והרי הישנות: האג"ח שהפכו למעניינות

הראלי המרשים מתחילת השנה, סימני החזרה לשגרה והמרווחים הנמוכים גרמו לחלק מהחברות לנצל את המצב כדי לגייס באמצעות אג"ח חדשות, ובכך הפכו דווקא את האג"ח הוותיקות שלהן למעניינות יותר * קבלו חמש מהן בפינה לשיפוטכם / רועי ברגמן

עם עליית התשואות באפיקי ההשקעה השונים וההתעוררות המחודשת בשנאת הסיכון של המשקיעים, עיקר תשומת הלב מופנה היום לעבר שוק איגרות החוב. שוק זה, הנחשב למקלט עבור משקיעים, חווה בשנתיים האחרונות טלטלה עזה, שעיקרה באג"ח הקונצרניות. סקירה דו-חודשית של אוריאל קורינלדי מבית ההשקעות יובנק בוחנת את מצב השוק בעת הנוכחית, ומסמנת חמש איגרות חוב קונצרניות שמציעות תשואה סבירה שכרוכה בסיכון נמוך יחסית.

"אחרי שהאבק שקע והרוחות נרגעו, ניתן לראות בבירור כי שוק האג"ח הקונצרניות משדר עסקים כרגיל", טוען קורינלדי בפתיחת סקירתו. לדבריו, התחזיות הפסימיות על אי יכולתן של חברות רבות למחזר את חובן או לפרוע אותו, מתפוגגות, ושוק החיתום נערך במרץ על מנת לעמוד בגל ההנפקות המתקרב.

סימן נוסף לחזרה לשגרה, לדבריו, מגיע מכיוונם של מרווחי התשואה הנמוכים בין איגרות החוב שנסחרות במדד התל-בונד, לאיגרות החוב הממשלתיות הנסחרות במח"מ דומה. בנוסף, מציין קורינלדי, כי 57 מתוך 60 איגרות החוב במדד התל-בונד 60 נסחרות במחירי שיא נכון להיום.

"חברות רבות שצריכות לפרוע את חובן בשנתיים הקרובות וחוששות מתרחיש של מחנק אשראי נוסף, מזהות את חלון ההזדמנויות ורצות לגייס אג"ח, בכדי לשפר את רמת הנזילות במאזנן, ולאפשר לעצמן אוויר לנשימה בשנים הקרובות", אומר קורינלדי.

אך לא רק חברות שנמצאות במצוקת מזומנים מנצלות את החלון הזה. שותפות להן גם חברות שמעוניינות להחליף את החוב הבנקאי הקיים שלהן באיגרות חוב לפרקי זמן ארוכים יותר, שיכבידו עליהן פחות.

לפיכך מצביע קורינלדי על החברות שניצלו את ההזדמנות למרות שלא היו חייבות לגייס חוב כדי לשרוד, וכיצד ההנפקה האחרונה תרמה לנזילות החברות ולהקטנת הסיכון הטמון באיגרות החוב הקיימות שלהן.

דור אלון א'

מפעילת מתחמי התדלוק וחנויות הנוחות מקבוצת אלון, שבשליטת דודי ויסמן, מחזיקה בקופתה כ-157 מיליון שקל, ונהנית מתזרים מזומנים שנתי שוטף של כ-320 מיליון שקל.

סדרה א' של החברה עומדת לפירעון בשנתיים הקרובות, כש-81 מיליון שקל ייפרעו במאי הקרוב וסכום זהה ייפרע שנה לאחר מכן. סדרה ב' תיפרע לשיעורין עד שנת 2015, מתוכם 32 מיליון שקל בשנתיים הקרובות.

דור אלון הנפיקה באחרונה שתי סדרות אג"ח חדשות בהיקף כולל של 220 מיליון שקל. קורינלדי מעריך כי בעקבות ההנפקה קטן מאוד הסיכון בסדרה א' של החברה, שנסחרת בתשואה של 3.3% למח"מ של שנה.

קרדן ישראל ג'

חברת הבת של קרדן אן.וי פועלת בתחומי הנדל"ן, הרכב והתקשורת. בקופתה של החברה נמצאו 41 מיליון שקל טרום ההנפקה האחרונה, שהוסיפה אליהם 110 מיליון שקל בסדרה ד'. בנוסף לכך, הוקצתה לחברה הלוואה בסך 140 מיליון שקל מקרן המנוף בראשית ומקופת הגמל הדס.

סדרה ג' של החברה עומדת לפירעון בהיקף של 145 מיליון שקל במאי הקרוב, וקורינלדי מעריך כי יכולת החברה לפרוע אותה השתפרה מאוד לאור זאת. הסדרה נסחרת בתשואה של 4.4% כיום.

קמור ה'

קמור פעילה במספר ענפים, שהגדול בהם הוא ענף הרכב, בו החברה עוסקת בישראל ובבולגריה. לקמור עסקים גם בתחום אוניות הצבר, הצמיגים והנדל"ן המניב.

סדרת האג"ח ה' שהנפיקה החברה צפויה להיפרע במהלך השנה וחצי והקרובות, והיקפה עומד על 62.8 מיליון שקל. בנוסף, צפויים בתקופה זו פירעונות חלקיים של סדרה ו' של החברה, שבקופתה נכון לסוף הרבעון הקודם 22 מיליון שקל.

החברה הנפיקה לאחרונה סדרת אג"ח חדשה (ח') בהיקף של 60 מיליון שקל, ועל פי קורינדלי, ביחד עם התזרים שתקבל מענפי הרכב והצמיגים, היא צפויה לפרוע את סדרה ה', שנסחרת בתשואה של כ-5%, ללא קושי נראה לעין.

אספן נדל"ן ב'

אספן גרופ מחזיקה בבעלות מלאה בחברת אספן נדל"ן, שפעילה בתחום הנדל"ן המניב, ומחזיקה בכ-29 נכסים מניבים בארץ, ועוד שמונה בגרמניה ובשוויץ. החברה רושמת רווח תפעולי של כ-54 מיליון שקל בשנה מהפעלת נכסים, ובקופתה כ-100 מיליון שקל.

החברה הנפיקה לאחרונה את סדרה ד', שהוסיפה לקופתה עוד כ-50 מיליון שקל. אספן צפויה לפרוע כ-80 מיליון שקל בשנתיים הקרובות וכבר הודיעה כי תקצה פיקדון מיוחד מתמורת ההנפקה לפירעונן של אג"ח מסדרות ב' ו-ג' של אספן נדל"ן. לפיכך, קורינלדי מעריך כי הסיכון שבאג"ח מסדרה ב' של אספן נדל"ן קטן בצורה משמעותית. איגרות חוב אלו נסחרות בתשואה של 5.6% במח"מ של 1.9.

ויתניה א'

ויתניה פועלת בתחומי הייזום, הבנייה, ההשכרה וההפעלה של נכסים מניבים בישראל. היא מחזיקה בארבעה נכסים עיקריים שמניבים לה כ-34 מיליון שקל בשנה, וכן שותפה בפרויקט הדיור המוגן ברמת החייל, הנמצא בשלבי סיום. לחברה מספר פרויקטים מניבים נוספים בשלבי ביצוע שונים שאמורים לשפר את תוצאותיה בשנים הקרובות.

ויתניה הנפיקה לאחרונה אג"ח מסדרה ב' והוסיפה 60 מיליון שקל לקופתה, שהכילה לפני כן כ-19 מיליון שקל. לחברה גם חוב בנקאי לזמן קצר גבוה, אותו היא החליפה באג"ח, בפעולה שאפשרה לה להסיר שיעבוד שהוטל על נכסיה בגין חוב לבנק. איגרות החוב הוותיקות של החברה, מסדרה א', נסחרות היום בתשואה של 4.9% על מח"מ של 3.2, ועדיפות להשקעה על פי קורינלדי. *

roee-b@globes.co.il