היה עוד הבדל

מאז החלה פרשת מרמרה, מתפרסמים צילומים וידיעות המוכיחים שהמשט אכן לא היה תמים כפי שניסו להציגו. מהפרסומים עולה שהיתה בעליל כוונה לפגוע בחיילים ואולי אפילו לחוטפם לצורכי מיקוח. חשובות מאוד גם הידיעות מטורקיה על היותם של כמה מההרוגים הטורקים אנשים שחלומם היה למות כשאהידים. אנחנו רואים שהפרסומים הללו משנים במידת מה את התדמית שהיתה למשט לפני כן. שני העיתונים החשובים בארה"ב, "ניו יורק טיימס" ו"וושינגטון פוסט" יצאו אתמול במאמרים שאם לא לגמרי מצדיקים את ישראל, הרי שהם בהחלט מגלים הבנה. צריך לרשום עובדות אלה לזכות האנשים העוסקים בהסברה.

הבעיה היא שאותה הסברה מנסה לכסות על מה שהיה כאן, אצלנו, בירושלים. בתוך כל הפרסומים החשובים והנחוצים, הולכת לאיבוד העובדה שמבחינת התנהלות הדרג המדיני היה מחדל, ומה שקורה בימים האחרונים הוא ניסיון לטשטש את המחדל על ידי התמקדות בתפקודם של חיילי השייטת מצד אחד ושל האנשים במרמרה מצד אחר. אנחנו מקבלים המון מידע על שני נושאים אלה, אבל הממשלה אינה מספקת מידע רב או מידע כלשהו על האופן שבו התנהלו הדברים כאן, אצלנו.

ההיבט המודחק

העניין הזה מקבל חיזוק מדברים שאמר ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בישיבת המשלה היום (א'). הוא הביא לשרים סקופ, ולפיו הקבוצה האלימה עלתה על מרמרה בנפרד, ללא בדיקה ביטחונית. הוא ערך מיד השוואה והסיק כי "זה כל ההבדל בין משט הומניטרי (השני) לבין משט של פעילי טרור (הראשון)". הבחנה נאה, אבל לא מדויקת. נתניהו שוכח שהיה עוד הבדל גדול ובולט. במקרה של "רייצ'ל קורי", ידענו היטב מה עומד לקרות. היו שיחות, היו בדיקות, ידענו מי יהיה על הספינה ומהו הלך הרוחות של משתתפיה. היה מודיעין, והיתה הכנה בהתאם. זה ההבדל האמיתי והחשוב.

מבחינת הממשלה, כלומר מבחינת הממשלה האמיתית - נתניהו ושר הביטחון, אהוד ברק - ההיבט הזה של המשט כלל לא קיים. מבחינתם יש רק ההתנהלות של האלימים במרמרה. לא עוסקים כלל בשאלה למה לא ידענו עליהם, על כוונותיהם, ועל הכלים שהעלו איתם לאונייה. הם, הטורקים האלימים, הרעים בעוד אנחנו הטובים. אבל מבחינת אנשי השייטת, שני הצדדים הם רעים - גם הצד הטורקי שרצה לפגוע בהם, וגם הצד הישראלי שלא עשה די, אם בכלל, כדי למנוע זאת.

אבל הממשלה בשלה. בתגובה להצעה להטיל על מבקר המדינה את חקירת ההתנהלות בישראל, מסרו מלשכת נתניהו כך: "צר לנו שהיוזמה של האופוזיציה יצאה דווקא ביום שבו הוכח ההבדל בין ספינה של פעילי שלום שלווים לבי משט שנאה". אלא ששוב - ביום הזה הוכח גם ההבדל בין ידיעת השטח והחומר לבין אי-ידיעה. מבחינת הממשלה, מדובר רק בהשמצה אופוזיציונית, וזה חבל, כי חשוב מאוד לדעת למה נשלחו הלוחמים בצורה בלתי אחראית לסכן את עצמם. את זה נדע רק אם המבקר יבדוק זאת. קשה לחשוב על בדיקה נחוצה יותר.