הושגו הסכמות בין ישראל לארה"ב בנושא הקניין הרוחני בתרופות

בלעדיות המידע תוארך ל-6.5 שנים ותצומצם רשימת המדינות שתפוגת פטנט בהן מובילה לתפוגתו בישראל

בתום שלוש שנים של משא ומתן הגיעה ישראל לסיכום בנוגע למחלוקת עם ארה"ב בנושא הקניין הרוחני בתחום תרופות. העשור האחרון אופיין בחילוקי דיעות עמוקים בנושא בין חברות התרופות הישראליות הגנריות, בתמיכת ממשלת ישראל, המוטרדים ממחירי התרופות ובין חברות התרופות האינובטיביות האמריקניות, שזכו לגב של ממשלת ארה"ב. משרד התמ"ת הישראלי, בראשותו של השר בנימין בן אליעזר, עומד בתווך - מעוניין לפתור את הסוגיה מול ארה"ב מבלי לפגוע בחברות הישראליות. חילוקי הדעות הובילו להכנסתה של ישראל מדי שנה לרשימה שחורה בתחום הקניין הרוחני וכן לעיכוב קבלתה לארגון ה-OECD.

במסגרת ההסכם, ל"גלובס" נודע כי ישראל תוותר בשני נושאים: בתחום ה"בלעדיות על המידע" - התיקים שיגישו חברות התרופות האתיות למשרד הבריאות (להם זקוקות החברות הגנריות לצורך בניית תיק הרישוי שלהן), יהיו חסויים עד 6.5 שנים במקום 5.5 שנים, עם סייג כי רישום מהיר במיוחד יוביל לקיצור התקופה אך ללא פחות מ-5 שנים נטו.

חוק הפטנטים שונה גם הוא. כיום, פקיעת פטנט על תרופה בישראל היא עם פקיעתו באחת מבין 21 מדינות בעולם. רשימת המדינות הזו צומצמה, כך שהפטנט יפקע רק יחד עם פקיעתו באחד השווקים הגדולים בעולם. כחלק מההסכם תתמוך ארה"ב בכניסת ישראל ל-OECD וכן תסיר את שמה מהרשימה השחורה בתחום הקניין הרוחני.