רוח דרומית

באר שבע מנסה להתנער מהתדמית המאובקת. אירועי הקיץ והלילה הקרובים הם סיבה לתת צ'אנס ולרדת דרומה

רוח אחרת נושבת בבאר שבע החל משעת השקיעה. רחובות העיר העתיקה הומים אדם, בתי הקפה פתוחים, המסעדות שוקקות חיים ואווירה מרעננת תופסת את מקומם של תחושת הכובד ושל האור הבוהק מדי. בשנים האחרונות באר שבע מתנערת מתדמיתה האפרורית והמאובקת, לטובת תחייה תרבותית וחברתית. ברחבי העיר קמים מרכזי תרבות שונים, בתי קפה, מסעדות שוות ומקומות בילוי.

אירועי הקיץ הצפויים כאן - שפע של אירועים, מופעים ותערוכות - הם דוגמה טובה לשינוי. האירועים יימשכו עד סוף אוגוסט, והם מתקיימים בשיתוף המשרד לפיתוח הנגב והגליל. בערבי שני ייערכו מפגשי "שני במוזיאון", שבהם יתארחו זמרים ישראליים מובילים כמו שלומי שבן, רונה קינן, ירמי קפלן, שם-טוב לוי, אפרת גוש, אסף אמדורסקי ואחרים. הקהל יוכל ליהנות מהופעות איכותיות וממפגשים אינטימיים עם האמנים, לצד התערוכות שמציע המוזיאון.

מדי ערב רביעי (מ-19:00 עד 23:00) יתקיים פסטיבל הרחוב "רביעי בסמילנסקי", שמציע פעילויות לכל המשפחה. הבאים יוכלו ליהנות ממופעי תיאטרון רחוב של תלמידי בית הספר למשחק, מגוון הופעות מוזיקליות כמו דוד פרץ, עלמה קלמה במוזיקה ברזילאית מקורית והרכבי אינדי וג'ז מכל הארץ, דוכני אמנות, הצגות ילדים וקונצרטים, מסיבות, סדנאות פתוחות לקהל ומרתונים מוזיקליים - והכול ללא תשלום. בערבי חמישי ייערכו מפגשי שירה בציבור במתחם "באר אברהם". פרטים על האירועים השונים ניתן למצוא באתר www.gonegev.co.il תחת קטגוריית באר שבע.

ועוד הפתעה: מי ידע שבבאר שבע יש מרכז אסטרונומי מרתק? מדי יום שלישי נערכים במרכז אילן רמון שבפקולטה לפיזיקה באוניברסיטת באר שבע סיורים לקהל הרחב. במקום נערכות הרצאות על גרמי השמיים, ישנו פלנטריום, מתקיימות תצפיות כוכבים, מוצגות תמונות מהחלל בליווי הסברים ועוד. גולת הכותרת היא עלייה לגג המבנה וצפייה בירח ובכוכבים בטלסקופ גדול. זוהי חוויה יוצאת דופן לילדים, ובהחלט גם למבוגרים (www. ilanramon.bgu.ac.il, טל' 08-9479833).

חלפו כבר למעלה ממאה שנה מאז החליטו הטורקים לייסד במקום עיר כמרכז עבור הבדואים, והעיירה הנידחת הפכה לעיר. שכונות הגנים שבה התרחבו והלכו, וכיום הן מתריסות בירוק כנגד אנדרטת חטיבת הנגב שתכנן דני קרוון.

את הביקור בבאר שבע כדאי לפתוח בתצפית ממרומי האנדרטה הזו, שבעבר השקיפה על העיר ממרומי גבעה מבודדת, וכיום היא כמעט מכותרת על-ידי השכונות החדשות. הבתים הציוריים של העיר העות'מנית, הבנויים מאבן מקומית שנחצבה בגבעות האזור, נחבאים כמעט מבוישים בלב אזורי המגורים המתעבים והולכים.

את הסיור בעיר העתיקה ניתן להתחיל בבאר אברהם (טל' 08-6234613), שבה נערכים ערבי השירה בציבור. זוהי באר קדומה, המזוהה במסורת כבאר שעל פיה כרת אברהם אבינו ברית עם אבימלך מלך גרר. בניגוד למה שרבים סבורים, מקור שמה של העיר אינו בשבע בארות שמעולם לא נכרו כאן, אלא בשבועה שבין אברהם ואבימלך (בראשית, כ"א, 31).

מהבאר ניתן להמשיך לאורך מדרחוב קק"ל, שהיה בעבר רחובה הראשי של העיר הטורקית. סיפורים מרתקים מקופלים בין כותלי הבתים שניצבים משני עבריו, בואך הגבעה שעליה ניצב בית הסראיה - בעבר קריית השלטון העות'מנית, וכיום מתחם פיקוד דרום. אפשר גם לחלוף דרך גן אלנבי, שבלבו ניצבת הפרוטומה של הגנרל המהולל. עוד לפני הכיבוש הבריטי ניטע כאן אחד הגנים הציבוריים הראשונים בארץ.

מעברה האחר של הכיכר כדאי להציץ לעבר ביתו של עארף אל עארף (כיום בית פרץ לוזון), מושל הנפה בשנות ה-30 של המאה הקודמת, ואדם בעל סיפור חיים מרתק שלזכותו נזקפים כמה ספרים חשובים בתולדות ההיסטוריה הפלסטינית. זהו הבית היחיד שלשם בניית חזיתו הובאה במיוחד אבן חברונית ורודה.

מעט הלאה ניצב בית המושל הטורקי, שהפך למוזיאון הנגב לאמנות שבחצרו מתקיימים ערבי "שני במוזיאון" ואחריו המסגד הקדום, הסגור על מנעול ובריח, וכמה מבנים נוספים שנמצאים עתה בשיפוצים. בעיר העתיקה מסתתרות גם כמה מסעדות מיוחדות. מסעדת ערביקה הפופולרית (טל'08-6277801) שוכנת בצמוד למרכז הצעירים לתרבות ולתקשורת, ויש בה מטבח פיוז'ן ואווירה שלא הייתה מביישת את מרכז תל אביב. מסעדת השף אחוזת סמילנסקי, שבה אווירה אירופית יוצאת דופן (טל' 08-6654854) ובית הקלייה והקפה Gecko (טל' 08-6288937) נמצאים שניהם ברחוב סמילנסקי, שהופך מדי רביעי למדרחוב ציורי.

מי שרוצים לאכול במקום שיש שבו גם ערך מוסף מוזמנים לפנות אל רינגלבלום 86/6 - בית קפה ואוכל. המקום שוכן מצפון לאוניברסיטה (טל' 08-6491001). לא במקרה כתובתו של בית קפה זה נראית ככתובתה של דירת מגורים. המקום, שנמצא בלב שיכוניה המתחדשים של העיר המודרנית, הוקם על-ידי עמותת "תור מדבר", ונועד ליצור מסגרת חברתית, מקום הכשרה ומקור פרנסה לנוער בסיכון שמעוניין לעבוד כאן ולהפעיל את המקום.

אחת הפינות העלומות בבאר שבע, ומאד חבל שכך, היא מרכז האמנויות ליהודי אתיופיה, השוכן במבנה אחורי ישן ומוזנח ברחוב ארלוזורוב 50, מול רדיו דרום. במקום פועלות כמה נשים אתיופיות מבוגרות שעוסקות בשימור מלאכת הקדרות המסורתית שבה עסקו באתיופיה, וכן בפיסול אותנטי של זיכרונותיהן מחיי הכפר. הפסלים במקום מלאי הבעה והשראה, ועשויים בסגנון ייחודי מאוד. המפגש עם הנשים ועם ריטה, המנהלת הרוסייה של המקום, נכנס אל הלב ומרחיב את הנפש. יש גם חנות לממכר עבודות. את הביקור במקום מומלץ לתאם טלפונית: 08-6235882, 08-6443211).

מי שיורדים דרומה עם ילדים, מומלץ להם להגיע למוזיאון הפתוח בגן התעשייה של עומר, מקום מרתק בפני עצמו. בין התאריכים 13-10.8 יתקיימו שם אירועים מקסימים לילדים: עפיפוניאדה, תיאטרון צלליות (שמעלה את "דירה להשכיר"), סיפור והפעלה של "כובע הקסמים" ועוד. אינטרנט: www.omuseums.org.il.