המוכרים חוזרים לזירה

מכירות החורף של סותבי'ס וכריסטי'ס בלונדון, שיתקיימו בתחילת החודש הבא, עומדות למבחן השוק ומעוררות ציפיות להכנסות של עשרות מיליוני דולרים. על המדפים: יצירה נדירה של קלימט, פסל של ג'קומטי ויצירות מופת של פיקאסו ומאטיס

סבב החורף של המכירות הפומביות באמנות מעורר עניין רב בשוק, המנסה לאמוד את יציבותו ואת מצבו, לאחר זעזועי השנה וחצי האחרונות. בלונדון ייערכו בתחילת פברואר מכירות אמנות אימפרסיוניסטית ומודרנית של בתי המכירות הבינלאומיים הגדולים כריסטי'ס וסותבי'ס, ושבוע לאחר מכן ייערכו מכירות האמנות העכשווית. השאלה הגדולה היא אם האספנים ייענו לאתגר וימשיכו לחגוג, או שהמכירות האחרונות באוקטובר-נובמבר היו רק מקסם שווא, רגע של זחיחות בסיום שנה של חרדות.

כריסטי'ס תצא ראשונה ב-2.2, עם מכירת אמנות אימפרסיוניסטית ומודרנית וכן אמנות סוריאליסטית. בסך הכל יוצעו 96 יצירות בערך כולל המוערך בין 56.5 ל-80.8 מיליון ליש"ט (90-129 מיליון דולר). במוקד המכירה יעמוד הציור "הצוענייה" מ-1910 של ההולנדי קיס ואן דונגן, המוערך ב-5.5-7.5 מיליון ליש"ט (8.8-12 מיליון דולר). אליו יצטרפו יצירות חשובות של מונה, מאטיס, ואן גוך, רנואר ופיקאסו. הביקוש ליצירותיו של ואן דונגן נמצא בעלייה, אם ניתן לשפוט לפי שיא המחיר שנקבע לאמן במכירה פומבית של סותבי'ס בנובמבר.

במכירה זו יוצגו גם שתי יצירות חשובות של פיקאסו, "גבר יושב" ו"ראש אישה", המוערכות ביותר מ-3 מיליון ליש"ט כל אחת, וציור עירום של מאטיס מ-1936, המוערך ב-2.5-4 מיליון ליש"ט.

ראש המחלקה לאמנות מודרנית ואימפרסיוניסטית בכריסטי'ס לונדון, ג'ובנה ברטצוני, מציינת כי קטגוריה זו הראתה יציבות והמשיכה להוות מוקד משיכה לאספנים, למרות המשבר ואי-היציבות הכלכלית מסביב. ב-2009 מכרה כריסטי'ס 12 יצירות אימפרסיוניסטיות ומודרניות ביותר מ-10 מיליון דולר כל אחת, 34 יצירות ביותר מ-5 מיליון דולר ו-109 יצירות ביותר ממיליון דולר האחת. למרות החששות מפגיעת המשבר, לדבריה, "לאורך 2009 ראינו יציבות בביקוש, לצד ירידה משמעותית בהיצע בתחילת השנה. בששת החודשים האחרונים ניכר שהתחדש גם אמון המוכרים בשוק", כך שהיצע היצירות הטובות נמצא בעלייה.

השבת אבידה ב-18 מיליון דולר

בסותבי'ס יחגגו את שובם של המוכרים לזירה עם מספר יצירות מופת, במכירה שתתקיים בלונדון ב-3.2, מיד למחרת המכירה של כריסטי'ס. במכירה יוצעו רק 39 יצירות אמנות בערך כולל שבין 69 ל- 102 מיליון ליש"ט (110-163 מיליון דולר) על-פי ההערכה המוקדמת.

במוקד המכירה של סותבי'ס שלוש יצירות המוערכות ביותר מ-10 מיליון ליש"ט כל אחת, ובראשן "כנסייה בקסון". זוהי יצירה נדירה של גוסטב קלימט מטיול שעשה עם אהובתו לאגם גרדה ב-1913, המוערכת ב-12-19 מיליון ליש"ט (18-29 מיליון דולר). היצירה נרכשה מהאמן על-ידי האספנים ויקטור ופולה צוקרקנדל, שהיו מעשירי וינה ומעמודי התווך של החברה והתרבות בעיר באותה תקופה. היא נשדדה במהלך מלחמת העולם השנייה ונחשבה אבודה במשך 60 שנה, עד שהוחזרה לבעליה החוקיים, יורשיהם של האספנים.

לצדה יעמוד למכירה, בהערכת מחיר דומה, פסל ברונזה "האדם ההולך" של ג'קומטי מאוסף בנק דרזדנר. זוהי היציקה היחידה של פסל זה שעשה האמן בחייו (מאוחר יותר נעשו עותקים נוספים). יצירה יקרה נוספת במכירה זו היא ציור טבע דומם "כד ופירות על שולחן" של פול סזן, המוערכת ב-10-15 מיליון ליש"ט. יצירה זו מגיעה מאוסף ברנס היוקרתי.

זהותם של הבעלים הקודמים של יצירה זו או אחרת אינה עניין שולי במכירות הפומביות, המהוות זירה גלויה למחצה של מסחר באמנות. לכאורה האמנות מדברת בעד עצמה ויצירה של פיקאסו, של מגריט או של קלימט נמדדת לפי איכותה האמנותית וחשיבותו של האמן בעולם האמנות. אך בתחום המסחר באמנות רבים מייחסים חשיבות למי שהחזיק בעבודה זו או אחרת. בתי המכירות הגדולים מתחרים זה בזה על השגת יצירות ממקורות חשובים, ומתהדרים לא אחת באוספים או בחלקים מאוסף יוקרתי שמגיעים למכירה. מהשנה האחרונה זכורה במיוחד המכירה המוצלחת של אוסף איב סן לורן, שהוצא לשוק אחרי מותו של המעצב על-ידי בן זוגו, פייר ברז'ה, באמצעות כריסטי'ס.

בין אם זו שאלה של כבוד או של קביעת טעם, אין דינה של עבודה שהוחזקה באוסף עקבי ויציב, של משפחה חשובה, פטרון אמנות ידוע או מקורביו של אמן, כדין יצירה המגיעה מידי סוחר אמנות. בקטגוריה דומה נמצאות יצירות המגיעות מאספנים בעלי עניין כלכלי או ספקולנטים. כאלה המחזיקים בעבודות כאספנים לכל דבר, אך משחקים בשוק כ"אספן-סוחר", כפי שנחשבים בני משפחת מוגרבי ביחס ליצירות של וורהול למשל, או כפי שהתברר ביחס לאוסף אסטלה של אמנות סינית עכשווית שיצא למכירה בסותבי'ס מיד לאחר הצגתו במוזיאונים חשובים בעולם (ביניהם מוזיאון ישראל) ערב המשבר הכלכלי.

בסותבי'ס מציינים בגאווה את המכירות המוצלחות של אמנות אימפרסיוניסטית ומודרנית בניו-יורק בנובמבר האחרון. המכירה המרכזית הניבה 182 מיליון דולר - הרבה מעבר להערכות המוקדמות. במכירה זו בלבד נמכרו חמש יצירות ביותר מ-10 מיליון דולר כל אחת. בנוסף, מציינים בסותבי'ס, כי למרות המשבר הכלכלי נמשכת הצטרפות של קונים חדשים למעגל הלקוחות של החברה וכ-30% מהמכירות ב-2009 מגיעות משווקים חדשים.