המובילות

האם הנשים המשפיעות ביותר הן רק אלה המכהנות בתפקידי מפתח? לא בהכרח. במלאכת הכנת דירוג המשפיעות שמנו דגש מיוחד לא רק על הנשים החזקות, אלא על אלה שהובילו מהלכים משמעותיים בכל תחומי החיים בארץ

קודם היו הראוותנות, הפרויקטים המגלומנים, השפע המתגלגל ברחובות. מתעשרים חדשים השתכנעו שהם קוסמים. הסיפור הכלכלי היה אגדי, מיתי. ואז בא המשבר הכלכלי הגדול. השיתוק והפאניקה אחזו בכל. אי הוודאות פערה בור עמוק בתוכניות האופוריות. קודם שאלו את זה בשקט: איך יכול להיות שיהיו כאלה הערכות שווי מטורפות לחברות. התרגלנו לרמות מימון לא הגיוניות, בלי לשאול יותר מדי. השנה באו התשובות. במכה.

בשיא המשבר הפך הסוציאליזם פופולרי. אבל ייקח זמן, וגם זה יתייצב איפשהו באמצע. המכה שאנשים קיבלו תגרום להם להסתכל יותר רחב, ולא רק על הכיס שלהם.

ומעל כל זה ריחפה השאלה מי יהיה הטייקון הראשון שייפול, ואיזה בנק ייפול איתו ויסחב את כל המשק. מילת המפתח, שלא הייתה קודם בלקסיקון המערכות הגדולות, הפכה לצו השעה: הישרדות. גם בבנקים הכי יציבים. המושג האסור הפך לרעיון שעבר בכל המערכות העסקיות השנה, והוא חייב סוג מסוים מאוד של התנהגות.

מנקודת המוצא הזו ברור מדוע הרכבת רשימת הנשים המשפיעות הייתה מלאכה קשה ומורכבת. בשנה משברית כל כך, שבה על חברות רבות ריחף איום קיומי, ומוד של כמעט שיתוק השתלט על כל חלקה טובה, רוב האנרגיה הושקעה במלחמה על הקיים. במצב כזה קשה לנפק מהלכים יוצאי דופן, והרי זה מה שבאנו לבדוק.

עכשיו, כשאנחנו מסתכלים על הדירוג שנבנה, אנחנו משחזרים. איזו דרך עברנו מתחילת הפרויקט. האם ידענו בתחילת הדרך מי יאכלסו את הרשימה, מי תעמוד בראשה? לאו דווקא. קשה היה לשים את האצבע על אישה אחת, שבאופן מובהק ומוחלט הייתה המשפיעה מכולן.

ובכל זאת, אחרי דיונים ארוכים, ההכרעה נפלה: שרי אריסון היא הבחירה שלנו לאשת השנה ב-2009. זו לא תיחשב דווקא הבחירה הקלאסית, הבנאלית, המתבקשת, בשל הצעדים מעוררי המחלוקת שהובילה אריסון השנה. ועדיין, היא זו שקבעה את סדר היום הציבורי במשך חודשים ועשתה קפיצת דרך משמעותית.

אם בעבר טענו נגדה שאין לה העוצמות העסקיות והאישיות, השנה היא הוכיחה לא רק שיש לה עוצמות, אלא גם יכולת מנהיגות. התגלתה בה אותה תכונה חמקמקה ונדירה שמחפשים אצל מנהיגים: עמידה בלחצים.

היא הלכה נכוחה בדרך שבה בחרה, לא משנה מי עמד מולה, ועמדו רבים וחזקים. האישה שסירבה להיענות אוטומטית לדרישת הרגולטור נקטה צעד חסר תקדים בארץ ובעולם.

אריסון היא הדמות הראשונה שסדקה את דמותו של סטנלי פישר, נגיד בנק ישראל רב העוצמה. היא העזה לצאת נגד אוטוריטה שאף אחד לא העז לצאת נגדה. היא לא הסכימה להדיח לבקשתו את יו"ר בנק הפועלים מבלי לקבל הסבר מנומק דיו לדרישה הדרמטית.

אפשר לטעון כי עשתה טעות קשה, מאחר ואקסיומטית אי אפשר לנצח רגולטור, אבל היא נלחמה ולבסוף סיימה את הפרשה בסידור סביר בעבורה. האקט עצמו בעייתי, אך ההשפעה שלו מכרעת.

אריסון, האישה הכי בולטת בכלכלה הישראלית, גילתה עצמאות יוצאת דופן השנה והגיעה לשיאו של תהליך שרבים לא האמינו שיקרה. היא זרקה את כל המוסרות שאביה שם עליה, והתגלתה כאחת הדמויות היחידות במשק שהולכת עד הסוף. כמעט.

ספק אם מישהו אחר, גבר או אישה, היה מכניס עצמו לסאגה בלתי אפשרית זו מתוך רצון להגן על יו"ר הבנק. היא מיצבה עצמה כדמות שעל פיה יישק דבר באימפריה העסקית מהגדולות בישראל. אם בעבר נמתחה עליה ביקורת בשל העובדה שבחרה לשתוק, לא להגיב, לא לגבות את ההנהלה על מחדליה, הרי שהשנה נשמע קולה בחוצות. יש שיאמרו, אולי אפילו יותר מדי.

מי שנתפסה בעבר כאישה מובלת, ניערה חוצנה מכל מי שליווה אותה מתחילת דרכה - זה התחיל בשלמה נחמה, דרך רני רהב, בעלה עופר גלזר ואפילו איריס דרור, אשת סודה הקרובה והאישה שמינתה כנציגתה בכל הדירקטוריונים.

כל מי שהקיף אותה, כל מי שאמר 'אני משפיע', כל מי שהתיימר להגיד 'אני מכריע' - סיים את דרכו. היא לא היססה להזיז את עורכי הדין שלה. פיני רובין לא ניהל מטעמה את המאבק כנגד הדחתו של יו"ר הבנק, אלא יורם טורבוביץ'.

בניגוד לעצות המומחים הגדולים, שביקשו להניא אותה מהכיוון שבו בחרה, היא ניהלה בעצמה את המאבק, לטוב ולרע. הפגנת עצמאות ויושרה שכבר מזמן לא ראינו כמותה. בטווח הארוך, סביר שנראה לעמידה הזו שלה השלכות. ספק אם הרגולטור ייזום שוב מהלך של דרישה להדחה מבלי לקחת בחשבון שיידרש להסברים.

האמנסיפציה הנשית

מוטיב העצמאות מתגלה השנה גם אצל עופרה שטראוס, שנפרדה מארז ויגודמן, אליו הייתה מחוברת כמעט ביחסים סימביוטיים בעשור האחרון. השנה היא יוצאת לחופשי. הכרזת העצמאות של אריסון ושטראוס מעוררת מחשבה. כל אחת בדרכה. התחדדות האמנסיפציה הנשית.

אי אפשר להתעלם מכך שהשנה החולפת זימנה לכל המשק חוויה ניהולית מורכבת. אפילו לשטראוס המבוצרת והצומחת. לא היה מובן מאליו שהחברה תעמוד בזעזועים העולמיים. עבור חברה מהסוג של שטראוס, שלא מוכרת לחם וחלב, עלו והציפו השאלות הבסיסיות ביותר: האם בתקופה כאוטית שמנפצת את כל המודלים שהכרנו תהיה רלוונטיות לחברת מוצרי פרימיום? אחרי שנה של זעזוע, בדיקות ולימוד מעמיק, הדברים מתבהרים: למרות השינויים בהרגלי הצריכה, שטראוס נותרה רלוונטית. למרות הטראומה, הובלע בחוויה מסר מעודד. בסוף צפה ההכרה שכלכלות מתבססות על התחומים המסורתיים. פעם אחת ראינו את זה אחרי שהתנפצה בועת ההיי טק. עכשיו זה היה העולם הפיננסי.

זהבית כהן, אשת הפיננסים המבריקה, שולחת ידיה השנה לתעשייה המסורתית. מאז רכישת תנובה בשנה שעברה חוללה מנכ"לית אייפקס, הבעלים, מהפך משמעותי בתאגיד המזון שאליו נכנסה כמנהלת-על בפועל. "היא מזיזה הרים", אומרים עליה בארגון, שהופך את עורו ולובש אופי חדש. היא מנעה סכסוך עבודה מול הוועד במחיר של הימנעות מפיטורים, אחרי שנה וחצי של מתיחויות ואיום בסכסוך עבודה. היא סיימה את 2008 ברווח הגדול ביותר בהיסטוריה של תנובה: 300 מיליון שקל רווח על מחזור של 7.2 מיליארד שקל.

אשת עסקים חדשה שהגיחה למקום גבוה בדירוג, למרות שנפקדה ממנו כליל בעבר, היא ליאורה עופר, אשר בגיל 56 קיבלה סוף סוף את המושכות מאבא יולי עופר. מאז המינוי שלה ליו"ר חברת מליסרון היא מצליחה לבסס את מעמדה כאחת הדמויות החזקות בענף הקניונים. היא רכשה השנה מצביה לבייב את קניון רמת אביב וקניון סביונים תמורת כ-1.7 מיליארד שקל וכן נכנסה כשותפה בקניון חוצות המפרץ. עבור עופר זו הייתה ההוכחה שעברה לקדמת הבמה בחברה המשפחתית, החברה לישראל. כששאלו אותה איך ההרגשה לקבל את שרביט ההובלה של עסקי הנדל"ן, היא אמרה: "התחושה היא שזה הגיע באיחור של עשר שנים".

לעשות הבדל

בדירוג הנשים המשפיעות של השנה נערכה בחינה של ענפי הפעילות השונים: תעשייה, בנקאות, ממשל, מחקר ומדע, היי טק, טלקומוניקציה ומדיה, משפט, חברה, תרבות ואמנות.

עבודת בניית הרשימה נשענה על הצורך לשקף את הסיפור הייחודי של השנה החולפת. מחשבה רבה הושקעה באיתור הנשים המשפיעות, שגם הובילו מהלכים משמעותיים. לפיכך, ישנן מנהלות שלא נכללו בדירוג השנה, בגלל שלא פעלו באופן יוצא דופן. בנוסף, לא תמיד נמצאה הלימה בין המעמד הציבורי לבין עומק ההשפעה בפועל.

ביקשנו להבליט מנהלות שעושות מהלכים מעבר למצופה מהן, להמציא, לפתח ולתרום לחברה שבה אנחנו חיים. זה הפרמטר שעשה את ההבדל. דגש מיוחד, אפוא, הושם על ההישגים של מדעניות בפיתוחים וגילויים חדשים. השנה משולבות ברשימה שבע מדעניות מתחומי הרפואה. כולן הגיעו להישגים בתחום המחקר הרפואי ונמצאות בחזית העולמית בענף פיתוח תרופות מצילות חיים או משפרות איכות חיים.

ייצוג יתר לפיננסים

בבחינת התפלגות המנהלות בעולם העסקי, קשה להתעלם מהייצוג החסר של נשים מנהלות בתעשייה, בקמעונאות, בהיי טק.

אין בארץ מנהלת אחת של רשת מזון. במערכות הגדולות של הקמעונאות - נוכחותן דלה עד אפסית. בתחום הפרסום אין אפילו אישה אחת שהיא בעלים, ובקרב המנהלים פועלות נשים מעטות. בתחום יזמות ההיי טק? נשים נפקדות, למרות הורדת חסמים רבים בעידן האינטרנט.

לעומת זאת, בתחום הפיננסים אנו עדים לנוכחות הולכת ומתעצמת של מנהלות בכירות בדרג הגבוה ביותר. גם תחום הנדל"ן מעמיד שורה של מנהלות בולטות.

האישה העברייה בעת החדשה מגשימה גם את החלום המסורתי של האימא היהודייה: משפטים ורפואה. בשני אלה ניכרת דומיננטיות של נשים מנהלות.

השיא של ציפי

בשנה שעברה הוספנו עיקרון חדש, שאינו נהוג בדירוגים מסוג זה. הנשים שנבחרו התבקשו לתאר את המהלך שהובילו ואת החזון שהן חותרות אליו. השנה הוספנו סעיף נוסף: הבחירה שלהן לאשת השנה. רבות בחרו בציפי לבני.

אחרי שבשנה שעברה ניצחה לבני במרוץ לראשות מפלגת קדימה, היא התמודדה השנה, שנת בחירות, על ראשות הממשלה. זה כשלעצמו ייחשב ציון דרך היסטורי, שקדמה לו רק גולדה מאיר.

לבני עברה שינוי חד תוך כדי הקמפיין. הבחורה הזהירה והאנמית השילה את העכבות והתגלתה כדמות משוחררת, בטוחה בעצמה, חדה ותקיפה. בעוד היא צוברת עוד ועוד ביטחון, הצליחה להפתיע כשגרפה את מספר המנדטים הגדול ביותר בבחירות - 28. אולם על ההישג המרשים האפילה העובדה כי התחזקות גוש הימין אפשרה לבנימין נתניהו, ולא ללבני, להרכיב ממשלה. והיא, עמדה על עקרונותיה, וסירבה להצטרף לממשלה בעלת אופי ימני, למרות הפיתוי להתמנות לשרת חוץ ולממלאת מקום רה"מ. היא הובילה את קדימה לאופוזיציה למורת רוחם של לא מעט מאנשי הצמרת הגברית של המפלגה.

אכזבו, נפלטו

בשנה שעברה ציינו מספר מינויים חדשים וחשובים של נשים. ביקשנו לעקוב אחרי פועלן מתוך ציפייה שישתלבו בדירוג השנה, אולם הדבר התקיים רק באופן חלקי. חלקן אכזבו בביצועיהן, יש אחרות שלא הצליחו לשמור על תפקידן מסיבה זו או אחרת. גם השנה העדפנו להימנע משילובן של מנהלות טריות בתפקיד, על מנת לעקוב אחרי המהלכים שיעשו בפועל.

לסיכום, תהינו מה חושב הציבור הרחב על הנשים החזקות בארץ במונחי השפעה, הערכה ואהדה. מסקר שערכנו (באמצעות מכון "הגל החדש"), מסתבר כי ציפי לבני ושרי אריסון שתיהן נתפסות כנשים המשפיעות ביותר (ראו סקר בעמ' 43). ועדיין, לבני עולה על כולן בפרמטרים של הערכה ואהדה. לפוליטיקה, מה לעשות, יש את העוצמות שלה.