2,000 עובדים תאילנדים יגיעו בקרוב לארץ

לחקלאים הסבר פשוט לסיכום: הממשלה הבטיחה בעבר כי בשנת 2009 יתווספו 4,000 עובדים זרים, ואילו כעת הוחלט לאפשר "רק" לאלפיים עובדים היתרים חדשים

לפני כחודש הודיעו משרדי האוצר והחקלאות על "הסכמה היסטורית" עם התאחדות החקלאים, לפיה בכל שנה יפחת ב-2,000 מספרם של העובדים הזרים בענף במשך חמש השנים הבאות, כך שבשנת 2015 יעמוד מספרם על 18.9 אלף, במקום 28.5 אלף כיום. ואולם, היום (ג') נודע כי הסכמה זו מבטיחה לחקלאים כי בטווח המיידי הם ייהנו דווקא מתוספת של 2,000 עובדים, שיגיעו לארץ בימים הקרובים מתאילנד.

לחקלאים הסבר פשוט לסיכום: הממשלה הבטיחה בעבר כי בשנת 2009 יתווספו 4,000 עובדים זרים, ואילו כעת הוחלט לאפשר "רק" לאלפיים עובדים היתרים חדשים. בפועל, ההסכמה החדשה מיטיבה בהרבה עם החקלאים, בהשוואה להחלטות ממשלה קודמות. שר האוצר לשעבר, רוני בר-און, אימץ בדיוק לפני כשנה את המסקנות שהגישו לו צוות מיוחד שכלל נציגים ממשרדו ומבנק ישראל, שלפיהן מספר העובדים הזרים בחקלאות יעמוד בשנת 2015 על 7,000 בלבד. במלים אחרות, אותה "הסכמה היסטורית" עם החקלאים מאפשרת להם להעסיק פי 2.7 יותר עובדים זרים לעומת הכוונה המקורית.

טוענים לאבסורד

"הגעת העובדים מתאילנד מצילה את העונה החקלאית הקרובה", הודיע היום מזכיר ארגון מגדלי הפרחים, חיים חדד, המרכז את תחום העובדים הזרים בהתאחדות החקלאים. לדבריו, עובדים אלה "ישבו על המזוודות" בתאילנד מאז תחילת השנה, וחיכו שהרשויות בישראל יאפשרו את בואם. מנגד, ארגונים חברתיים רבים טוענים לאבסורד: מצד אחד המדינה מרכזת מאמץ ומשאבים רבים (ומתוקשרים - ש.נ) לגירושם של עובדים זרים עם היתרי עבודה שפג תוקפם, ומצד שני פותחת את השמיים ליבוא של עובדים חדשים. לגישתם, מוטב היה לחדש את ההיתרים של העובדים שכבר חיים במדינה, במיוחד של אלה הנמצאים פה שנים ואף מגדלים כאן ילדים.

ההסכמות עם החקלאים, ובמיוחד ההסכמה לאפשר את הגעתם של 2,000 עובדים זרים נוספים, מעלה שאלה נוספת: האם ישנה ערובה לכך שהלחץ של החקלאים לא ישנה את המתווה שהוסכם? מנגד, העובדה שהפעם מדובר בהסכמה משותפת ולא בהחלטה חד-צדדית של הממשלה, עשויה לאפשר הפחתה אמיתית של מספר הזרים - מהלך שהיה עד כה קשה מאוד לנוכח הלובי החקלאי בכנסת.