היועמ"ש וינשטיין: אפתח מחדש התיק נגד ברק ורעייתו בכפוף לקבלת מידע חדש

סערה במע' המשפטית והפוליטית וקריאות לפתוח מחדש התיק בעניין העסקת העובדת הזרה בבית שר הביטחון, לאחר שכרמל מנשה איתרה אותה

סערה במערכת המשפטית והפוליטית, בעקבות איתור העובדת הזרה שעבדה בניקיון בביתו של שר הביטחון, אהוד ברק: היועץ המשפטי למשלה, עו"ד יהודה וינשטיין, רומז כי יסכים לפתוח מחדש את תיק החקירה נגד ברק ורעייתו נילי פריאל בחשד להעסקה שלא כדין של עובדת זרה בלא היתר. זאת, לאחר שהבוקר (א') ראיינה העיתונאית כרמלה מנשה את העובדת, ששמה וירג'יניה, ביומן הבוקר של רשת ב' (ר' מסגרת). בשבוע שעבר הודיע וינשטיין על סגירת תיק החקירה נגד ברק ורעייתו, בנימוק שלא ניתן היה לאתר את העובדת, אף שפריאל הודתה בחקירתה כי העסיקה עובדת זרה בלא היתר.

בעקבות הפרסום הבוקר פנה ללשכת היועץ ח"כ שלמה מולה, ולשכת היועץ מיהרה להשיב לו במכתב נזעם: "צר לנו על כך שבהינף קולמוס הנך מפרסם האשמות חסרות בסיס נגד מערכת האכיפה ונגד היועץ המשפטי", נכתב מלשכת וינשטיין. לדברי משרד המשפטים, הטענות שלפיהן המערכת המשפטית הקלה במכוון עם ברק וכי ההחלטות התקבלו ממניעים פוליטיים, הן קביעות מופרכות.

לדברי עוזרו של וינשטיין, עו"ד רז נזרי, העובדה שמדובר בעניינו של איש ציבור לא צריכה להביא להקלה עמו, אך גם לא להחמרה. "אף שלעתים די בתחושות ובהערכות במשפט הציבור", כתב נזרי, "לא ניתן להסתפק בכך במשפט פלילי, שבשעריו יש לבוא עם עובדות וראיות".

לשכת היועץ הבהירה כי במהלך חקירת רשות ההגירה, נעשו כמה פניות לעיתונאית כרמלה מנשה, כדי להיעזר בה לצורך איתור העובדת הזרה, ואולם "אף שגב' מנשה הביעה נכונות לסייע, היא הסבירה כי לא תוכל לעשות כן בשל הבטחתה לעובדת שלא תחשוף אותה; היא אף מסרה כי ניתק הקשר בינה לבין העובדת ואין בידיה מידע בנושא". היועמ"ש הבהיר כי כעת, לאחר שהתברר שהעובדת אותרה בכל זאת, ובקלות יחסית, "ככל שהרשויות הרלוונטיות יקבלו מידע חדש בעניין זה, הדברים ייבדקו וייבחנו כמקובל".

"בן אדם רגיל"

רשת ב' של קול ישראל שידרה הבוקר ראיון עם וירג'יניה, העובדת הזרה שהועסקה בביתם של שר הביטחון ורעייתו. האישה, שהגיעה לישראל כעובדת סיעודית לפני תשע שנים, גרה בישראל עם בעלה ועם בנם בן ה-4. מאז 2007, אז תם תוקף אשרת העבודה שלה, היא מועסקת בבתים פרטיים בעבודות ניקיון. לדבריה, היא עבדה בבית משפחת ברק כמעט שנה, כמה פעמים בשבוע באופן קבוע.

היא סיפרה בראיון כי "ברק הוא אדם ממש טוב, כיבד אותי והתנהג כמו בן אדם רגיל. נילי היתה נותנת לי מתנות, אוכל במקרר, היתה עושה לי תה ועוגה ומיץ גזר, כמו בן אדם רגיל. היא הבטיחה שאחרי שאני אהיה חוקית אוכל לחזור לעבוד בבית שלהם". העובדת הפיליפינית סיפרה עוד המאבטחים לא בדקו אותה והיא נכנסה לבית בלי לעבור בדיקה גופנית. בתשובה לשאלה מדוע לא הצליחה נילי פריאל לאתר אותה, אמרה כי מספר הטלפון שלה היה בידי השומרים ובידי רעייתו של שר הביטחון.

הפורום המשפטי למען ארץ-ישראל הזדרז והגיש עתירה לבג"ץ (בג"ץ 7552/10), נגד היועץ וינשטיין, בדרישה שבית המשפט יורה לו לפתוח מחדש את החקירה בנושא כנגד ברק ופריאל, ולזמן במסגרתה את ברק לחקירה באזהרה. לטענת עו"ד משה פולק שעתר בשם הפורום, "ספק רק אם אכן נעשו ניסיונות כנים ובשקידה ראויה לאתר את העובדת. משרד התמ"ת נוהג כעניין שבשגרה להטיל קנסות מינהליים ולהגיש כתבי אישום נגד חברות ואזרחים מן השורה, גם לא גביית עדות מפי העובד הזר". לטענת הפורום, מדובר באכיפה בררנית מצד היועץ המשפטי, וכי האינטרס הציבורי מחייב נקיטת הליכים בנושא.

"איפה ואיפה"

גם התנועה לאיכות השלטון ותנועת אומ"ץ פנו היום (א') ליועץ המשפטי לממשלה, בעקבות איתור העובדת הזרה. לטענת התנועה לאיכות השלטון, "עצם העובדה כי כתבת רדיו הצליחה לאתר את העובדת הזרה בזמן קצר, מבססת את הטענה כי לא מוצו הליכי החקירה הסבירים וכי לו היו רוצים, היו מצליחים גורמי אכיפת החוק לאתר את העובדת ולבסס את התשתית הראייתית הדרושה".

לדברי אומ"ץ, "קיימת תחושה בציבור שהחלטת היועץ שלא להגיש כתב אישום מהווה לכאורה איפה ואיפה כלפי רעייתו של אישיות ממלכתית בכירה".

הראיון בין כתבת "קול ישראל", כרמל מנשה, לבין העובדת הזרה, שהועסקה בביתם של שר הביטחון אהוד ברק וזוגתו, נילי פריאל:

ש': היו שם שומרים נכון?

ת': כן.

ש': והם לקחו ממך את הטלפון?

ת': לא.

ש': הם לקחו את הכתובת?

ת': לא. שום... לא אכפת לו ממני.

ש': הוא לא בדק אותך אף פעם?

ת': לא.

ש': כשיצאת?

ת': לא.

ש': כשנכנסת?

ת': לא.

ש': את באת לבד והלכת לבד?

ת': כן.

ש': הוא הסתכל עליך?

ת': לא.

ש': הוא לא בדק אותך?

ת': לא.

ש': דיאנה, הוא לא בדק אותך בגוף?

ת': לא.

ש': אני לא מאמינה.

ת': הוא לא בדק אותי, בגלל הוא רואה אותי שם.

ש': אף פעם? בפעם הראשונה?

ת': כן. אפילו שומר חדש. הוא לא שואלת אותי, מי אני מאיפה אני הולכת. הוא פתח את הדלת וזהו. לא אכפת להם. רק ברק אני רואה אותו בפנים.

ש': השומרים לא לקחו את הכתובת שלך?

ת': מה אכפת לו השומר? אני הגעתי שמה עם חברה שגרה הוא לקחת אותי בבית.

ש': אה. אצל חברה. (נילי) התנהגה יפה?

ת': כן. ממש טוב. אני אמרתי לך הוא בא, היא עשתה לי מיץ גזר וגם היא לפעמים נותנת לי גם אוכל, במקרר. היא טובה מאוד. היא עשתה לי תה ועוגה. כן תאמיני לי הוא בן אדם ממש טוב. כמו רגיל, בן אדם רגיל, לא זה, מיניסטר.

ש': שנה את עבדת שם?

ת': כמעט שנה.

ש': שנה?

ת': כמעט שנה.

ש': ואז היא אמרה לך תעזבי לא כדאי? הבעל שלך.

ת': הבעל שלי לא עובדת איתי.

ש': יש לך אישור עבודה עד 2007?

ת': כן.