מה קורא?

בתערוכת צילום חדשה ומרתקת העונה לשם - "עמך ספר", חושף הצלם שלומי יוסף צילומי "פפראצי" של ישראלים ברחבי הארץ בשעה שהם מרוכזים בקריאת ספר

"פפראצי של אנשים רגילים", כך מכנה שלומי יוסף את פעולת הצילום שלו, הנעשית במרחב הציבורי אך חודרת לתחום הפרטי, אותה בועה המקיפה אדם ויוצרת סביבו גבול התבדלות בלתי נראה.

לא קל ליצור את הבועה הזו. מצטיינים בכך זוגות אוהבים, ילדים חסרי דאגה או אנשים המרוכזים במשהו עד כדי כך שהם אדישים לחלוטין לסביבתם. אחד האמצעים המעטים ש"עושים לנו את זה" בהצלחה הוא ספר טוב.

יוסף בחר להתמקד ברגע האינטימי של אדם המתייחד עם ספרו - פעולה שגם כשהיא נעשית ברשות הרבים, היא תמיד מתבודדת ומבודדת.

הספר, כמו אבקת קסמים, מעביר את הקורא לממד אחר, לעולם המתרחש בין דפיו, ומנתק אותו מהסביבה המיידית, בין אם היא רוחשת ורועשת, בין אם יש בה מתח של המתנה, שקשוק של נסיעה, אם היא מלאה באנשים אחרים או שהיא שקטה ופסטורלית.

הצילומים לוקטו בשיטוטיו של יוסף בשנה האחרונה ברחבי הארץ, וקובצו לתערוכה ביוזמת מרכז ההדרכה לספריות בישראל, המבקש לקדם את מעמדן של הספריות כגופי תרבות ולעודד את תרבות הקריאה.

עמך ספר / צלם שלומי יוסף

בועה של שקט. מתוך התערוכה

בתערוכה ניתן לפגוש אנשים "אמיתיים" קוראים במקומות שונים: ברחוב, ברכבת, בשוק, בכיכר רבין ועוד. בחלק מהצילומים ניתן לחוש באותה בועה של שקט העוטפת את הקורא. משום מה הצילום אינו פוגע בה באמת, אולי רק לרגע, אם הבחינו בו באקראי. זו הסיבה שהוא בוחר בביטוי "פפראצי", לתאר את פעולת הצילום, שנעשה תחילה ללא ידיעת המצולמים. כך הוא תופס אותם ברגעים אינטימיים של ריכוז, דמיון ופנטזיה.

לאחר הצילום, ניגש אליהם יוסף וראיין אותם קצרות על הרגלי הקריאה שלהם, ותמצית השיחות מוצגת לצד התמונות. *

"עמך ספר", הפתיחה ביום ד', 4.11, 19:00, הספרייה העירונית כפר סבא, היכל התרבות, רחוב ירושלים 33. הפתיחה תלווה בהופעה של ערן צור. הכניסה חופשית