בלי רפורמות ובלי מהפכות: עובדי המגזר הציבורי יקבלו תוספת שכר בגובה 6.25%

ההסתדרות דחתה את הדרישה להעניק תוספות גבוהות יותר לחלשים העובדים הסוציאליים ינהלו מו"מ נפרד עלות ההסכם: כ-6 מיליארד שקל

750 אלף עובדי המגזר הציבורי יקבלו תוספת שכר בגובה 6.25% שתחולק לשלוש פעימות על פני שלוש שנים וחצי. כך סיכמו לפנות בוקר של יום ג' ראשי ההסתדרות ומשרד האוצר, כשעתיים וחצי לפני שפרצה השביתה הכללית במשק.

בניגוד להערכות קודמות ולציפיות מהימים האחרונים, גם הפעם הסכם השכר כולל תוספת שכר אחידה ולא דיפרנציאלית, כך שהעובדים החזקים, המרוויחים שכר גבוה יותר, ייהנו ממנה באופן משמעותי יותר. עם זאת, הצדדים הסכימו להחריג מן ההסכם את העובדים הסוציאליים, ששכרם הנמוך אינו משקף את רמת השכלתם ואופי תפקידיהם. עבור עובדים אלה יתנהל בקרוב מו"מ נפרד, שיבטיח להם תוספת שכר משמעותית יותר.

ההסכם קבע עוד מענק חד-פעמי בגובה 2,000 שקל לכלל עובדי המגזר הציבורי, ותוספת מיוחדת של 300-500 שקל בחודש לאימהות עובדות עם ילדים עד גיל 5. "השלב שבו נמצאות אימהות לילדים קטנים הוא השלב שבו נוצרים פערי השכר בין נשים לגברים", אמר על כך הבוקר שר האוצר, יובל שטייניץ. "התוספת הזו תעודד נשים לצאת לעבודה ובכך תסייע בהקטנת פערים".

"הסכם עם בשורה"

יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, אמר היום כי מדובר באחת הפעמים הבודדות שבהן הושג הסכם שכר ללא צורך אפילו ביום שביתה אחד. "השגנו הסכם טוב לעובדים, שיש בו בשורה לחלקים במגזר הציבורי שדרשו טיפול נפרד", ציין עיני. בהסכם נקבע עוד כי 39 מתוך 42 סכסוכי עבודה שהוכרזו במשק יבוטלו. ההסכמות בדבר תוספות מיוחדות לאימהות, כמו גם בדבר העלאת ההפרשות לפנסיה, גובשו כבר לפני מספר חודשים. לעומת זאת, הוויכוח הגדול נסוב סביב גובה תוספות השכר. ההסתדרות דרשה באופן רשמי תוספת של 10.5%, ואילו באוצר טענו כי לא יוכלו לשלם מעל 1.5% בלבד.

הממונה על השכר במשרד האוצר, אילן לוין, אמר לפני כשבועיים ל"גלובס" כי האוצר מוכן להתגמש ולהגדיל את תוספות השכר שהתכוון לתת לעובדים במאות מיליוני שקלים, אם ההסתדרות תסכים למודל דיפרנציאלי או לשינוי ארגוני אחר. לוין הציע למשל להעניק למנהלים יכולת לתגמל את העובדים על פי ביצועים, וביקש שחתימה על הסכם שכר תביא לשקט תעשייתי מוחלט בלי שום סכסוך עבודה במגזר הציבורי.

בסופו של דבר, ההסתדרות לא קיבלה אף אחת מהצעותיו של לוין, ולמרות זאת ההסתדרות קיבלה הסכם שנאמד בכ-6 מיליארד שקל לפחות - הרבה יותר ממה ששילמה ממשלת אולמרט רק לפני שנתיים. יחד עם זאת, התוספות לאימהות עובדות והגדלת ההפרשות לפנסיה, הופכות את ההסכם הנוכחי לחברתי מעט יותר מזה הקודם.

ד"ר לינדה עפרוני, מומחית לשוק העבודה שתוקפת את ההסתדרות בעקביות, אמרה היום לגל"צ כי תוספת השכר נמוכה מגובה האינפלציה המצטבר. עוד טענה עפרוני כי ההסתדרות שכחה את עובדי המגזר הפרטי, שם לא שולמה תוספת יוקר מאז שנת 2001. לדבריה, ההסתדרות מעניקה באופן מסורתי שקט תעשייתי למעסיקים במגזר הפרטי, ולכן לא טורחת לשנות את נוסחת תוספת היוקר כך שתתאים גם לרמות האינפלציה הקיימות כיום.