המחוזי הקפיא מכרז של המינהל משום שסירב לבקשת משתתף לעיין במסמכי ההצעה הזוכה

צו מניעה זמני הוצא להקפאת המכרז בקרית אתא * העותר: "מדובר בהתנהגות פסולה וחמורה ובסחבת ביורוקרטית שהיא ויה דולורוזה של ממש"

על רקע הקריאות להגביר את שקיפות מינהל מקרקעי ישראל ולאור החשדות לשחיתות במקרקעין בפרשת הולילנד: ביהמ"ש המחוזי בחיפה הוציא בצעד חריג צו מניעה זמני להקפאת מכרז על מגרש למגורים בקרית אתא, משום שהמינהל סירב לבקשת משתתף במכרז לעיין במסמכי ההצעה הזוכה.

העותר, באמצעות עו"ד יואב ביין, שותף במשרד עוה"ד פרופ' ביין ושות', ביקש לבדוק אם היה טעם לפגם בהצעה הזוכה, ולמרות שפנה בזמן המותר ע"פ חוק, טרם קיבל את מסמכי ההצעה הזוכה, "זכות בסיסית" לפי תקנות חובת המכרזים, אומר ביין.

מדובר ב"התנהגות פסולה וחמורה", לדבריו. בעתירה המינהלית שהגיש מפרט העותר, מיכה שיפוש, גם מסכת סחבת ביורוקרטית שהוא מכנה בעתירה "ויה דולורוזה של ממש".

לעותר נאמר לבסוף כי אין לו זכות לעיין במסמכים, כך נטען בעתירה, בניגוד לתקנות חובת המכרזים, חוק חופש המידע, ופסיקות קודמות.

לדברי העותר, זכות זו מטרתה "לאפשר למציע שלא זכה במכרז לברר אם כדין הוענקה הזכייה לאחר", וכן "לשמור על טוהר המידות ע"י הגברת שקיפות ההליך. מדובר בעניין רב משמעות והוא יכולת הציבור לבקר את החלטות המינהל במכרזים שלו".

עוד טוען העותר כי במקרה של סחבת בנושאי בנייה, מעשים בשטח הם בלתי הפיכים וסדר הזמנים קצר, לכן "ע"י מהלכי התשה, הרשות יכולה לגרום לכך שיהיה מעשה עשוי, ללא ביקורת, ובכך לתת פתח לשחיתות".

השופטים זהירים

שופט ביהמ"ש המחוזי בחיפה, אלכס קיסרי, הורה השבוע למינהל "להימנע מעשיית כל פעולה בקשר עם המכרז", ובכלל זה חוזה עם מציעי ההצעה הגבוהה.

צו המניעה בא רק כשבועיים אחרי שהאגודה לצדק חלוקתי והתנועה לחופש המידע פנו לשר הבינוי והשיכון, אריאל אטיאס, ולמנהל ממ"י, ירון ביבי, בדרישה לפרסם את החלטות המינהל לאור המעצרים הנוגעים לשחיתות במקרקעין. מממ"י לא נמסרה תגובה עד סגירת הגיליון.