"זו השיטה האמריקנית במיטבה"

"קיצוץ שכר? אצלנו מורידים ראשים", אומר עובד בקומברס

בסניף ארקפה הסמוך לבניין קומברס שברמת החי"ל ניגנו הבוקר מוסיקת מעליות. לא שמח מדי, וגם לא עצוב במיוחד. זאת פחות או יותר האווירה גם בסמוך ללובי הכניסה לחברה - מאוכזבים מגל הפיטורים הנוסף, אבל לא ממש מופתעים. "במילה אחת - חבל", מסכמת עובדת שהגיעה עם בתה הקטנה. "זו חברה טובה עם אנשים טובים", היא אומרת. בכלל, לא נעים להביא את הילדים למקום עבודה שהולך לשלוח (שוב) 200 אנשים הביתה, אולי אפילו את אבא או אמא. אבל אילוצי החופש הגדול, כנראה, גוברים גם במקרה הזה.

"זאת השיטה האמריקנית במיטבה", מסביר עובד אחר, שמועסק בקומברס מאז 2005. "הם יושבים שם באמריקה, מנותקים מהמנטליות בארץ ומפטרים במכה. אין שם דבר כזה קיצוץ שכר, הם מעדיפים להוריד ראשים; העובדים הולכים הביתה, והמנהלים שולחים יד לקופה ומחלקים בונוסים", הוא טוען. האם נכון לומר שקומברס נתקעה במקום מאז שהמציאה את התא הקולי? "לא נכון לומר שאין כאן חדשנות, והראייה היא שבכל מכשירי האייפון ובמכשירים מתקדמים אחרים אפשר לראות פיתוח שלנו שנקרא visual mail. אל תשכח גם שאנחנו המצאנו את ה-MMS (מסרון מולטימדיה באמצעות טלפון סלולרי). בכלל אנחנו סוג של סטארט-אפ ענק", הוא אומר. עם זאת, גם הוא חושב שהחברה צריכה היתה לפרוץ גם לכיוונים נוספים. "צריך היה לחשוב מחוץ לקופסה ולהיכנס למגוון של תחומים אחרים בעולם התוכנה, כי לקומברס יש הרבה מאוד יכולות, ובדיוק בשביל זה יש מנהלים. הבעיה היא שבמקום לראות כמה שנים קדימה, הם מסתכלים מקסימום על הרבעון הקרוב".

לדברי אותו עובד, בזמן שהחברה פיטרה עובדים רבים בתקופה האחרונה, היא גם גייסה לא מעט עובדים באמצעות אאוטסורסינג (מיקור חוץ). "זה הישראבלוף הכי גדול", הוא אומר. "כדי להראות מצגת כוח אדם מצומצמת יחסית בדו"חות, מעסיקים עובדים באמצעות קבלנים. ככה הם לא מופיעים בסעיף כוח אדם, אלא כפרויקטים או כל דבר אחר שקשור לתפעול. זה פשוט מגוחך", הוא טוען.

הקדימו תרופה למכה

רק עובדת אחת נראתה מחויכת הבוקר מחוץ ללובי. "אני עוזבת היום", היא מסבירה. לא, היא לא קיבלה מכתב פיטורים. "החלטתי לעזוב לפני חודש", היא מדגישה. לדברי פול צוקר, מנכ"לית חברת ההשמה נישה, הרבה עובדים עשו לאחרונה כמוה. "לא התפלאנו לשמוע על הפיטורים הצפויים", היא אומרת. "כבר שנתיים-שלוש שהחברה הזאת מובילה גלי פיטורים יותר מכל חברה אחרת, והדבר גרם לחוסר ביטחון ואמון מצד העובדים. הרבה מהם פנו אלינו כדי לחפש מקום אחר, ואני מתארת לעצמי שעכשיו המגמה הזאת רק תתחזק, אפילו עוד לפני שייצאו מכתבי פיטורים".

צוקר מציינת כי למהנדסים עם ניסיון טכנולוגי בשפות ג'אבה ודוט-נט לא צפויה בעיה למצוא מקום עבודה חדש. הבעיה תורגש בקרב מנהלי הפרויקטים הרבים שעובדים בקומברס: "מאז המשבר הכלכלי אין הרבה משרות פנויות למנהלי פרויקטים, למרות שבעבר היה להם ביקוש בשוק", היא אומרת. מנהלי הפרויקטים מאופיינים לרוב גם בשכר גבוה, כשבקומברס באופן כללי השכר מעט גבוה מהממוצע בענף. השכר הגבוה שאליו הורגלו, עם העובדה שרוב מנהלי הפרויקטים מבוגרים באופן יחסי לממוצע בענף, צפוי להקשות עליהם אף יותר. לדבריה, חלק מהמנהלים בקומברס שחיפשו לאחרונה עבודה אחרת, עשו זאת על רקע האמריקניזציה של שדירת הניהול בחברה. "כשמגיע מנהל אמריקני עם כיוון אחר לגמרי, זה מאוד מקשה על ביצוע התפקיד", היא מסבירה.