שוב שכחו את טדי שגיא

הישראלים העשירים לפי דירוג "פורבס": סמי עופר מוביל / טלי ציפורי

אנחנו יודעים. ברוב המקרים אין זעזועים רבים בדירוג השנתי של "פורבס" של האנשים העשירים בעולם, גם כששוקי ההון חווים תקופות טובות או רעות באופן קיצוני. ביל גייטס, מייסד מיקרוסופט, ו-וורן באפט, האיש והצ'רי קולה, תמיד יהיו בין עשרת הראשונים, כמו ששרי אריסון, בעלת השליטה בבנק הפועלים, תמיד תימנה על הישראלים ברשימה.

למרות זאת, תמיד מעניין להתעדכן מחדש בשווי הונם של לא מעט אנשים, שחלקם יצרו מהפכות בחיינו (עיינו ערך גוגל), ולבדוק מי מבין עשירי ישראל הצליח להשתחל לרשימה שהרף המינימלי בה הוא מיליארד דולר.

מקום טוב באמצע

דירוג "פורבס" של עשירי העולם, שהתפרסם אתמול (ד'), כולל עשרה אנשים שלפי המגזין מוגדרים כישראלים. הישראלי העשיר בעולם, לפי הרשימה הוא סמי עופר ומשפחתו, בעל השליטה בחברה לישראל (שפרת המזומנים שלה היא יצרנית הדשנים והכימיקלים כי"ל).

לפי "פורבס", שווי ההון של המשפחה עומד על 6.5 מיליארד דולר - מקום טוב באמצע בין אריק שמידט, מנכ"ל גוגל (6.3 מיליארד דולר) לבין ג'יימס גודנייט, מייסד ענקית התוכנה SAS (6.9 מיליארד דולר).

שני ברשימת הישראלים הוא מפיק העל ארנון מילצ'ן, שאחראי על סרטים כמו "אישה יפה", "מועדון קרב" ו"מר וגברת סמית'" (הסרט שבו הכירו אנג'לינה ג'ולי ובראד פיט). הונו של מילצ'ן, שלאחרונה נודע כי הוא עומד לנצל את הטבות המס לתושבים חוזרים ולעשות עלייה, עומד על 3.6 מיליארד דולר.

משפחת ורטהיימר, שעד היום מודה לבאפט על שרכש את מפעל חייה - ישקר - התמקמה במקום השלישי בדירוג הישראלי, עם הון בשווי של 3.5 מיליארד דולר, בעוד שרי אריסון, בעלת השליטה בבנק הפועלים, "הסתפקה" בהון ששוויו 3.4 מיליארד דולר.

ההגדרה "מיהו ישראלי", לפי דירוג "פורבס", עלולה לבלבל. המגזין מתייחס לאלכסנדר מישקביץ', יהודי שעשה את הונו מעסקי הכרייה בקזחסטן, כישראלי לכל דבר, על אף שאינו חי בישראל ושהוא רחוק מלשוב לגבולותיה. המגזין מצמיד לנכסיו תג מחיר של 3.3 מיליארד דולר.

ואם מישקביץ' מוגדר כישראלי, "פורבס" בוחר להתעלם (זה מספר שנים) מטדי שגיא, בעל השליטה בפלייטק, מפתחת הפלטפורמות לאתרי הימורים מקוונים, שנסחרת בשוק ההון הבריטי לפי שווי 1.9 של מיליארד דולר.

הונו של שגיא מוערך בלמעלה ממיליארד דולר (רף הכניסה לדירוג של "פורבס"), אך משום מה במגזין האמריקני בוחרים להתעלם ממנו, ולא משנה איזו אזרחות הם מעריכים שיש בידיו.

אחרי משפחת ורטהיימר מגיע יצחק תשובה, איל הנדל"ן והאנרגיה, שלא מפסיק לחפש נפט בחופי ישראל, וששווי הונו עומד על 2.1 מיליארד דולר. בני שטיינמץ, היהלומן ואחד מאנשי העסקים המסתוריים בארץ, התמקם מאחורי תשובה, עם הון בשווי של 2 מיליארד דולר.

לב לבייב, שעדיין מצוי עמוק בתוך סבך הסדר האג"ח של אפריקה ישראל, שווה לפי "פורבס" 1.5 מיליארד דולר. את רשימת הישראלים סוגרים מיקי פדרמן ומשפחתו (בעלי השליטה ברשת מלונות דן), עם הון בשווי של 1.4 מיליארד דולר, ומוריס קאהן, שהפך את אמדוקס לחברה שהיא היום, וצבר הון בשווי של כמיליארד דולר.

זיקה משמעותית

מטבע הדברים, הרשימה של "פורבס" כוללת גם אנשים שמוגדרים כישראלים לשעבר, או שיש להם זיקה משמעותית לישראל. ביניהם ניתן למצוא את חיים סבן, לשעבר מבעלי השליטה בבזק (3.3 מיליארד דולר - מקום 287 מתוך 937 מיליארדרים).

איציק פרלמוטר, הישראלי לשעבר שרכש את חברת הקומיקס מארוול, הפך אותה לאימפריה של הפקות קולנוע, מכר את החברה אשתקד לענקית הבידור האמריקנית דיסני תמורת 4 מיליארד דולר. פרלמוטר, שלחם במלחמת ששת הימים בטרם היגר לארה"ב, שווה 1.6 מיליארד דולר (מקום 616).

פיליפ פרוסט, משלשום יו"ר טבע, התמקם במקום מספר 437, עם הון בשווי של 2.2 מיליארד דולר, ואילו אדגר ברונפמן, אביו של מתיו ברונפמן (בעל השליטה ברשת איקאה ומבעלי המניות בבנק דיסקונט) התמקם במקום מספר 374 עם הון בשווי של 2.5 מיליארד דולר.