העלמת מס אינה גניבה

ככל שהמס נמוך יותר, והכסף ייועד למטרות חשובות, אנשים יראו בתשלום חובה מוסרית

מבצעים של רשות המסים לאיתור מעלימי מס בחודשים האחרונים חושפים את ההיקפים העצומים של העלמות המס בישראל, דבר המחייב חשיבה מחודשת ושינוי תפיסה בכל הקשור להעלמות מס.

הפעולות היזומות לאיתור מעלימי מס הן חלק ממבצע ארצי, בשם "עם הפנים לשטח", אשר עורכת רשות המסים, ושבמסגרתן נבדקו עסקים רבים ונערכו בהם ביקורות ניהול ספרים, רישום תקבולים ופעולות גבייה מחייבים.

בהתאם לנתונים שפירסמה רשות המסים, ברוב הערים שנבדקו נתגלו ליקויים חמורים ברישום תקבולים בהיקפים נרחבים.

לדוגמה, ב-31% מהעסקים המבוקרים בבאר-שבע נמצאו ליקויים של אי-רישום תקבולים. המצב חמור יותר בערים כמו חיפה, עפולה וחדרה, שם נמצאו ליקויים ביותר מ-40% מהעסקים שנבדקו. במבצע שנערך לאחרונה באזור צפת, בכ-50% מהעסקים שבוקרו נמצאו ליקויים.

הנתונים מצביעים על כך שחלק ניכר מהאזרחים בישראל מעלימים מסים. איש לא יודע את מספר האנשים שבאמת מעלימים מס, או את הסכום שהממשלה מאבדת בכל שנה מהעלמת מס. כן ידוע כי קיים הפרש ניכר בין המס שאמור להיגבות לבין המס שנגבה בפועל. להערכתי, הסכום הלא מדווח לרשויות הוא כ-22% מהתוצר במשק בכל שנה.

השאלה היסודית היא: מדוע כל-כך הרבה אנשים מעלימים מס? מלבד ההסבר שאנשים רוצים להשאיר את כספם בידם, יש לבחון את ההצדקה להעלמות מס. רבים סבורים כי המיסוי הוא רע בהגדרה, ויש אף הטוענים כי מיסוי מהווה גניבה על-ידי הרשויות. ואכן, הטלת מסים ובמיוחד בשיעורים גבוהים ופרוגרסיביים מהווה פגיעה בקניין - זכות המוגנת בחוק יסוד, ולפיכך זכות אדם להגן על קניינו.

אחרים טוענים, בצדק, כי חוקי המס אינם הוגנים, או כי ההכנסות ממסים משמשות למטרות לא רצויות, ואף מובילות לשחיתות. אנשים שלהם דעות אלה, לא יראו בהעלמת מס בעיה מוסרית.

מעבר לכך, נראה כי תיוג העלמת מס כגניבה הוא מוטעה. גניבה מוגדרת כלקיחה אסורה של נכס השייך לאדם אחר, ללא הצדקה או הסכמה. העלמת מס אמנם אסורה על-פי החוק, אך אין בה לקיחת נכס השייך לאדם אחר. אין כאן לקיחה מהממשלה, שכן המס מעולם לא היה בחזקתה. לכל היותר, יש כאן הפרת הסכם בין האזרחים לממשלה על תשלום עבור אספקת שירותים ציבוריים.

כאשר נטל המס גבוה בשל הצורך לממן הוצאות ממשלתיות מיותרות, אזרחי המדינה ינסו בכל דרך להפחית את חבותם במס. מדובר בהתנהגות רציונלית ומוצדקת מבחינה אתית. מנגד, ככל ששיעורי המס יהיו נמוכים יותר, והכסף ייועד למימון הוצאות חשובות - כך יותר אנשים יראו בתשלום המס גם חובה מוסרית, והעלמות המס יפחתו בהתאם.

הכותב הוא ד"ר למשפטים, עורך דין למיסוי ישראלי ובינלאומי, מרצה בבית-הספר למשפטים ולמנהל עסקים במסלול האקדמי, המכללה למינהל.