ממזערים סיכונים

ביובנק בדקו אלו אג"ח קונצרניות חדשות מציעות את הביטחונות הטובים ביותר / רועי ברגמן

וק איגרות החוב הקונצרניות רשם התאוששות מרשימה מאז שיא המשבר בנובמבר אשתקד, אז נפתחו לשיא מרווחי התשואה בינן לבין איגרות החוב הממשלתיות.

עדות נוספת להתאוששות בשוק היא חזרתם של הגיוסים, אך בניגוד לגיוסים בתקופות של גאות, היום כדי להשלים את הגיוסים בהנפקה החברות צריכות להוסיף נכסים כביטחונות.

אריאל קורינלדי, אנליסט ראשי במחלקת המחקר של יובנק, בחן חמש אג"ח חדשות שהונפקו לאחרונה, ואת היקף כיסוי החוב על ידי הביטחונות שהציעו, ודירג אותן מהכיסוי הגבוה ביותר לנמוך ביותר. הכיסוי מחושב כיחס בין שווי הביטחונות לערך הנקוב של האג"ח. לפניכם חמש האיגרות מדורגות מרמת הכיסוי הגבוהה ביותר לנמוכה ביותר:

יחס הכיסוי: 157%

גזית גלוב י'

החברה פועלת בתחום הנדל"ן המניב בצפון אמריקה, אירופה וישראל, ומתמקדת בעיקר במרכזים מסחריים מעוגני סופרמרקטים. כמו כן, יש לה פעילות נוספת קטנה יותר בתחום הדיור המוגן. קורינלדי מזכיר שהחברה גייסה בהנפקת אג"ח מסדרה י' כ-405 מיליון שקל, והעמידה לטובת בעלי האג"ח שיעבוד על נכסיה במערב ראשון לציון ועל שטח במתחם המלונות באילת.

שיעור התפוסה של נכסי החברה בראשון לציון עומד על כ-95% והשוכרים הם בתי עסק גדולים ומוגנים. להערכת כלכלני יובנק, שווי הנכסים המשועבדים הוא 635 מיליון שקל, לעומת הערכת החברה לשווי של 826 מיליון שקל. קורינלדי מציין כי ההערכה השמרנית של יובנק מתבססת בעיקר על תזרים המזומנים מהנכסים המניבים של החברה, וממשקל נמוך שהבנק מעניק לקרקעות שעדיין לא מניבות הכנסה.

יחס הכיסוי: 126%

מליסרון ה'

מליסרון עלתה לאחרונה לכותרות כאשר רכשה את קניוני רמת אביב וסביונים מאפריקה ישראל, לפי שווי של 1.74 מיליארד שקל לשני הקניונים. מימון העסקה נעשה באמצעות הנפקת איגרות החוב מסדרה ה'. לטובת מחזיקי האג"ח שועבד נכס אחר של מליסרון, קניון רננים. בנוסף לקניון זה, החברה מחזיקה ומפעילה את הקריון בקריית ביאליק.

כלכלני יובנק מעריכים את שווי קניון רננים בניתוח שמרני בכ-727 מיליון שקל, לעומת הערכת השווי של החברה שעומדת על 821 מיליון שקל. שווי הנכס משקף את הסיכון הנמוך הטמון באחזקת סדרה זו של החברה.

יחס הכיסוי: 100%

פטרוכימיים ד'

האחזקה העיקרית של המפעלים הפטרוכימיים היא 15.8% ממניות בז"ן. כמו כן, החברה מחזיקה בכרמל אולפינים, שמייצרת פולימרים לתעשיית הפלסטיק, ובאבגול, יצרנית מוצרי הבד לשוק ההיגייני.

בחודש יוני גייסו המפעלים הפטרוכימיים 120 מיליון שקל, כנגדם העמידה שעבוד של 77.14 מיליון ממניות בז"ן, ובנוסף הפקידה 19.3 מיליון שקל בידי נאמן האג"ח. על פי הערכות כלכלני יובנק, שווי מניית בז"ן בניתוח שמרני עומד על 1.3 שקל למניה.

יחס הכיסוי: 100%

שלמה אחזקות ט'

החברה שבשליטת שלמה שמלצר, פועלת בעיקר בתחום הליסינג וההשכרה של כלי רכב תחת המותג ניו קופל. החברה הנפיקה באחרונה אג"ח מגובה בביטחונות של צי רכב, ששוויו מתעדכן בהתאם להיקף הסדרה שהונפקה.

בהקשר לגיוס הזה מצטט קורינלדי את האמרה המוכרת בשוק ההון, ש"מגייסים כשאפשר ולא כשצריך". החברה הייתה אמורה לרכוש צי כלי רכב ולשעבדו אבל לא עשתה כן, ולפיכך הכספים מוחזקים בחשבון הנאמן לטובת מחזיקי האג"ח, עד שהחברה תמצא לנכון להשתמש בו.

יחס הכיסוי: 90%

קרדן ישראל ד'

קרדן ישראל היא חברת אחזקות הפעילה בעיקר בנדל"ן, תקשורת ורכב. החברה גייסה 110 מיליון שקל באג"ח מסדרה ד', ולטובתן שיעבדה מניות של החברה בת קרדן NV בשווי דומה של 110 מיליון שקל. כמו כן, קרדן התחייבה כי במידה ושווי השוק של המניות המשועבדות יירד מתחת ל-90% מהשווי המתואם של יתרת הקרן של האג"ח, היא תמציא בטוחות נוספות.

ההערכות של יובנק לוקחות בחשבון את יציבות החברה ופיזור האחזקות שלה, ומייחסות חשיבות גבוהה לכך שהחברה מחויבת להוספת בטוחות במקרה של ירידת שווי הביטחונות המשועבדים. ביובנק מעריכים את הביטחונות בגובה של 90% מהיקף הסדרה. *

roee-b@globes.co.il