מחיר הקידמה

המחיר של החיים בהווה הוא ויתור הולך וגדל על הפרטיות. צריכה להיות לזה אלטרנטיבה שפויה

א. בסוף השבוע פורסם כי פייסבוק תשיק החודש אפשרות להוסיף לשורת הסטטוס של המשתמש גם את מיקומו. את הידע הזה היא מתכננת למכור למפרסמים, כשהראשונה תהיה מקדונלדס, שתזכיר למשתמש איפה הסניף הקרוב של רשת המזון המהיר. הייתם רוצים שמקדולנד'ס, פפסי או MTV יידעו איפה אתם? קיראו לי מוזר, אבל אני לא.

באותו היום בדיוק הורידה פייסבוק את אפליקציית הצ'אט שלה מהאתר אחרי שנתגלתה שם פרצה די פסיכית שמראה לך את ההיסטוריה של הצ'טים של החברים שלך, נותנת לך לאשר ולדחות בקשות חברות בשמם ועוד כהנה וכהנה פעולות שנחשבות "פרטיות". פייסבוק, שלא גילתה את הפרצה בעצמה אלא עודכנה על ידי בלוגר, טענה שהתקלה תוקנה. בסדר. "פייסבוק הפכה להיות הנבל של האינטרנט - הגיע זמן לאלטרנטיבה", הכריזה יום למחרת כותרת של מאמר שהתפרסם ב-Wired - מעמודי התווך של התקשורת הדיגיטלית. במאמר, המומלץ מאוד לקריאה (http://tinyurl.com/37xahjo), מפורטת הדרך שעשתה פייסבוק משירות מגניב לסיוט של פרטיות, ועל הנחיצות שבשירות אחר, פתוח יותר, פרטי יותר וגמיש יותר.

זו לא הפעם הראשונה, גם לא העשירית, שפייסבוק סופגת אש, מוצדקת לחלוטין, על מדיניות (חוסר) הפרטיות שלה. היא עדיין הרשת החברתית המובילה, ללא כל תחרות נראית לעין, אבל בשוליים המתקדמים של הרשת, כך פורסם, מתחילים להיראות ניצנים של עזיבה. לאנשים מתחיל להימאס שמתייחסים אליהם לא יפה. ומה שמתחיל אצל המומחים, יגיע בסופו של דבר גם להמונים.

בשביל זה צריך אלטרנטיבה. ואלטרנטיבה עדיין אין. אבל תהיה, אני לא דואג.

ב. מידע תלוי מיקום הוא הדבר הבא, זה ברור. אבל יחד עם הדבר הבא מתחיל להגיע אלינו גם הדבר הבא הבא. מהו? פשוט מאוד: בהתחלה הכל סבב סביב "מי אתה". אחר כך, כלומר עכשיו, הכל סובב סביב "איפה אתה". עוד מעט הכול יסתובב גם סביב "מה אתה עושה". ז'תומרת - לא מספיק להם לדעת בדיוק מי אני (דרור, זה לא הולך להשתנות בקרוב) ואיפה אני נמצא (רחוב קינג ג'ורג' פינת שלמה המלך, או בבית), עכשיו הם רוצים לדעת מה אני עושה (אוכל סנדביץ', או ישן).

זה רק הגיוני, כשחושבים על זה. הרי זה מה שהמפרסמים רוצים, לא? ואם הם רוצים, הם מקבלים.

סקר חדש שערך מכון המחקר רטריבו על שימוש ב-SMS וברשתות חברתיות מגלה, לא מפתיע, שאנשים עונים ל-SMS כל הזמן, מכל מקום, וככל שהם יותר צעירים, ככה יש להם פחות בעיה עם זה. כנ"ל בנוגע לעדכון העולם במה הם עושים בדיוק עכשיו. למעלה מ-10% מסמסים תוך כדי סקס, לדוגמה.

ג. מה השלב הבא? אולי "על מה אני חושב", אולי "מה אני מתכנן לעשות הלאה", לך תדע. מה שבטוח - הטבעת מתהדקת. המידע פתוח, נגיש, זמין לכל. ונדמה שככל שהמידע יותר זמין, ככה הוא יותר פרוץ.

לעובדה שעוקבים אחרי ומפלחים אותי ומצלמים אותי כל הזמן ובכל מקום התרגלתי איכשהו. זה המחיר שצריך לשלם תמורת הזכות לחיות בהווה. אבל לעובדה שאין לזה שום אלטרנטיבה אמיתית - לזה עוד לא התרגלתי. ואל תגידו לי: תתנתק מהאינטרנט ותחזיר את הטלפון. צריכה להיות אופציה שפויה, במסגרת השימוש הנורמלי ברשת. קידמה זה טוב, אבל המחיר לא חייב להיות כל כך גבוה.