ללמוד מרפורמת ניו-יורק

62 שנה מדינת ישראל מתהדרת, במידה רבה של צדק, באיתנותה הכלכלית, ביזמות, ובצבא חזק ומתקדם. אם לא נתעשת יכולים כל אלה להיות הישגי האתמול.

מערכת החינוך של ישראל מידרדרת והיא נמצאת במקומות האחרונים בקרב מדינות ה-OECD. אפשר לחזור על הסיבות שהביאו למצב הנורא. אנחנו, בתנועת הכל חינוך, מעדיפים למקד את השיח בפתרונות ובהצבת יעדים לשיפור וצמיחת החינוך בישראל.

בימים אלה מבקר בארץ ג'ואל קליין, מי שהוביל את רפורמת ניו-יורק לחינוך. עקרונות מרכזיים ברפורמה של קליין יכולים לשמש מקור להשראה. שר החינוך הישראלי, גדעון סער, מגלה פעלתנות ראויה מתוך רצון אמיתי לשיפור מערכת החינוך. מסקנות רפורמת ניו-יורק יכולות לסייע לו בהתוויות מודל ראוי לרפורמה במערכת החינוך הישראלית:

תקציב: תקציב החינוך בישראל קטן ביחס לתקציב החינוך במדינות המתקדמות. בעולם מתייחסים לתקציב החינוך כהשקעה ובישראל מתייחסים אליו כהוצאה. עם יציאת רפורמת ניו-יורק הקצה ראש העיר, מייקל בלומברג, משאבים רבים למימושה המלא. לפני הבחירות פרסם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, את רפורמת החינוך שלו. מאז הבחירות עסוקה הממשלה באיומים הביטחוניים ככלל ובאיום האירני בפרט. לצערנו אנו מתעלמים מכך שתלמידי איראן עברו את תלמידי ישראל בחלק מהמבחנים הבינ"ל וההתעלמות הזו, היא איום משמעותי על החברה הישראלית לא פחות מהאיום האירני. על נתניהו לתמוך בתכניות הרפורמה של משרד החינוך ולהקצות משאבים נוספים למהפכת החינוך בישראל.

איכות המורים וההוראה: מערכת החינוך בניו-יורק הצליחה בעזרת פרויקטים ייחודים למשוך את טובי הצעירים להוראה. דו"ח מקינזי, כמו גם דו"חות אחרים, הוכיחו שהצלחתן של רפורמות חינוכיות תלויה בראש ובראשונה באיכות המורים.

סמכויות מנהל ואוטונומיה בית ספרית: תכנית ניו-יורק הקנתה למנהלי בתי הספר סמכויות רבות לעיצוב סדר היום, תכני הלימוד ואופני הלימוד. מערכת החינוך העירונית עצבה סטנדרטים ברורים לבחינת איכותן של מערכות חינוכיות בעיר, אולם בה בעת היא אפשרה לכל קהילה לממש את חזונה החינוכי בהתאם לאופייה. מערכת הדוקה של פיקוח בחנה את דרכי היישום והקפידה לא לאפשר לבתי ספר כושלים להמשיך לפגוע בילדים הבאים בשעריה. כך הפכו בתי הספר לחממות של יזמות וחדשנות.

רפורמה הוליסטית ומקיפה: רפורמת ניו-יורק לא עסקה ברכיב או שניים מתוך מכלול הגורמים המניעים מערכות חינוך לקראת מימוש הפוטנציאל הטמון בהן. היא יצרה תכנית רב שנתית שטיפלה בכל הגורמים המייצרים שינוי עמוק וארוך טווח.

כחפצי חיים, אנו, בתנועת הכל חינוך, פועלים לאיחוד כוחות ולהקמת קואליציית החינוך. בקואליציה זו יהיו, וכבר ישנם, אזרחים שטובת מדינת ישראל עומדת לנגד עיניהם.

הכותב הוא איש עסקים, יו"ר תנועת הכל חינוך העורכת הערב בשיתוף ראש עיריית י-ם את כנס "זה חייב להיעשות"