"זה עניין של הלקוחות אם סקייפ יותקן בטלפון שלהם, לא של המפעילות"

מפעילות הסלולר במרבית המדינות לא אוהבות את תוכנות האינטרנט שמאפשרות לבצע שיחות קוליות דרך הטלפונים שלהן. הן מנסות באופן כמעט קבוע להקשות ולחסום את השימוש של תוכנות כמו סקייפ בטלפונים הסלולריים של לקוחותיהן, אבל ההערכות הן כי בעתיד התמונה תשתנה ולא תהיה להן ברירה אלא לאפשר את פעילות סקייפ ודומותיה, ממש כפי שקרה למפעילת הסלולר האמריקנית AT&T שפתחה את השימוש בסקייפ למשתמשי האייפון.

מי שלא אוהב את הערמת הקשיים הזו והוא בעל עניין ברור, הוא ג'וש סילברמן, נשיא סקייפ, שהגיע לישראל לוועידת הנשיא שבירושלים. "העולם יהיה טוב יותר, אם הלקוחות יחליטו איזו תוכנה תותקן בטלפון שלהם. אזורים בעולם שמאפשרים ללקוח את ההחלטה הזו, הם אלה שבהם יש את החדשנות הרבה ביותר".

גם בישראל המפעילות לא עושות חיים קלים לסקייפ. רק לפני מספר חודשים, החליטו המפעילות המקומיות לדרוש מיבואנית נוקיה לישראל להוריד את תוכנת סקייפ שהותקנה מראש במכשיר ה-N97 שלה.

"הגישה שלנו היא שהמפעילות לא צריכות להחליט אלו נתונים יעברו בטלפונים של הלקוחות שלהן. תארו לעצמכם שחברת החשמל תחליט שהיא לא רוצה שהצרכנים ישתמשו במוצר מסוים ובתגובה היא תחליט לעשות הפסקות חשמל. יש פה נושא חשוב של זכויות צרכן. בכך אנחנו רואים בישראל כמקום מתקדם מבחינת ההחלטות הרגולטוריות לשימוש חופשי של הלקוחות בתעבורת הנתונים של הרשתות הסלולריות", הוא אומר.

לסקייפ אין עדיין שיתוף פעולה להתקנת התוכנה על טלפונים נוספים של יצרניות אחרות, אבל לדברי סילברמן, הלקוחות שרוצים זאת יקבלו את סקייפ במכשירים אחרים בסופו של דבר. בתשובה לשאלת "גלובס" אם הוא רואה בחברות כמו פרינג הישראלית מתחרות, הוא אומר: "יש חברות רבות שמחזיקות תוכנות תקשורת, אבל לסקייפ יש 480 מיליון משתמשים ו-8% מהשיחות בעולם מתנהלות דרכה. לדעתנו, היא הדרך הטובה ביותר לדבר. לסקייפ הייתה תחרות מיומה הראשון עם חברות גדולות כמו מיקרוסופט וזה מה שגרם לה להתחזק".

נושא שיחות הווידיאו חשוב לסילברמן, והוא אומר כי החברה מתכוונת לשפר את איכותן. "שיחת וידיאו מתאימה לצרכים מסוימים. זה לא בשביל לבצע סתם שיחה עם אשתי, אלא כדי שהילדים שלי ידברו עם הסבא והסבתא שלהם".

לטענתו, גם איכות הקול והווידיאו עוברת כל הזמן שיפורים. "הטכנאים שלנו שיפרו לאחרונה את איכות השיחה, כך שהיום בחצי מתעבורת הנתונים שהייתה לפני כמה חודשים, עוברת אותה איכות קול".

לדבריו, הטלפונים משמשים היום לדברים רבים מלבד שיחות קוליות, ורוב דרכי התקשורת של הצרכנים הן דווקא דרך יישומים אחרים כמו SMS, מיילים או מסרים מיידיים. "שיחות קוליות הן לא דרך התקשורת המובילה בסקייפ, אלא המסרים המיידיים. היום שליש מהשימושים בתוכנה שלנו כוללים שיחות וידיאו".