לשכת נתניהו: מי יוצא ומי בא

בלשכת נתניהו צפויה סדרת מינויים חדשים בחודשים הקרובים. בין המגששים אחר תפקידים שגריר ישראל באוסטרליה, יובל רותם, שכניסתו מותנית במידה רבה במנהל הלשכה נתן אשל, החושק בעצמו בתפקיד מנהל לע"מ בינתיים, מבקר המדינה בודק את משרות האמון של נתניהו

בלשכת ראש הממשלה בנימין נתניהו צפויה סדרת חילופי תפקידים בחודשים הקרובים, וזאת כשברקע מבקר המדינה בודק, על פי תוכנית העבודה שנקבעה מראש, את נושא משרות האמון במשרד ראש הממשלה. בעבר כבר נערכו ביקורות במשרדים אחרים ובלשכות שרים בעניין משרות אמון, ובביקורת הנוכחית, המבקר בודק שאלות הנוגעות לקריטריונים לגיוס ולהעסקת עובדים במשרות אמון, הגדרות התפקיד, משימות העבודה שלהם, האם הן מיושמות ומספרן הגדול במיוחד בסביבת נתניהו, 40 כמעט, בהשוואה למשרדים אחרים.

כעת, שגריר ישראל באוסטרליה, יובל רותם, מגשש באשר לתפקיד בלשכה. הוא צפוי להגיע בחודש הקרוב לישראל ולסכם עם נתניהו על עתידו: תפקיד בלשכה או סיום הקשר המקצועי בין השניים, שהחל לפני חודשים. באופן רשמי, אמור רותם להגיע לחופשה משפחתית בחגים. במקביל, יסכם עם משרד החוץ על אופק הקידום שלו בשירות החוץ, בתום הקדנציה שלו במשרד ראש הממשלה. משרד ראש הממשלה ורותם עצמו אינם משיבים לשאלות בעניין זה, וגם בכירי המשרד אינם יודעים בוודאות מה עומד לקרות עם רותם. מצד אחד, אומרים שהוא מגיע לעבודה בעוד שבוע-שבועיים, ומצד אחר מתלחשים כאילו היתה כוונה למנותו אך היא איננה עוד. הגדרת תפקידו העתידי של רותם, ואולי עצם כניסתו לתפקיד, מותנית למעשה בנתן אשל, היום ראש לשכת נתניהו ובעיקר איש הקשר והאמון בין לשכת רה"מ למשפחת נתניהו. אשל מוזכר כמי שמועמד לתפקיד ראש לשכת העיתונות הממשלתית, לע"מ - תפקיד הכפוף לראש הממשלה. המכרז נסגר ביום א' השבוע, ולא ברור אם ניסיונו המקצועי תואם את דרישותיו המכרז. כמו כן מוזכר שמו של אשל כמי שממתין לתפקיד מנהל לשכת הפרסום הממשלתית, לפ"מ, שיתפנה בעוד כחצי שנה. עם זאת, ההערכה היא שאשל היה מעדיף להישאר קרוב לנתניהו ו לשמש זרוע מרכזית שלו במסעותיו. אם יתמנה לראש לע"מ, יוכל להמשיך להצטרף לראש הממשלה בנסיעותיו.

אי-שקט רועש

בקרבת נתניהו אין כוונה לפגוע באשל, אולם על פי הידוע, אשל כבר סיכם עם ראש הממשלה כי בכל מקרה הוא מתכוון לסיים את התפקיד בינואר הקרוב. עם זאת, בכירים אומרים שיש ספק גדול אם אכן בכוונתו לפרוש ללא הבטחת משרה הקרובה לנתניהו. בכל מקרה, כפי שאמר אחד מאנשי הלשכה: "נתן עוד יגמור על כולם, מילה פה, מצמוץ עין, יד מבטלת, והוא יכול לגמור על טובים".

רותם עשוי להשתלב באחד משני תפקידים: אם אשל ייפרד מראש הממשלה, יוכל רותם להתמנות לתפקיד ראש מינהל הסגל, שיכלול גם את תפקיד מנהל לשכת נתניהו. למעשה, הוא יהיה האיש החזק במשרד, בעיקר בתחום מדיניות החוץ. אם אשל, בעידוד משפחת נתניהו, לא יעבור למקום אחר, יש אפשרות שרותם ימונה ליועץ מדיני בכיר, אולם אז יהיה חשש למתיחות ולאי-שקט רועש ביחסים בינו לעוזי ארד, ראש המועצה לביטחון לאומי ומי שמשמש בפועל היועץ המדיני הבכיר של נתניהו. במקרה כזה, כבר החלו לדבר נכבדות בארד כמי שיחליף את רון פרוסאור בתפקיד שגריר ישראל בלונדון. כך הוא יתרחק מלהט העימותים בלשכה. פרוסאור מסיים את התפקיד בלונדון ביולי הקרוב, אולם הוא כבר ביקש משר החוץ אביגדור ליברמן להאריך את כהונתו עד קיץ 2012.

יובל רותם, היושב בקנברה, בירת אוסטרליה, מאז 2007, שירת בעבר כעשר שנים כדובר הקונסוליה הישראלית וכדובר המשלחת לאו"ם. שם התוודע לראשונה לבנימין נתניהו, שהיה אז שגריר באו"ם, ומאז החלו יחסי האמון ביניהם. אחרי כן שימש ראש הנציגות בלוס אנג'לס. הוא נחשב לאיש מקצוע ברמה גבוהה ובעל יכולות ארגוניות ומדיניות.

אדם נוסף שמדברים בו נכבדות, וגם זה עניין שנמשך כבר חודשים, הוא ראש מערך הסברה ותקשורת, ניר חפץ. הוא רצה לקבל את תפקיד הקונסול בניו יורק, במקומו של אסי שריב, לשעבר יועץ התקשורת של אריאל שרון, המסיים את התפקיד, אולם ליברמן התנגד לכך במסגרת מאבקי המינויים בינו לנתניהו. באחרונה סיכמו שר האוצר יובל שטייניץ וליברמן על מינויו של דוד שרן, ראש המטה של שטייניץ, לקונסול בניו יורק. עם זאת, נתניהו לא תומך במהלך, וכבר מדברים על כך שהתפקיד הוצע לארי הרו, ששימש עד לפני כמה חודשים מנהל בלשכת נתניהו. הרו סירב מסיבות משפחתיות.

חבריו של חפץ בלשכה אומרים שכרגע מדובר באפשרות למנות את חפץ לתפקיד שגריר בהודו, אך ביחס לתפקידים שנדרשת בהם הסכמה בין נתניהו לליברמן, אין ביטחון שדברים ייצאו לפועל. בכל מקרה, תמורת מינוי חפץ לתפקיד שגריר ידרוש ליברמן מנתניהו "מחיר יקר", כפי שאמר חבר של השניים. עם זאת, ייתכן שתעמוד לזכותו של חפץ פעילות הפישור שלו בין נתניהו לליברמן במחלוקת הגיור.

את מקומו של חפץ צפוי לתפוס גידי שמרלינג, דובר עיריית ירושלים לשעבר, שבחודשים האחרונים משמש דובר ראש הממשלה. על פי הערכות, אם תשתבש תוכניתו של נתניהו למנות את שמרלינג לראש מערך הסברה, אפשר ששמרלינג יעדיף להיפרד מהתפקיד הנוכחי.

נתניהו דואג לאחיין של אלי ישי

שם נוסף שעלה כמועמד לתפקיד בכיר יותר הוא אייל גבאי, מנכ"ל משרד ראש הממשלה. באחרונה הוצע לו להתמנות לשגריר ישראל באו"ם, עם סיכוי גדול להסכמה בין נתניהו לליברמן, אך הוא דחה את ההצעה בנימוקים משפחתיים.

גבאי מוביל את עבודת המטה והמדיניות המתבצעת במשרד ראש הממשלה בכל הנושאים הכלכליים והמשיקים להם, והוא עומד בראש ועדות. בשל העומס הוא צפוי לקבל בקרוב משנה למנכ"ל, תפקיד הקבוע בתקנון המשרד, או שהתפקיד יכונה סמנכ"ל למינהל במשרד. מדובר ברן ישי, איש משרד החוץ, לשעבר שגריר ישראל בקזחסטן, ששירת בשגרירות ישראל לאיחוד האירופי בבריסל ובחטיבה לתכנון במשרד החוץ. רן ישי הוא אחיינו של ראש ש"ס, אלי ישי. נתניהו הכיר אותו כשהיה במשרד החוץ, וזה זמן מחפשים לו תפקיד בלשכת נתניהו. באחרונה מונה ישי לתפקיד המרכז הניהולי של ועדת טירקל. עם סיום עבודתה הוא מיועד להגיע למשרד ראש הממשלה.

שם נוסף שדובר בו לתפקיד המשנה למנכ"ל הוא טלי רוזנבאום, מי שהיתה מנכ"ל משרד המדע בתקופתו של מודי זנדברג. היא מונתה לתפקיד המשנה לראש המועצה לביטחון לאומי, כלומר המשנה לעוזי ארד, והעימותים הצפויים עמו אכן התלהטו. בלשכה מספרים כי לפני כמה שבועות "תפס" ארד את רוזנבאום בפגישה עם נתניהו, שלטענתו לא ידע עליה, והוא החליט לפטר אותה. רוזנבאום עדיין בלשכה, וחבריה הקרובים שם הם ניר חפץ והיועצת המשפטי שלומית ברנע- פרגו. בשל כישוריה, ניסיונה ויכולותיה המוכחות, מבקשים במשרד להשאירה בתפקיד בכיר אחר.

גם היועץ הפוליטי של נתניהו, שלום שלמה, צפוי להתקדם בקרוב בסולם הדרגות. שלמה מועמד לתפקיד מנכ"ל הליכוד, במקומו של גדי אריאלי, המנכ"ל הנוכחי. אריאלי הוא בין המועמדים לתפקיד הנחשק ביותר במשק: יו"ר מפעל הפיס. באחרונה נפגש אריאלי עם נתניהו וביקש את ברכתו לתפקיד, אולם נתניהו הודיע לו כי לדעתו מועמדותו לא תאושר על ידי ועדת שפניץ למינויים בשירות הציבורי בשל הזיקה הפוליטית שלו. בכל מקרה, נתניהו נחוש שלא להכתים את עצמו במעורבות במינוי פוליטי כל כך.

התככים מכריעים את האנשים

הקרקע הכי יציבה בלשכת ראש הממשלה היא זו שמתחת לרגליו של מזכיר הממשלה, צבי האוזר. אמנם הוא לא נמנע מנקיטת צד במאבקים פנימיים בלשכה, אבל מצליח להיות אהוד ומקובל על כל הצדדים. בליכוד מעריכים כי האוזר ירצה להתמודד בבחירות הבאות על מקום ברשימת התנועה לכנסת במחוז תל אביב. לשם כך יצטרך להתפטר מהממשלה כמה חודשים לפני מועד הבחירות, הצפויות להתקיים רק במחצית השנייה של 2013, כך שהאוזר יכול להמשיך בתפקידו ולזכות בחשיפה ובהערכה. עם זאת, יש חשש שהוא "יילכד", במקרה שהממשלה תיפול וייקבע מועד קרוב יותר לבחירות.

מי שכבר עזבה באחרונה את הלשכה היא מלי אבן חן, ששימשה בחמש השנים האחרונות היועצת הקרובה ביותר לשרה נתניהו. מקורביה של אבן חן, שעזבה לפני שהשתלבה בעבודה אחרת, אומרים כי חשה מיצוי. אבן חן לא תהיה האחרונה שתעזוב. קשה לשרוד בלשכה, בוודאי בדרגי ניהול הביניים. האינטנסיביות, הלחצים, התככים, המטלות והשחיקה מכריעים את האנשים.

מתקשורת ראש הממשלה נמסר בתגובה: "לצדו של ראש הממשלה עובד צוות מיומן אשר ראש הממשלה נותן בו אמון. ראש הממשלה בוחן מדי זמן צירוף הון אנושי איכותי נוסף למשרד, אך בשלב זה לא התקבלו החלטות בנושא. לגבי נתן אשל, הפרטים אינם נכונים, והוא כלל לא הגיש מועמדות לתפקידים המוזכרים. לגבי השאלה על משרות אמון, יש לפנות לנציבות שרות המדינה".

אשל עלול להפריע לסידור מחדש של הלשכה

נתן אשל, ראש לשכת נתניהו והאיש המקורב ביותר למשפחת נתניהו, סומן תחילה כ"מבוגר האחראי", האדם שישכין שלום ושלווה במחוזות הרועשים, אך הוא מתברר יותר ויותר כמי שמתרכז בתפקיד איש הקשר והדיווח השוטף למשפחה והמלווה האישי של נתניהו.

בלחץ האירועים ועל רקע הביקורת - גם פנימית, גם של נתניהו עצמו - על פעילות הלשכה, עלול אשל להפריע לסידור מחדש, מודרני ומתקדם של לשכת ראש הממשלה.

אשל, ככל הידוע, מעוניין בתפקיד מנהל לשכת הפרסום הממשלתית, לפ"מ, הנמצא באחריותו של השר יולי אדלשטיין. התפקיד יתפנה בתחילת השנה הקרובה. במקביל, ככל הנראה יתמודד על תפקיד ראש לשכת העיתונות הממשלתית לע"מ, הכפוף במישרין לראש הממשלה. אולם שתי בעיות עומדות בפניו: דרישות המשרה בלע"מ, על פי המכרז, הן תואר ראשון, רצוי בתקשורת/ עיתונאות; ניסיון של 6 שנים לבעלי תואר ראשון בעבודת דוברות ויחסי ציבור או בעבודת עיתונאות או בכתיבה ועריכה של חומר הסברתי. לבעלי תואר שני די ב-5 שנות ניסיון מקצועי. אשל כיהן כמנכ"ל עיתון "הצופה" ואחרי כן כסמנכ"ל העיתון "ישראל היום". לא ברור אם הוא עומד בתנאי המכרז.

הבעיה השנייה נוגעת גם ללפ"מ ולכל משרה ממשלתית, והיא קשורה לתפקידו הנוכחי במשרת אמון לנתניהו. על פי הוראות התקשי"ר 02.582, "עובד במשרת אמון בלשכה שסיים את תפקידו לא יוכל להתמודד במהלך השנה הראשונה מיום סיום תפקידו על משרה באותו משרד..." האם זה אומר שאדם כנתן אשל, המשמש במשרת אמון, אינו יכול כלל להתמודד על משרת מנהל בשירות הממשלתי? מנציבות שירות המדינה נמסר בתגובה: "טרם נדרשנו לסוגיה זו. כשנתבקש, ייבדק הנושא על ידי הגורמים המקצועיים בנציבות".

לילך ויסמן וסטלה קורין ליבר