תשובה: העלאת התמלוגים - נזק שאי אפשר לתקן

שר התשתיות עוזי לנדאו: "הסכמים יש לכבד. אני לא מציע לחזור לתקופה של פרבדה וצ'ה גווארה"

העלאת תמלוגים על רישיונות שכבר חולקו לחיפושי נפט וגז היא "דבר נוראי, שיכול לגרום נזק שאי אפשר יהיה לתקנו", כך אמר היום יצחק תשובה, בעל השליטה בקבוצת דלק, בטקס הרמת כוסית עם שר התשתיות ד"ר עוזי לנדאו במשרדי רשות המים בתל אביב. הטקס נערך לרגל פרסום ממצאי הסקר התלת-מימדי על מאגרי גז בשטחה הימי של ישראל, המעידים כי בשטחה הימי של ישראל יש עתודות גז בהיקף גדול פי ארבעה ממה שהיה ידוע עד כה. הטקס נערך על רקע הוויכוח החריף בנוגע להעלאת התמלוגים שגובה המדינה על ההכנסות מהגז.

השר לנדאו ציין כי אם ההערכות לגבי הכמויות יתממשו, מדינת ישראל תהפוך ליצואנית גז למדינות דרום אירופה: "אנחנו בודקים עם חברת החשמל באיזה מידה תוכל תחנת הכוח D להיות דו-תכליתית, כלומר להיות מופעלת בגז בגיבוי של פחם. מציאת הגז הופכת את האופציה הזאת למושכת הרבה יותר".

תשובה,: "מדינות רבות פונות אלינו לקבל אינפורמציה ולבדוק אפשרויות לספק להן אנרגיה".

"החשיבה גורמת נזק"

בתשובה לשאלות עיתונאים בנושא היוזמה להעלות את התמלוגים על רישיונות קיימים אמר תשובה כי "זה לא נכון אפילו לחשוב בכיוון הזה כי עצם החשיבה גורמת נזק. למעלה מ-90 אחוז מקרקעות המדינה שייכות למנהל מקרקעי ישראל. האם המדינה יכולה פתאום לבוא לאזרחים ולומר להם עכשיו אני נכנסת שותפה בקרקע שלכם, בבתים שלכם? זה לא עובד וזה לא נכון".

באשר להעלאת התמלוגים על רישיונות חדשים שיחולקו בעתיד, אמר תשובה כי הוא מתנגד לכך כי "אסור לעצור את המומנטום". אבל, "אם רוצים בכל זאת לשנות את כללי המשחק, שיעשו את זה על רישיונות חדשים ולא על רישיונות שניתנו, משום שברישיונות האלה הושקעו סכומי עתק. יש חלוקה שנקבעה מראש. בכל היגיון יש חלוקה בין סיכוי לסיכון. הסיכון יתום ואת הסיכוי כולם רוצים. יש למעלה מ-100 אלף איש שהשקיעו מאז קום המדינה מיליארדים בקידוחים וההשקעות שלהם ירדו לטמיון כי 500 קידוחים היו יבשים. למשקיעים האלה לא היה שום סיכוי לבקש ממדינת ישראל לקבל חלק מההשקעה שלהם בחזרה. לאותם אנשים יש היום סיכוי לקבל תמורה. לא נכון לפגוע באנשים האלה".

מתנגד להעלאה

במסיבת העיתונאים אמר לנדאו כי הוא מתנגד להעלאת התמלוגים על הכנסות שיתקבלו בעתיד מ"לוויתן" ומתגליות נוספות שיתגלו בהמשך לממצאי הסקר התלת-מימדי. לנדאו אמר בהקשר זה כי "אני מתנגד לשינוי כללי המשחק לגבי תגליות עתידיות. לוויתן זו תגלית שנעשתה אחרי הרבה השקעה. יש בתורה כלל גדול 'הסכמים יש לכבד'. אני לא מציע לחזור לתקופה של פרבדה וצ'ה גווארה".

ביחס להעלאת התמלוגים על רישיונות עתידיים אמר לנדאו כי יש להפנות את השאלה לשר האוצר. לדבריו, "תפקיד המשרד שלי הוא לדאוג שהציבור יקבל את מה שמגיע לו ולדאוג להמשך החיפושים והתגליות".

מנכ"ל שותפות החיפוש רציו, יגאל לנדאו, אמר כי במקרה של רציו, הנפגע העיקרי משינוי התמלוגים על "לוויתן" יהיה הציבור, המחזיק בלמעלה מ-70% מיחידות ההשתתפות של רציו. רציו מחזיקה ב-15% מהזכויות ברישיונות שבשטחם התגלה מבנה "לווייתן".