תשובה: "צריך להוריד את התמלוגים בחצי"

דיון סוער בוועדת הכלכלה על תמלוגי הגז, בהשתתפותו של יצחק תשובה, שהקריא נאום מן הכתב והשיב לשאלות הח"כים

ראשי תעשיית חיפושי הנפט והגז בישראל הגיעו היום (ג') לדיון בכנסת בנושא הצעת החוק להעלאת התמלוגים כדי להשמיע את טענותיהם. את תשומת הלב מיקד יצחק תשובה, בעל השליטה בקבוצת דלק, שהופיע לדיון יחד עם יו"ר החברה, יורם טורבוביץ', ומנכ''ל דלק אנרגיה, גדעון תדמור.

כשמאחוריו יושבת אשתו, הקריא תשובה מהכתב, ובהתרגשות ניכרת, נאום שהכין. "מאז 1952 קדחו במדינת ישראל 513 קידוחים וכולם היו עקרים. המשקיעים הפסידו את כל כספם ואף אחד לא חשב לתת פיצוי למשקיעים".

לאחר מכן הזכיר תשובה את המתחרים, EMG בה שותף יוסי מימן, המייבאת לישראל גז ממצרים. "לאחרונה התברר כי מדינת ישראל העניקה פטור לספקי הגז המצרי למשך 20 שנה", אמר תשובה. "האם יעלה על הדעת שבמקום לעודד את הגז הישראלי יוצרים אפליה? אנחנו צריכים לשלם 50% כולל מס חברות ומע"מ ואפשר לבדוק את המספרים".

"לא רוצים פריבילגיה"

תשובה התלונן כי במצב כזה "לא ניתן להתחרות באופן שוויוני והוגן. אנחנו לא רוצים פריבילגיה, אלא שוויון. צריך להבטיח שהגז הטבעי הישראלי ייהנה מכל ההטבות שנהוג לתת לתוצרת מקומית".

עוד אמר תשובה, כי "חשוב לזכור שמדינות שביקשו לשנות את משטר התמלוגים נפגעו. מצרים למשל הורידה לפני חודש ימים בלבד את התמלוגים לאפס, אחרי שלפני שלוש שנים שינתה את מדיניות התמלוגים וכל היזמים עזבו את מצרים".

"מישהו הזכיר את ארה"ב", קרא תשובה בהתרגשות. "היום בארה"ב התמלוגים הם 12.5%. אני צריך להניח צינור לאירופה, זה עולה 6 מיליארד דולר. אני צריך להגיע לחוף - זה עולה 3 מיליארד דולר. בארה"ב כל התשתיות קיימות. אני צריך להגן על המתקנים שלי וזה עולה הרבה כסף".

תשובה הדגיש כי ההשוואה בין ישראל לארה"ב צריכה להביא למסקנה אחרת. "התמלוגים צריכים לרדת פה בחצי. תבדקו את הדברים לעומק כדי לא להטעות!".

"מבזבזים זמן"

"רק אתמול קראנו שהאיראנים יחפשו גז בלבנון. אנחנו מבזבזים זמן והלבנונים והאיראנים יתפסו את מקומנו בשוק האירופי", אמר תשובה. "חשוב שהמדינה תכבד הסכמי עבר; שינויים יכולים להביא לפגיעה בכלכלת ישראל ולהבריח משקיעים זרים".

תשובה סיכם את דעתו בהצעה: "אני מבקש שהוועדה תמליץ להקים צוותי עבודה שיקבעו כללים לשוויון בהטבות לכל ספקי הגז". תשובה סיים את דבריו באומרו כי "חוסר היציבות הוא האויב הגדול ביותר של הכלכלה החופשית. במעמד זה אני מבטיח שאמשיך להשקיע במדינתנו הקטנה, אחזק אותה, אשמור עליה ואגן עליה למעננו ולמען הדורות הבאים".

לאחר נאומו של תשובה הוא התפנה למתן מענה לשאלות הנוכחים בדיון. ח"כ כרמל שאמה אמר כי "בכל העולם ישנם קידוחים יבשים רבים אבל בשורה התחתונה התמלוגים במדינת ישראל נמוכים ממשמעותית מבמדינות המפותחות".

תשובה השיב כי "מדינת ישראל מפיקה כיום 4 מיליארד מ"ק גז טבעי בשנה שמהווים הכנסה של 540 מיליון דולר. בניכוי תמלוגים זה 470 מיליון דולר. ים תטיס נגמר. היה תקציב של מעל 3 מיליארד דולר לתמר. רק הריבית זה 250 מיליון דולר בשנה עם הקרן זה 350 מיליון ביחד זה 600 מיליון מול הכנסה של 470 מיליון דולר מים תטיס. צריך לבדוק מספרים".

מנכ"ל דלק אנרגיה, גדעון תדמור, אמר: "איך קורה שאחרי תגלית תמר אף חברת אקספלורציה שמוכנה להגיע לכאן ולעמוד בתור? איך זה שרק נובל מוכנה להישאר כאן תוך תשלום מחיר כבד? איך קורה שאנחנו לבד אם הכול טוב?".

תדמור: "הנחת צינור גז לאירופה תעלה 6 מיליארד דולר. זה יהיה פרויקט התשתית הכי גדול שהוקם כאן אי פעם". הוא הוסיף כי "יש כאן אפליה לרעת תוצרת הארץ. ח"כ יחימוביץ' חתומה על חוק לעידוד תוצרת הארץ. אנחנו בעד תוצרת הארץ Across the board. פרויקט LNG יצרוך 4,000 עובדים בהקמה ועוד 400 בהפעלה זה יכול לקדם אזורים שלמים בארץ".

תשובה התייחס לדברי יחימוביץ' על כך שראשי דלק טרפדו את העלאת התמלוגים ב-2001: "אם מדברים על עשר שנים אחורה, אפשר לראות בדיוק כמה הרווחנו. אם תסתכלי על מה שקרה לפני 10 שנים תראי שהרווחים לא היו גדולים ביחס להשקעה". יחימוביץ': "אין ביננו ויכוח עקרוני".

"קצר בתקשורת"

תשובה: "אין ויכוח. יש קצר בתקשורת". יחימוביץ': אני למדתי את הנתונים. הוויכוח הוא על כסף". יחימוביץ' הוסיפה כי על אף שיש סיכוי שהתמלוגים יעלו, אף אחת מהחברות לא הפסיקה לעבוד, "בגלל שהן יודעות שעדיין הן ירוויחו המון המון כסף".