ישראל: מקום שלישי בעולם בגידול במספר המיליונרים

משפחת סמי עופר

מקור ההון: ספנות

6.5 מיליארד דולר

שווי הון

מובילים את דירוג המיליארדרים הישראלים הם סמי עופר ומשפחתו, בעלי השליטה בענקית הכימיקלים והדשנים, כי"ל, ובחברת הספנות, צים. כי"ל, שנסחרת לפי שווי של 57 מיליארד שקל, תמיד היתה פרת המזומנים של החברה לישראל (דרכה שולטת משפחת עופר בחברה), וסביר להניח שכך יהיה גם בעתיד לאור הקשיים הפיננסיים שאליהם נקלעה לאחרונה צים. שווי ההון של המשפחה עומד כיום על 6.5 מיליארד דולר, ומותיר הרחק מאחור את המדורגים הנותרים.

ארנון מילצ'ן

מקור ההון: הפקות קולנוע

3.6 מיליארד דולר

שווי הון

שני בדירוג הוא ארנון מילצ'ן, שאולי יחזור להתגורר בארץ (על רקע ההטבות לתושב חוזר). מילצ'ן, מפיק הקולנוע שחתום על שוברי קופות דוגמת "אישה יפה" ו"מועדון קרב", שווה כיום 3.6 מיליארד דולר וסביר להניח שהון זה לא ייפגע עם שובו לארץ.

משפחת ורטהיימר

מקור ההון: חברת ישקר

3.5 מיליארד דולר

שווי הון

משפחת ורטהיימר, ש"עשתה בשכל" ומכרה את מפעל חייה - חברת ישקר - לאיש והאגדה וורן באפט, שווה כיום 3.5 מיליארד דולר, ואולי זו הסיבה שסטף ורטהיימר אמר לאחרונה ל"גלובס" כי היה מעוניין שנכדיו יהיו רתכים.

שרי אריסון

מקור ההון: הפועלים ושיט

3.4 מיליארד דולר

שווי הון

שרי אריסון, האישה והבנק הגדול במדינה, שומרת על הגדרתה כמיליארדרית היחידה בישראל, ונכון להיום הונה שווה 3.4 מיליארד דולר. בנק הפועלים, נזכיר, שווה כיום 5.2 מיליארד דולר ואילו חברת שיט התענוגות של המשפחה, שעליה אחראי האח - מיקי אריסון - שווה כיום 29.4 מיליארד דולר.

אלכסנדר מישקביץ'

מקור ההון: כרייה

3.3 מיליארד דולר

שווי הון

את רשימת המיליארדרים ששווים מעל 3 מיליארד דולר סוגר אלכסנדר מישקביץ', שבנה את הונו מעסקי הכרייה ומקפיד לכרות יחד עם בני שטיינמץ, עוד ישראלי שנכנס לרשימה. מישקביץ', אוליגרך יהודי יליד קירגיסטן שאינו מתגורר בארץ, שווה כיום 3.3 מיליארד דולר.

יצחק תשובה

מקור ההון: נדל"ן ואנרגיה

2.1 מיליארד דולר

שווי הון

מיד אחרי מישקביץ' מדורג יצחק תשובה, האיש ותגליות הגז ליד חופי ישראל. תשובה, לפי "פורבס", שווה 2.1 מיליארד דולר אך סביר להניח שהפיכת התגליות השונות למסחריות יעשירו את הונו ואולי יקפיצו אותו כמה מקומות בדירוג בשנים הבאות.

2 מיליארד דולר

בני שטיינמץ

מקור ההון: כרייה

שווי הון

שטיינמץ, כאמור, חזר השנה לדירוג לאחר שמשבר האשראי חבט קשות בעסקיו. שטיינמץ שווה כיום 2 מיליארד דולר, וייתכן שמדובר בתמחור חסר לאור עסקת הענק שביצע לפני כחודש וחצי. שטיינמץ, נזכיר, מכר את השליטה בפעילות קבוצתו בגינאה לענקית הכרייה הברזילאית Vale תמורת 2.5 מיליארד דולר - חצי מיליארד דולר מתוכם זרמו היישר לכיסו ומסייעים לו בימים אלו להגיע להסדר אג"ח בחברת הנדל"ן המקרטעת סקורפיו.

טדי שגיא

מקור ההון: הימורים מקוונים

1.6 מיליארד דולר

שווי הון

8. אחרי שטיינמץ מתמקם טדי שגיא, האיש שהפך את פלייטק, מפתחת התוכנות לאתרי הימורים מקוונים, למובילה עולמית בתחומה. שגיא, לפי בדיקת "גלובס", שווה 1.6 מיליארד דולר (חלק ניכר מההון נזיל), וזאת גם בזכות בתי מלון ואתרים למסחר מקוון במט"ח שבבעלותו.

לב לבייב

מקור ההון: נדל"ן ויהלומים

1.5 מיליארד דולר

שווי הון

מיליארדר נוסף שהגיע להסדר אג"ח הוא לב לבייב, בעל השליטה באפריקה ישראל, שהונו שווה 1.5 מיליארד דולר.

משפחת מיקי פדרמן

מקור ההון: מלונאות

1.4 מיליארד דולר

שווי הון

את הרשימה סוגרים מיקי פדרמן (בעל השליטה ברשת "מלונות דן") עם הון בשווי של 1.4 מיליארד דולר, שני מייסדי צ'ק פוינט - גיל שויד (1.2 מיליארד דולר) ומריוס נכט (1.1 מיליארד דולר) - שהגאות במניית החברה הכניסה אותם מחדש לרשימה.

גיל שויד

מקור ההון: חברת צ'ק פוינט

1.2 מיליארד דולר

מריוס נכט

מקור ההון: חברת צ'ק פוינט

1.1 מיליארד דולר

שי ניב

ברכות למצטרפים החדשים: מספר המיליונרים בישראל זינק ב-2009 ב-42.7%, והוא עומד על 8,419 איש, לעומת 5,900 ב-2008. כך עולה מנתוני דו"ח העושר העולמי שמפרסמים היום (ג') בנק ההשקעות מריל לינץ' וחברת הייעוץ קאפג'מיני.

בשורת העושר הזאת התקבלה היום בלא מעט אושר במשרדי מריל לינץ', הנמצאים בקומה ה-27 שבמגדלי עזריאלי. שם הסבירו כי הזינוק המרשים מעיד על כך שההשקעות לטווח ארוך של בעלי הממון הוכיחו את עצמן דווקא בתקופה של תהפוכות. מנגד, ואת זה לא אומרים במריל לינץ', העובדה שהגידול העולמי במספר המיליונרים עומד על 17.1% בלבד ושישראל רשמה את הגידול החד ביותר אחרי הודו (51%) והונג קונג (104%), מחזקת לא פחות את העובדה שישראל היא מובילה שלילית באי-שוויון בקרב המדינות המפותחות. הזינוק הזה במספר המיליונרים נעשה בשנה שבה המשק המקומי היה מצוי עדיין במשבר (לפחות במחצית הראשונה), ורבים מהשכירים במשק עדיין סופגים קיצוצים בשכר ובתנאים.

ומיהם הישראלים החדשים שהצטרפו למועדון המיליונרים? "הם מתחלקים לשני סוגים", אומרת ל"גלובס" סיגל שפירא, מנהלת הבנקאות הפרטית במריל לינץ' ישראל. "מדובר בעשירים שההון שלהם התכווץ בשנת 2008 ולכן הם נעלמו אז מהרשימות שלנו, אבל הם חזרו בשנת 2009 כשההון שלהם גדל מחדש. לצדם, יש גם מתעשרים חדשים, וייתכן שחלקם הגיע לארץ מחו"ל, בזכות ההקלות לתושבים חוזרים. מקובל לחשוב על יזם היי-טק בן 30, אבל מנועי העושר בארץ מגיעים ממכלול התעשיות".

הטייקונים לא גדלו

היקף ההון הפנוי של המיליונרים הישראלים גדל ב-41% לעומת שנה קודמת, ולפי מריל לינץ', הגידול הזה נובע מעלייה בשיעור של 40% בשווי ההחזקות הפיננסיות בשוק ההון, ומעלייה של 15.5% במחירי נכסים ריאליים, כגון נדל"ן. גם כאן המיליונרים הישראלים מובילים על עמיתיהם בעולם, שהיקף הונם גדל "רק" ב-18.9%.

בעוד מספרם של המיליונרים בישראל זינק משמעותית, מספרם של המולטי-מיליונרים המקומיים, המכונים בפי העם "טייקונים", נותר סולידי יחסית - גידול של 14% ביחס ל-2008. לשם השוואה, מספר המולטי-מיליונרים בעולם גדל ב-15.4%.

בעוד שב-2008 הקטינו המיליונרים בארץ ובעולם את ההשקעות שלהם במניות ובמכשירים פיננסיים אחרים, הרי ששנת 2009 התאפיינה בחזרה של המשקיעים אל בורסות העולם. עם זאת, כלכלני מריל לינץ' מציינים כי המיליונרים לא ממהרים להסתכן ולהשקיע במה שהם מכנים "הזדמנויות לא בטוחות", וכי רוב רובם משקיעים באופן זהיר תוך שמירה על ניהול סיכונים יעיל, שקיפות ופשטות, וקבלת ייעוץ מקצועי.

לא בוטחים במנהלי ההשקעות

המשבר הכלכלי אולי חלף, אבל הוא הותיר חותם שלא יימחה במהרה - ערעור האמון במנהלי ההשקעות וברגולציה. רק 59% מהמיליונרים שהשתתפו בסקר של מריל לינץ' השיבו כי הם חזרו לסמוך על מנהלי ההשקעות שלהם, ואילו 71% מהמיליונרים עדיין לא סומכים בלב מלא על הגופים הממשלתיים האמונים על פיקוח ועל הגנת המשקיעים מפני סיכונים. במילים אחרות, מנהלי ההשקעות צריכים להתמודד כעת עם יותר מיליונרים, אבל גם עם יותר חשדנות מצד המשקיעים. צרות של עשירים.