שהקולטים ישלמו את המשכנתא

המתקנים הסולאריים להפקת חשמל על הגגות תפסו תאוצה במגזר העסקי, אך המגזר הביתי נותר הרחק מאחור - בגלל הספקנות והשמרנות, בגלל חוסר ידע ובגלל התעלמות המתקינים הגדולים * בישראל שטופת השמש ניתן לכרוך עלויות בניית בית עם הקמת מערכת סולארית, תחת משכנתא אחת

ייתם רוצים לבנות בית במימון של 90% מחברת החשמל? מה שנשמע אולי כמו כקומבינה מבית היוצר של ועד עובדי חברת החשמל - אפשרי, כך מתברר, כמעט לכל אחד, בתנאי שימלא מספר תנאים מוקדמים. כל מה שצריך הוא מערכת סולארית פוטו-וולטאית (PV) ביתית לייצור חשמל בהספק המכסימלי המותר בחוק, 15 קילו ואט.

לצורך התקנת מערכת כזו יש צורך בבית בעל שטח גג גדול וללא מבנים סמוכים שמטילים צל. מערכת כזו זקוקה לשטח גג של 180 מ"ר לפחות. ניקח כדוגמה בית בשטח 150 מ"ר בהרחבות בפריפריה. הגג קצת קטן מדי, אבל גג רעפים יוסיף שטח הודות לשיפוע, ואפשרות אחרת תהיה להוסיף פרגולה מקורה. עלות הבנייה תגיע ל-800 אלף שקל ויחד עם המערכת הסולארית, כולל התקנה, נשלם 1.1 מיליון שקל. חלק מהבנקים מציעים אפשרות לאחד את המשכנתא של הבית עם זו של המערכת. על מיליון שקל משכנתא ל-20 שנה נשלם, על-פי תנאי הריבית הנוכחיים, כ-5,000 שקל לחודש. המערכת הסולארית תניב לנו לאורך התקופה צ'ק חודשי של כ-4,000 שקל, באדיבות חברת חשמל. שני הסכומים צמודים למדד.

איפה כאן ה-Catch? ובכן, פרט לכך שהתקבולים חייבים במס (פטור ממס רק למתקנים קטנים עד 4 קילו ואט), ה-Catch היחיד שמצאנו מתייחס לתעריף החשמל. מי שמתקין היום מערכת PV נכנס למכסה המקורית שהוקצתה למערכות ביתיות, המחייבת את חברת החשמל לרכוש ממנו חשמל במשך 20 השנים הבאות לפי תעריף צמוד של 2.04 שקל לקוט"ש (מחיר הגבוה, אגב, פי ארבעה מהמחיר שגובה חברת החשמל לצריכה ביתית). לאחר שתתמלא המכסה, התעריף יצנח ל-1.67 שקל לקוט"ש. לא נעים, אבל גם לא נורא.

מתי תתמלא המכסה? זו שאלת ה-64 אלף דולר בתחום המערכות הביתיות. המכסה המקורית אושרה ביוני 2008 על-ידי רשות החשמל. הרשות הקציבה אז מכסת חיבורים בהיקף כולל של 50 מגה ואט, שמתוכם 35 מגה ואט של מתקנים מעל 15 קילו ואט כל אחד, שהוגדרו "עסקיים", ו-15 מגה ואט למתקנים של עד 15 קילו ואט, שהוגדרו "ביתיים". מכסת החיבורים למגזר העסקי אזלה לפני קרוב לשנה, ומכסה נוספת אושרה ביוני. אלא שמכסת החיבורים הביתיים לא מילאה אפילו מחציתה: על-פי נתוני חברת החשמל, עד נובמבר חוברו לרשת 521 מתקני PV ביתיים, בהספק כולל של 3.8 מגה ואט בלבד.

מדוע בוחרים צרכנים ביתיים כה מעטים להציב מערכת PV על גג ביתם - זו השאלה הגדולה של הענף הסולארי בישראל. בגרמניה, הנחשבת לשוק הסולארי הגדול בעולם למרות שבורכה בפחות שמש מאתנו, מרבית החשמל הסולארי מיוצר באמצעות מערכות ביתיות. הממשלה הגרמנית קבעה כיעד הצבת מערכות סולאריות על כ-100 אלף בתים. ממשלת יפן הכינה תוכנית ל-700 אלף בתים פרטיים.

"יש מחסום פסיכולוגי", אומר יגאל להב מגרינטופס מערכות סולאריות. "אנשים חושבים בטעות שמערכת סולארית פולטת קרינה. הם מבלבלים בין סולארי לסלולרי".

מוטי אבני, מנכ"ל גרינטופס, אומר כי לא מעט מהחברות הגדולות בתחום מדירות רגליהן מהמגזר הביתי. "נפגשתי עם נציגי חברות גדולות, אבל בכל המפגשים תמיד אומרים לי 'עזוב אותנו מהביתיים, זה להתעסק עם המון לקוחות, אינספור ועדות תכנון ובנייה, למי יש כוח'".

"האנשים שרוצים להתקין PV הם בדרך כלל מעל גיל 40, שמסתכלים 20 שנה קדימה ומחפשים אפיק הכנסה נוסף, עם ערך חינוכי. מעין פנסיה שנייה. מדובר בחתך סוציו אקונומי גבוה, כמו בכפר ויתקין, בית חרות, כפר ורדים. מצד שני, בכפר שמריהו ובסביון לא תראה מערכות כאלה כי הכסף הזה לא מעניין אותם".

כדאי לשים לב

1 לקוחות רבים אינם מודעים לכך שהאחריות על מערכות המוצר (כגון הממיר החשמלי) מוגבלת בדרך כלל ל-5 שנים, בעוד שאחריות על ההספק שמפיקים הקולטים היא ל-20 שנה. ניתן להאריך את אחריות המוצר בתוספת תשלום.

2 חשוב להזמין מערכת אצל מתקין שיש לו גם מוקד שירות.

3 ממירים של סולראדג' הישראלית עדיפים על פני המתחרים לא רק משום שמדובר בתוצרת כחול לבן, אלא בעיקר מפני שהם הממירים היחידים המאפשרים למערכת להמשיך ולייצר חשמל באופן חלקי כאשר יש צל על חלק מהפאנלים. במערכות בהן מותקנים ממירים אחרים, ברגע שמוטל צל את אחד הפאנלים המערכת כולה מפסיקה לייצר.