בקריטריון זה.

אם הדריה אכן תקבל את מבוקשה, הרי שבשנים 2009-2010, יופחתו דמי הזיכיון בדלת האחורית באמצעות העברת התמלוגים של "ישראל היום" וה"ג'רוזלם פוסט" לידי הדריה.

אדרי מדיה גרופ הוקמה ב-1998, ובתחילת הדרך התמקדה בהוצאה לאור של מוספים פרסומיים. לפני שלוש שנים זכתה כאמור בזיכיון לפרסום ברכבת, שכלל פוסטרים, באנרים, שילוט על קירות, פרסום בתלת-מימד, מדבקות רצפה, פרסום על גבי דרגנועים, שלטים באולמות כניסה ויציאה מהתחנות, פרסום במנהרות בין הרציפים, שילוט על עמודים, פרסום על פני מכונות כרטוס וכרטיסים, מיתוג בתחנות ובחניונים, פעילות קד"מ בתחנות ועוד.

בסוף 2007 נכנסה אדרי מדיה גרופ לשותפות מלאה חברת הדיה, שבאה במקור מתחום הפרסום בנקודות המכירה.

מחברת הדריה נמסר בתגובה: "אנחנו מרוצים מאוד מההבנות אליהם הגענו עם רכבת ישראל. אין ספק שנסללה הדרך לעוד שנים של פיתוח מדיית הפרסום ברכבת ישראל. כבר השנה ישולבו קמפיינים מושקעים ומיוחדים".

מרכבת ישראל נמסר בתגובה: "הנושא במו"מ מול חברת הדריה. בשלב זה אין כל הסכם חתום וגם לא הבנות". *