חדשים ומומלצים

מקור (1)

"חוצות זתוניא"

עודה בשאראת, עם עובד

המורה הצנוע ח'אלד אל-מוסלי מחליט לרוץ לבחירות לראשות המועצה המקומית. עד מהרה הוא מוצא את עצמו מוקף בחבר יועצים, ומסובך בנבכי הפוליטיקה המקומית בכפר - פרשות אישיות, שרשרת קונפליקטים ואירועים בין החמולות בכפר. ח'אלד מתנגש עם אשתו ועם בנות משפחה הנשואות לבני חמולות אחרות, עם חמולת ראש המועצה הנוכחי, ואפילו עם תנועת נשים פוליטית בתוככי הכפר.

מרבית הישראלים יודעים על החברה הערבית הכפרית מעט מאוד, וגם מה שאנו חושבים שאנחנו יודעים אלו בדרך-כלל סיסמאות הנובעות מקריאה חפוזה בעיתונים. והנה מגיע עודה בשאראת וחושף בפני הקורא עולם ומלואו, עסוק בחיי היומיום, בהתנגשות בין המסורת לבין המאה העשרים המודרנית על ערכיה ועל דרכי התנהגותה. מאלף, מאיר עיניים ורגיש.

קרובי משפחה: למרות היותו ספר עיון, הספר "הכפר הערבי" (עם עובד, 1946) מאת משה סטבסקי (סתווי). גם "בית בקהיר" מאת הסופר נגיב מחפוז. משם כבר נדדתי על כנפי האסוציאציה דווקא ל"מסע תענוגות לארץ הקודש" מאת מארק טוויין. *

מקור (2)

"כלא המשאלות"

סם ש. רקובר, כרמל

מארס שואף להיות מתאגרף גדול, הגדול מכולם. אך הדבר קשה מדי עבורו והוא מחליף משאלה, והפעם הוא שואף להיות איש מדע, ידוע ומפורסם, והחשוב מכל, לגלות תגלית משמעותית. אך כגודל התקווה גודל האכזבה, ומארס מחליט להיות פקיד אפור. אך החיים המשמימים מכריעים אותו והוא שואף לחזור ולהיות מתאגרף.

לעתים תמצית הספר אינה גורמת לקורא רצון לקחת את הספר לידיו. אולם, זהו אחד המקרים שבו תהיה שגיאה להניח שזהו ספר משמים. "כלא המשאלות" הוא סיפור מעשה מעגלי, ששורשיו במציאות המחושבת והלא מתחשבת, אך תמציתו בריאליזם פנטסטי, ציני, מריר ומענג. האם זהו משל פילוסופי מתוחכם? לא צריך להגזים, אבל ללא ספק הוא שווה קריאה.

קרובי משפחה: בסגנון הריאליזם הפנטסטי המקומי, "המפץ הקטן" מאת בני ברבש, "החמישית של צ'ונג לוי" מאת יואב אבני, ובקפיצה נחשונית לספרו הידוע של יז'י קושינסקי "להיות שם", ומשם לאביו הרוחני "הקריירה של ניקודם דיזמה" של הסופר הפולני טדיאוש דולנגה מוסטוביץ. *

תרגום

"ארץ פרומה"

כריסטיאן קראכט, אחוזת בית

צעיר גרמני עלום שם, שתוי ועייף, שונא את העולם ומלא בספקות, מחפש משמעות בעולם חומרני ומנוכר. הוא יוצא למסע לאורך ולרוחב גרמניה, וחושף את תבניות החברה הגרמנית, החל מזקנים נאצים מכוערים, דרך אנשי עסקים עלובי נפש, סטודנטים מסוממים וצרכנים קפיטליסטים, ועד לעשירים מעורערים נפשית.

אם לקבל את הספר "ארץ פרומה" כסוג של אמת המבטאת את המציאות הגרמנית כפי שהיא היום, נדמה כי מרבית תושבי גרמניה לא רק שעדיין סובלים מאימי המלחמה הגדולה, אלא שאפילו הדור הצעיר, המרוחק כדי 60 שנים ויותר, לא הצליחו להחליט מי הם ומה הם. אם כוונת המחבר היא לאנלוגיה ספרותית, הוא עושה מלאכתו נאמנה ויותר מכך. מרשים מאוד.

קרובי משפחה: בזכות סגנון הכתיבה, אוטומטית קפצו למוחי שלושה ספרים. יצירות המופת המלנכוליות "התפסן בשדה השיפון" מאת ג'יי די סאלינג'ר, "כל החיים לפניו" מאת אמיל אז'אר ו"ג'ורג' ברניני חוזר הביתה" מאת ניקולס מאייר. וממקום אחר ומשועשע יותר, הספר הנפלא, "סוף הדרך" מאת ג'ון בארת'. *

פנטזיה

"בון - קוטל הדרקונים"

ג'ף סמית, כנרת

בכרך הרביעי בסדרת "בון", בני הכפר מתחילים לחשוש מהדרקונים החבויים בין הצללים, פחד שאותו ממהר בלופר חסר המצפון לנצל כדי להפוך לאיש רב-עוצמה ב"כף הקלע". באותו הזמן ת'ורן, בני בון וסבתא בן ממשיכים במסעם הסמוי, אך כאשר סבתא בן מגלה לת'ורן סוד נוסף ומבהיל, היא ובני בון עוזבים אותה.

הנה הצהרה: ה"קומיקס" המסורתי מפנה את מקומו לטובת ה"רומן הגרפי". ב-15 השנים האחרונות יותר ויותר יצירות ספרותיות משלבות בין איורים מעולים, דמויות משכנעות וטקסט משובח. כל אלו ועוד הופכים את סדרת ספרי "בון" להרבה יותר מאשר "קומיקס". אלו רומנים גרפיים מצוינים. אני - מוריד את הכובע.

קרובי משפחה: ראשית, כבוד וייקר לאבות המייסדים, סדרת "אסטריקס" חוצת הגילאים ורבת-המעריצים. משם נגיע לספר המרגש והנפלא "עמק שומאיש" מאת ססיל קרטיס. נוסיף את "עננים כהים מעל אגם שומקום" ואנחנו מאושרים. *