שטות מתחת לגשר

2 מיליון שקל - זה מה שצריך כדי לסדר את מחלף גלילות מזרח ואת הפקק בהשתלבות מאיילון צפון לכיוון מזרח

מפגע התחבורה המעצבן ביותר בתל אביב הוא מחלף גלילות מזרח, בעיקר כשאתה זוחל אחר הצהריים באיילון צפונה כדי להשתלב מזרחה במחלף גלילות מזרח, לכיוון כביש 5 - לשרון ולשומרון, לרמת השרון או לכפר הירוק.

פקק הענק מתחיל באיילון צפונה, כבר במחלף ההלכה, ומתעצם מיד כשיוצאים מזרחה לכביש 5, בדיוק מתחת לגשר הולכי הרגל של החיילים, המאפשר להם לעבור מתחנת האוטובוס מעל כביש 5 אל הבסיסים.

זוהי נקודת המפגש שאליה מגיעים שני נתיבי היציאה מאיילון ושני הנתיבים המגיעים על כביש 5 מכיוון מערב (מכביש החוף) למזרח. 4 נתיבים מתמזגים בדיוק שם, מתחת לגשר הולכי הרגל. עד לנקודת המיזוג אחראית חברת נתיבי איילון, ומעבר לנקודה הזו אחראית מע"צ (החברה הלאומית לדרכים).

ומה קורה מתחת לגשר הולכי הרגל? הביטו בצילום האוויר: הגאונים של נתיבי איילון מיזגו את שני נתיבי היציאה לנתיב אחד. מהנקודה הזו שמתחת לגשר הולכי הרגל, למרחק של כ-400 מטר, כביש מספר 5 הוא כביש בן 3 נתיבים. רק אחרי 400 מטר חוזר כביש מספר 5 להיות בן 4 נתיבים.

כלומר: לוקחים ארבעה נתיבי תנועה, מצירים אותם לשלושה למשך 400 מטרים, ואז מוסיפים את הנתיב הרביעי האבוד. מה מקבלים? פקק מיותר.

הבעיה היא אם כן אותם 400 המטר ממזרח לגשר הולכי הרגל, שבהם שלושה נתיבים. מוזר שצריך אפילו להציג את הפתרון: באותם 400 מטר היה צריך כבר מזמן לסלול נתיב נוסף. צריך רק להסיט את תחנת האוטובוס ולהצר את תעלת הניקוז הפתוחה הקיימת ולהפוך אותה לתעלת ניקוז מבטון. זה יחסל את עיקר הפקק אחר הצהריים במחלף גלילות מזרח.

מהי עלות העבודה?

קבלן התשתיות אילן מרדכי, סגן נשיא התאחדות הקבלנים ויו"ר אגף התשתיות, אומר: עבודה כזו, אם אין הפתעות בדרך, ניתנת לביצוע ב-2 מיליון שקל עם רווחיות נאה לקבלן.