הכול בסדר

כדי להקל על ההכנות הקדחתניות לפסח, ליקט "גלובס" המלצות משובחות לשולחן הסדר: מהמנה הראשונה ועד לקינוח. חלקם אפילו יגיעו מוכנים ישירות עד לפתח הבית

מנות ראשונות: לא מפחידים דייג עם דג

"לא מפחידים דייג עם דגים", מחייך הלוי, סוחר דגים ותיק וממולח, כשלקוחותיו מאתגרים אותו עם בקשה ייחודית לדגים יוצאי דופן. במבט ראשון חנות הדגים של הלוי, המסתתרת בעיבורו של מרכז מסחרי קטן בבני-ברק, נעדרת כל הוד והדר. כמה מקררים מנירוסטה, בריכה בה משכשכים קרפיונים ומקפיא סתמי למראה. אך כשהלוי פותח את אחד המקררים ושולה מבין המגרות דג בורי ענק במשקל 30 ק"ג, או סלמון כסוף מבהיק מטריות שנחת הבוקר מנורווגיה, רק אז מתחילים להבין את סגולותיה של חנות הדגים.

הדגים של הלוי / צלם תמר מצפי
 הדגים של הלוי / צלם תמר מצפי

עד הבית. הדגים של הלוי

הלוי, איש עסקים לשעבר, מתמחה מזה 17 שנה בדגים. הוא מתמצא בכל נימי הדגים, עד לקשקש האחרון, ולמען גחמות לקוחותיו הוא מוכן לרוץ לעברו השני של האוקיינוס. את הדגים שהוזמנו על-ידי לקוחותיו הוא שולח - שלמים ומנוקים, מפולטים או חתוכים לכל צורה אשר חשקה נפשכם (סשימי, טרטר, פילטים וכו') - בצירוף מתכון מנצח ישירות עד הבית.

הלוי מתגאה בחוג לקוחות דיסקרטי ומפונק, הדורש שירות מופתי ודגים באיכות עילית, אותם הוא מביא מספקיו הפזורים ברחבי הארץ והעולם. בעיקרון כל מה ששוחה בים (במגבלות הכשרות כמובן) יכול להגיע ישירות אל שולחן החג שלכם - בורי, קרפיון שלם או טחון לקציצות, סלמון, טונה, לברק, ברמונדי, הליבוט מהים הצפוני, ברבוניות דשנות מהולנד, סול מאנגליה, פורלים ודניס מהארץ, לוקוסים ועוד - ובכל משקל שתבקשו. הכול מבהיק מטריות, מנוקה ומפולט עד לעצם האחרונה. למי שחושק בקיצורי דרך בהכנת הגפילטע פיש המסורתי, יש תערובת מוכנה ומתובלת בסגנון פולני מתוק או הונגרי פיקנטי, אותה צריך רק לבשל בציר של ירקות יחד עם ראשי דג שהלוי ישלח לכם. והרי אתם מסודרים לקושיה הראשונה.

הדגים של הלוי, דסלר 5 בני-ברק. טלפון להזמנות: 03-6181215. כשר בהשגחת הבד"ץ העדה החרדית. משלוחים באזור גוש דן יתקבלו עד שבוע לפני החג. מחירים לדוגמה: סלמון - 65 שקל לק"ג, בורי - 45 שקל לק"ג, דניס - 60-75 לק"ג. לא כולל דמי משלוח. סגור בימי שישי

ירקות ופירות 1: משלוחה של ירקות

אם כבר אתם בעניין "משלוחה" של מנות הסדר, לכו עם הקונספט עד הסוף.

גם ירקות, פירות, עשבים וירוקים ניתן לקבל היום צרורים וריחניים עד הבית, באמצעות שירות המשלוחים "כרמלה" שבשוק הכרמל שבתל-אביב.

מדובר בהמצאה גאונית למדי, בה אפשר לקבל את התוצרת הטרייה של השוק במחירי השוק (שכבר מזמן אינם זולים), מבלי להידחק בין הדוכנים והסמטאות העמוסים לקראת החג.

האחים נאור ויניב חסיד, פתחו לפני כשנתיים את הדוכן הגדוש בירקות מיוחדים, אותם ניתן לרכוש במקום או באמצעות הטלפון ואתר אינטרנט.

השניים מציעים את כל מגוון הפירות והירקות הטריים שבעונה, כולל מיני נבטוטים ועלעלים מיוחדים במינם כמו עלי מיקרו בייבי, נבטי אפונה, צנונית וחמנייה ענוגים, בוקצ'וי, שורשי רוברב וחזרת, אנדיב, שאלוטס ומינים רבים של פטריות טריות ויבשות.

כרמלה / צלם תמר מצפי
 כרמלה / צלם תמר מצפי

טרי טרי. כרמלה

בנוסף לירקות ולפירות ניתן להזמין גם תבלינים יבשים, אגוזים ופירות יבשים, זיתים וחמוצים.

קחו בחשבון שלקראת החג העומס על שירות המשלוחים גדל, ולכן מומלץ להתאזר בסבלנות.

כרמלה, שוק הכרמל תל-אביב. להזמנות טלפוניות: 22666* או באתר: www.carmella.co.il. עלות משלוח: 15 שקל. זמינות ומחירי המוצרים משתנים בהתאם לעונה

ירקות ופירות 2: טעם אדמה

חריגה קטנה מרעיון המשלוחים לטובת משק ירקות ופירות מיוחד במינו, שבהחלט שווה גיחה וטיול שהצטיידות משובחת לחג בצדה. משק לוי, שבמושב תלמי יחיאל, המכונה גם "הירקנייה של רוני", מתמחה בירקות גורמה מופחתי ריסוס, שמרביתם מיוצאים לחו"ל. רוני טופולינסקי, בעלת הירקנייה, ירשה מאימה מפעל חיים של חקלאות ציונית מפוארת, המניבה פירות והירקות בטעמי אדמה טובה של פעם. בירקנייה ניתן לרכוש אספרגוס זקוף, מבחר גדול של עגבניות שרי במגוון צבעים, טעמים וצורות, פלפלונים חריפים ומתוקים, מנגולד ענק, תרד, עשבים וחסות - כולם מגידולי גן הירק וחממות הגידול, בהם תוכלו גם לסייר להנאתכם. אבל גולת הכותרת של העונה הנוכחית, שתקשט בגאווה כל צלחת פירות לקינוח, היא אננס זהוב וטרי המגודל במקום, בריחות ובטעמים שיזכירו לכם חופים אבודים בתאילנד ובמחירים שפויים לחלוטין. יש גם סלסלות שי לחג מביכורי הגן - ירקות, ממרחים, רטבים ושמנים.

הירקנייה של רוני, מושב תלמי יחיאל (בין צומת ראם לצומת מלאכי). סגור בשבת. טלפונים: 08-8584001, 050-7815872. מחירים לדוגמה: אננס - כ-15 שקל לבינוני, חסות - 5 שקלים ליחידה

מנות עיקריות: טירת הבשר

גם בעבור שוק טלה עסיסית, נתח מרשים של אנטריקוט או כל תאוות בשרים אחרת, באמצעותה תבקשו להרשים את אורחי שולחן הסדר שלכם, אין צורך לפסוע מילימטר. הנתחים המובחרים ביותר, מתובלים בתבונה או עירומים ובשרניים, יגיעו ישירות אל המטבח שלכם, הישר ממשק זמיר, חנות ומפעל בשר, הממוקם בטירה. אם בכל זאת תתעקשו להגיע ולבחור את הנתחים בעצמכם, גם לא תתאכזבו.

בסופי-שבוע פותח גיתי זמיר, אדם שאהבת הבשר צרובה בדמותו, מתקן אסאדו בחזית המפעל ומחלק טעימות של נתחי בשר נהדרים ללקוחות. זמיר, שהתמחה שנים באירועי קרניבורים, בהם נהג לצלות נתחים אימתניים על מתקני אסאדו, פרש מעסקי הקייטרינג לטובת הקמת מפעל בשר מקצועי לעילא, בו הוא מפרק, מיישן, מתבל ומוכר כל נתח עוף, טלה או בקר טריים או קפואים.

מיני הבשרים הם מהאיכות הגבוהה ביותר שבנמצא, כאשר זמיר, באקט של שקיפות יוצא דופן לתחום, מצהיר על מוצאו של הבשר - מיובא מדרום-אמריקה או טרי מישראל. שניהם, אגב, ברמה גבוהה. תחליטו אתם.

לקראת החג מציעים במשק זמיר מנות חגיגיות כמו שדירת צלעות טלה מגולות עצם, שוק טלה מתובלת או ממולאת, עוף שלם מפורק מעצמות למילוי או ממולא בפירות יבשים, נתח אנטריקוט או סינטה מתובלים, לשון בפטריות, צלי עגל, נתח קצבים, וכמובן כל נתח אחר בו תחשקו. אגב, למי שממש אין כוח או חשק לבשל, אפשר להזמין חלק מהבשרים צלויים ומוכנים להגשה.

אם תחפצו בכך, יש גם השלמות טעימות כמו כבד קצוץ או פאטה כבד שגיתי מכין, שמאלץ, צירים מוכנים של עוף או בקר למרק, חזרת וסלטים, ואיברים פנימיים מיוחדים למי שאוהב.

משק זמיר, כניסה מזרחית לטירה על הכביש הראשי. טלפון להזמנות: 09-7937588 או באתר האינטרנט: www.gitai.co.il. מחירים לדוגמה: שדירת צלעות טלה - 150 שקל לקילו, עוף ממולא - 90 שקל ליחידה, רוסטביף מוכן - 98 שקל לקילו. מינימום הזמנה: 200 שקל. סגור בימי ראשון

קינוחים: מותק של ממתק

גם בעבור ההמלצה הבאה לקינוחים מקסימים תיאלצו לקום ממרבצכם, אבל רק עד לשוק האיכרים שבנמל תל-אביב. ובכל מקרה המאמץ המזערי ישתלם.

הילה הוכמן מכינה ממתקים מרהיבים מחומרים טבעיים בעבודת יד ארטיזנלית. בילדותה, כמו כל ילדה, חמדה הוכמן חנות ממתקים, אך בניגוד לכל המפנטזים, גם מימשה את החלום המתוק בבגרותה. הממתקים של הוכמן כמו לקוחים מספרי האגדות - מרמלדות צבעוניות מפירות טריים, קליפות תפוזים מסוכרות, נשיקות מרשמלו אווריריות עשויות מרנג איטלקי ומבושמות במי וורדים או וניל אמיתי בקוניאק, נשיקות סגלגלות של לבנדר, מרציפנים טבעיים, נוגט דבש, ורדים או פיסטוקים ושקדים, סוכריות על מקל, תפוחים מקורמלים בעונה, עוגיות תחרה שקדים וגולת הכותרת - קליסונים (מעין מרציפן צרפתי עשוי פירות מסוכרים ואמרטו), שרק מי שטעם את טעם גן העדן שלהם באחד מביקוריו בפריז או בפרובאנס יעריך את ההשקעה המטורפת הגלומה בהכנתם, ולפיכך את המחירים הגבוהים.


ממתקים של יעל הוכמן

הממתקים של הוכמן מתאימים במיוחד לפסח, שכן אין בהם קמח. במיוחד נחמד להגיש לקינוח, גלילים מאורכים של קוקוס טרי ללא צבעי מאכל ובטעמים של ילדות נשכחת.

הילה הוכמן, שוק האיכרים בנמל תל-אביב. ימי שישי. ניתן להזמין ממתקים מראש ולבוא לקחת מהשוק בין השעות 08:00-15:00. טלפון: 050-9792030. מחירים לדוגמה: 20-35 שקל ל-100 גרם

ואם בערב פסח לא בא לי?

למי שאין כוח אפילו להזמין בטלפון את חומרי הגלם, לתכנן את התפריט ולטרוח בערב החג - דיינו. לשם כך בדיוק המציאו את האוכל המוכן.

מבין שלל המסעדות ושירותי הקייטרינג המציעות מנות מסורתיות לשולחן החג מצאנו את Homemade, מיזם קולינארי חדש ומצטיין של עפרה לוי ורועי טל - שף וקונדיטורית מוכשרים, שחברו יחדיו בדיוק כדי להקל עליכם את החיים ולהכין עבורכם מגוון מצטיין במיוחד של אוכל לחג במשלוח עד הבית.

בימי חול מתפקדת Homemade, כחנות/מסעדה הממוקמת בשכונת מונטיפיורי, של אוכל טרי וטעים לקחת הביתה או לאכול במקום. לקראת הפסח מכינים טל ולוי את כל מנות החג המסורתיות - החל ממנות ראשונות כמו כבד קצוץ גס עם חזרת ארגמנית ומיוחדת, מרק עוף צלול עם קניידלך של עוף וג'ינג'ר בפרשנות אסיאתית, מנות עיקריות מעולות של צלי בקר מבושל עם יין, ירקות שורש וזיתים, ביף בורגיניון, שוקיים של עוף מושחרות בתנור עם צ'ילי ויין, ומבחר נהדר של תוספות מיוחדות חמות וקרות כמו יתדות גזר בשרדונה וטימין, מעין פרשנות מקסימה על הצימעס השגרתי.

הומייד / צלם תמר מצפי
 הומייד / צלם תמר מצפי

איכות עד הבית. הומייד

לקינוחים יש מוסים חלביים של חלבה או שוקולד ומארזי עוגיות נהדרות כמו עוגיות שוקולד לבן, חמוציות וקוקוס או שקדים, שומשום ודבש.

Homemade, הנצי"ב 18 תל-אביב. טלפון להזמנות: 074-7033121 או באי-מייל: home@home-made-food.co.il. מחירים לדוגמה: מנות עיקריות: 23-40 שקל למנה במשקל של כ-250 גרם, תוספות חמות - 10 שקלים למנה במשקל של כ-200 גרם