המשנה למנכ"ל אזורים: "כששוק ההון נבהל, הבנקים המשיכו לתת לנו אשראי"

באסיפת מחזיקי האג"ח שקיימה היום אזורים שבשליטת שעיה בוימלגרין, השתדלו ראשי החברה להעביר מסר מרכזי אחד: "אנו ערוכים לשלם את כל החובות למחזיקי האג"ח בזמן", הבטיח המשנה למנכ"ל, יעקב סיסו "לגנא כמעט שווה אפס בספרים שלנו ומרבית ההפרשה כבר מאחורינו"

חברת אזורים , שבחודשים האחרונים לא יורדת מן הכותרות, קיימה היום אסיפת משקיעים משותפת לכלל מחזיקי האג"ח שלה, והעבירה להם מסר חד משמעי: החובות יוחזרו לכם במועד.

"החברה פרעה בשנה האחרונה את כל חובותיה בזמן", אמר באסיפה יעקב סיסו, המשנה למנכ"ל החברה. "מאז נפילת ליהמן ברדרס פרענו כחצי מיליארד שקל, ואנו ערוכים לשלם את כל החובות למחזיקי האג"ח בזמן". לפני כשבוע, נזכיר, אמר ל"גלובס" שמואל סלבין, ממלא מקום המנכ"ל של החברה, כי אזורים תעמוד בכל תשלומי החוב שלה ולא תלך להסדר חוב. על רקע ההצהרות של ראשי החברה, טיפסו היום איגרות החוב של אזורים ב-2%-4.5%, והן נסחרות בתשואה של כ-14%.

ואולם, למרות האופטימיות שמפגינים ראשי החברה, מצבה של אזורים, שבשליטת בוימלגרין קפיטל של שעיה בוימלגרין, כלל אינו פשוט. חברת הנדל"ן נקלעה למשבר קשה והיא סיימה את הרבעון הראשון של השנה בהפסד של 18 מיליון שקל, בהמשך להפסד של 412 מיליון שקל ב-2008. הבעיה המרכזית של אזורים היא הפעילות במזרח אירופה, הנעשית באמצעות חברת הבת לגנא, ונושאת הערת "עסק חי" מחשש להמשך קיומה.

סיסו לא התכחש למצבה הקשה של לגנא ואמר כי "היום באוקראינה אי אפשר למכור כלום, אך הימים הרעים שעוברים על מזרח אירופה יעברו". לדבריו, "לגנא כמעט שווה אפס בספרים שלנו ומרבית ההפרשה כבר מאחורינו.

אנו לא תומכים בחברה נכון לרגע זה ומטפלים באזורים. המטרה היא להפחית את החוב במאזן המאוחד של אזורים, ונגיע לכך בשיתוף פעולה עם המוסדיים במסגרת הסדר חוב בלגנא, שבסופו נשאר עם חלק קטן ממניות החברה".

בעקבות השנה החולפת, מצבה של אזורים כעת אינו קל. כתוצאה מהמינוף הגבוה שנטלה על עצמה החברה, ההון העצמי שלה מהווה כיום רק כ-9% מהמאזן. סך ההתחייבויות השוטפות של החברה מסתכם ב-3.4 מיליארד שקל וסך ההתחייבויות לזמן ארוך עומד על 3 מיליארד שקל. לחברה גרעון בהון החוזר של 836 מיליון שקל.

עם פרוץ המשבר דרשו המוסדיים פירעון מיידי של אשראי קצר שהעניקו לחברה באמצעות CP (ניירות ערך מסחריים, שהן אג"ח קצרות ל-3 חודשים), והרוב המכריע של ניירות הערך הללו, כ-300 מיליון שקל, נפרעו כמעט לגמרי. "כששוק ההון נבהל הבנקים המשיכו לתת לנו אשראי", אמר על כך סיסו באסיפה.

מלבד המצב הפיננסי הבעייתי, אזורים גם מתמודדת עם בעל שליטה שנמצא בעצמו במצוקת נזילות. בוימלגרין קפיטל סובלת מהערת עסק חי והיא נמצאת במגעים להסדר חוב מול מחזיקי האג"ח שלה. בנוסף, לאחרונה עזב מנכ"ל אזורים, מתי דב, את תפקידו, ועדיין לא מונה לו מחליף קבוע.

"יש לנו מערכת יחסים טובה עם הבנקים, אך הם אינם אדישים לחילופי ההנהלה ורוצים לראות שיש יציבות", אמר עוד סיסו. "הם מוטרדים ממה שקורה למעלה (בבוימלגרין קפיטל, א.ש.) וממה שקורה למטה (בלגנא, א.ש.). אנו עוברים את התקופה למרות המשבר בחוץ והמשבר בפנים, שהוא השינוי הניהולי".

בתגובה לדברים הללו אמר אחד ממשקיעי האג"ח כי "אנו מרגישים שרק הבנקים במרכז", וסיסו השיב על כך כי "אנו לא מעדיפים נושה אחד על פני השני. כל פעולה שאנו עושים עם הבנקים היא גם לטובתכם, כי הם יכולים להביא למצב שאתם בסוף לא תקבלו שם דבר".

"בחלק מהפרויקטים המחיר כעת גבוה מזה שהיה לפני המשבר"

בעוד פעילות אזורים במזרח אירופה מקרטעת, הרי שבישראל, כאן נחשבת החברה לאחת מחברות הבנייה הגדולות בשוק, העסקים מתנהלים כרגיל. כך עולה מדבריו באסיפה של המשנה למנכ"ל, יעקב סיסו.

סיסו סיפר כי בעקבות המשבר האטה אזורים קידום של פרויקטים של דירות יוקרה שיועדו לתושבי חוץ. "בחלק מהפרויקטים עצרנו את המכירות, כמו למשל בירושלים", הוא אמר. "אנו פרושים בעיקר באזורי ביקוש, ומסרנו מאות יחידת דיור בחודשים האחרונים", הוסיף. "ברבעון האחרון של 2008 הרגשנו ירידה בפעילות, ירידה במחירים, ובמכירות ועשינו הנחות. אך ככל שהזמן עובר הנתונים משתפרים, אנו מעלים את המחירים בחזרה, ובחלק מהאתרים העלנו מחירים מעל המחיר שהיה לפני המשבר".

"הביקוש לדירת שלנו מאוד חזק" אמר עוד סיסו. "ב-2009 אנו מעדכנים מעלה את תוכנית העבודה למכירת 505 יחידות דיור בשנה. אנו מעלים מחירים במרבית האתרים וחושבים שהמחירים בישראל ימשיכו לעלות".

סיסו גם אמר בפני מחזיקי האג"ח כי הפעילות של אזורים בישראל חזקה מאוד והפרויקטים מייצרים תזרים מזומנים חיובי. "ברבעון האחרון הפסקנו לרכוש קרקעות ויש לנו מלאי קרקעות ל-7,000 יחידות דיור ואנו לא צריכים לקנות קרקעות בשנים הקרובות. הבנקים קצת יותר קמצנים בכל הנוגע למימון פרויקטים, וההיצע קטן אך הביקושים לדירות גדולים".

לדבריו, "הריבית על המשכנתאות נמוכה כעת, אין אלטרנטיבות של השקעה ודירת מגורים, בוודאי באזורי ביקוש, זאת השקעה אטרקטיבית".