אפשר להשאיר את האשראי בבית?

במשך שנים דיברו על טכנולוגיה שתאפשר לוותר על הארנק ולשלם בסופר, באוטובוס או במסעדה באמצעות הסלולרי * העתיד כבר נראה מעבר לפינה עם פיילוטים שמאחדים את הכוחות של חברות אשראי, סלולר וטכנולוגיה מסביב לעולם * גם אפל מתכוונת להיכנס חזק לתחום / רועי גולדנברג

החלום הישן על ארנק סלולרי, כזה שיאפשר לנו להשאיר מאחור את כרטיסי האשראי, הצ'קים והכסף הקטן שאנחנו לוקחים איתנו לכל מקום, הולך וקורם עור וגידים. הטכנולוגיות אמנם עוד לא בשלות מספיק, אך היום שבו נוכל להשאיר את הארנק בבית ובכל זאת לקנות משהו במכולת הולך ומתקרב. בקרוב נוכל לשלם באמצעות הטלפון במסעדה, בחנות בגדים או בסופר בפשטות, בקלות ובלי תורים מיותרים.

אחת הטכנולוגיות שדוחפות קדימה את תחום הארנק הסלולרי היא NFC (Near Frequency Communication). מדובר על שבב זעיר במיוחד שמאפשר העברה דו-צדדית של פיסות מידע בין שני מכשירים בטווח קצר. חברות האשראי הגדולות בעולם היו בין הגורמים העיקריים לאמץ לחיקן את הטכנולוגיה הזו.

ויזה הפיקה כרטיס אשראי משולב NFC תחת המותג PayWave ומסטרקארד תחת המותג PayPass. הרעיון בשני המקרים דומה - קורא NFC מיוחד הוצב בצמוד לקופות בבתי עסק שונים כמו מסעדות מזון מהיר או חנויות אופנה, כך שניתן פשוט לנופף מולו את כרטיס האשראי המיוחד והעסקה מבוצעת במקום.

הרעיון לביצוע עסקה אלחוטית היה נחמד, אך בסופו של דבר הצרכן עדיין הזדקק לכרטיס האשראי, מה שהביא לפיתוח מדבקה מיוחדת בגב מכשיר הסלולר. באמצעות המדבקה, הכוללת את שבב ה-NFC, ניתן להניף את הטלפון אל מול קורא ה-NFC, ובכך לבצע את העסקה ללא שום צורך בכרטיס אשראי.

הייחוד בשיטה הזו לעומת הקודמת הוא שמלבד האפשרות לבצע עסקאות ללא כרטיס אשראי, הסלולרי משמש גם מנהל חשבון הוצאות. ניתן לראות עליו את העסקאות שבוצעו ובכך לבצע מעקב אחר הכסף היוצא.

השלב הבא באבולוציית הארנק הסלולרי מייתר את המדבקה ומשלב את שבב ה-NFC בתוך הטלפון. יצרניות מכשירים, כמו נוקיה וסמסונג, ייצרו כמה דגמים הכוללים בתוכם את שבב ה-NFC, אך נכון לעכשיו הכיוון עדיין לא תפס. נוקיה, למשל, ביטלה בפברואר השנה את הוצאת דגם 6216, שהיה אמור לשלב את ה-NFC בתוך כרטיס ה-SIM של הטלפון. עם זאת, החברה הפינית מבינה את הפוטנציאל הטמון בטכנולוגיה האלחוטית, וביוני כבר הספיקה להודיע כי בכוונתה לשלב את חיישני ה-NFC בכל הטלפונים שתוציא החברה מ-2011.

ארנק בתוך כרטיס הזיכרון בטלפון

עד שזה יקרה, חברות טכנולוגיה וסטארט-אפ ברחבי העולם ניסו למצוא פתרון ביניים. אחת מהן היא DeviceFidelity מטקסס, ארה"ב, שהבינה שכדי להצליח בתחום הארנק הסלולרי אין צורך ברכיב חיצוני כמו המדבקה, אלא לנצל את הטכנולוגיה הקיימת בתוך הטלפון. היא פיתחה כרטיס זיכרון מסוג MicroSD, הניתן לשילוב ברוב הטלפונים הסלולריים כיום, והוא נושא בתוכו את שבב ה-NFC.

היתרון הגדול הוא שכרטיס הזיכרון לא רק מאפשר לנצל את היכולות האלחוטיות של ה-NFC, אלא הוא משמש גם כרטיס זיכרון לכל דבר - מאפשר שמירת תמונות, מוזיקה ותוכן אחר על גביו - וזאת לעומת טכנולוגיה מתחרה של חברת Tyfone.

אבל כדי לדחוף את הטכנולוגיה קדימה ואת האפשרות לרכוש כרטיסים למשחקי בייסבול או לשלם על נסיעה במונית ללא צורך בכסף מזומן, צריך גם חברת אשראי שתבצע את הסליקה של העסקאות הסלולריות. לכן, בפברואר השנה הודיעה DeviceFidelity על שיתוף פעולה עם חברת ויזה לשילוב הטכנולוגיות של השתיים.

את הפיילוט הראשון יבצעו החברות בטורקיה, באמצעות שיתוף פעולה עם אחד הבנקים הגדולים במדינה המוסלמית, Akbank. ויזה, חשוב לציין, לא מסתפקת רק בטורקיה, ופועלת במדינות כמו הודו, יפן, קוריאה, מלזיה וסינגפור, ומאפשרת גם שם תשלומים באמצעות הסלולר.

ענקיות התקשורת נכנסות לעניינים

מי שעוד מגלה עניין רב בתחום הן מפעילות הסלולר הגדולות בארה"ב - וריזון, at&t ו-T-Mobile (של דויטשה טלקום). אלה הודיעו בתחילת אוגוסט על מיזם גדול ומשותף לפיתוח ארנק סלולרי מבוסס טכנולוגיית NFC. המפעילות, בשיתוף חברת האשראי האמריקנית Discover והבנק הבריטי ברקליס, ישקיעו מאות מיליוני דולרים בפיתוח הטכנולוגיה ובהצבת קוראים מתאימים בקופות בתי העסק, אך עיקר הכסף יופנה, ככל הנראה, לקידום ולשיווק השירות המתוכנן.

גם אפל מתכוונת להצטרף ברצינות לחגיגה. דיווחים ברשת פרסמו כי אפל הספיקה לרשום כמה פטנטים בטכנולוגיית ה-NFC, ושלאחרונה צירפה מומחה לתחום בשם בנג'מין ויגייר, שהגיע מחברת mFoundry העוסקת בנושא הארנק הסלולרי. ביומיים האחרונים אפילו דווח באינטרנט כי החברה כבר ערכה ניסויים ראשוניים במכשירי אייפון משולבי NFC.

אין ספק שכניסה של ענקית כמו אפל לתחום תאיץ אותו קדימה, במיוחד כשמאחורי האייפון עומדת חנות האפליקציות הענקית של אפל, iTunes, והפוטנציאל לביצוע עסקאות ישירות מהמכשיר גדולה.

טכנולוגיית ה-NFC, יש לציין, היא לא המענה היחיד לאתגר הארנק הסלולרי. חברת ThinkLink השיקה לאחרונה אפליקציה בשם Face Cash, שמאפשרת לשלם באמצעות ברקוד שמופיע על גבי מסך הטלפון ונסרק באמצעות קורא ברקודים רגיל. לצורך אבטחה, מופיעה תמונת המשלם על גבי המסך. את המיזם מוביל אהרון גרינשפן, שטען בעבר כי היה חבר של מארק צוקרברג בהרווארד וכי היה לו חלק פעיל בהקמת פייסבוק.

קשיים בדרך למימוש

אמנם נראה כי לא מעט חברות נכנסות וייכנסו בצעדי ענק לתחום הארנק הסלולרי, בהן PayPal ואחרות, אך הקשיים האמיתיים עוד בדרך. בראש ובראשונה קיימת בעיית האבטחה בביצוע עסקאות באמצעות הטלפון הנייד, מה שעלול להניא אנשים מלהשתמש בטכנולוגיות החדשות.

חלק מהחברות מצהירות כי פרטי חשבון הבנק והאשראי אינם נשמרים ישירות על המכשיר, וכי קיימים מנגנוני אבטחה ובטיחות שונים. אך כמו שלקהל הצרכנים בעולם לקח זמן להתרגל לביצוע עסקאות באינטרנט, כנראה גם כאן דרושה סבלנות.

לדברי גיא באומן, סמנכ"ל חטיבת התוכן והמוצרים בפלאפון, אחת הבעיות בהטעמת טכנולוגיית הארנק הסלולרי נובעת מהצורך באינטגרציה מתאימה לקופה הרושמת. לדבריו, קיימות היום גרסאות ושיטות שונות לניהול קופות, והן יצטרכו ללמוד "לדבר" עם האפליקציות הסלולריות. "צריך יהיה לשדרג גם את הקופות וגם את התוכנות שהן עובדות איתן. צריך להביא בחשבון שהסטנדרט שונה ממקום למקום, וייתכן שקופה בחנות אחת לא תוכל לעבוד עם אפליקציה שחנות אחרת כן יכולה לעבוד איתה. בטח ובטח כשמדובר במדינה אחרת".

אייל שמעוני, מנכ"ל לאומי קארד ניכיונות, פיתוח עסקי ואסטרטגיה, מסביר כי הטמעת הטכנולוגיה בבתי עסק עלולה להוות מכשול רציני בדרך לאימוץ התחום. "תשלום באמצעות הסלולרי לא בהכרח יגדיל את המכירות, כי זה בעיקר פועל לטובת הלקוח שנהנה מקיצור זמן ההמתנה בקופה ומנוחות בשימוש. אולי ברשתות מזון מהיר זה יחסוך זמן קופה, אבל לרשת אופנה זה משהו שהוא פחות קריטי. לכן, צריך לדאוג לקדם את הנושא מול בתי עסק כדי שהטכנולוגיה באמת תתפוס".

ומה קורה בישראל? כרגע לא הרבה. חברות האשראי עוקבות מרחוק אחר הפיילוטים הנערכים מסביב לעולם, וכך גם חברות הסלולר. הראשונה שתרים את הכפפה תיאלץ להתמודד עם חבלי לידה לא קלים, אך מצד שני תקבל ערך מוסף לשימור ולגיוס לקוחות, בזכות שירות מתקדם כזה.