מיזוג בתעשיות הביטחוניות סופית - תעש תמוזג לתוך רפאל; מנכ"ל משהב"ט: "הספינים בנושא לא תקינים"

שטייניץ וברק יסכמו השבוע את המיזוג גורמים באלביט מערכות, שהגישה אף היא הצעה: "עוד לא אמרנו את המילה האחרונה, שוקלים פנייה לערכאות"

המיזוג של תעש יוצא לדרך: ביומיים הקרובים עתידים שר האוצר יובל שטייניץ ושר הביטחון אהוד ברק, להיפגש ולסכם את המיזוג של התעשייה הצבאית עם רפאל. זאת, לאחר שבועות ארוכים של דיונים שבהם נבחנה האפשרות למזג את תעש עם אחת משתי התעשיות הביטחוניות הממשלתיות, רפאל או התעשייה האווירית.

בכירים בתעשיות הביטחוניות הגדירו היום את המתרחש בסוגיית המיזוג של תעש כ"טירוף מערכות" ו"קרבות רחוב". על רקע אווירה זו, אמר היום מנכ"ל משרד הביטחון, האלוף (במיל') אודי שני: "מאבקי היוקרה המתנהלים מצד התעשיות ומצד גורמים נוספים - אינם תקינים, ומהווים ניסיון חמור להשפיע על הליך המתנהל במקצועיות. אני מצפה שכל הגורמים המעורבים, בהם גורמים ממשלתיים וגורמים בתעשייה, יכבדו את הליך קבלת ההחלטות המתבצע באופן ענייני ומקצועי בלבד", אמר.

לדבריו, הגורמים המקצועיים העוסקים בנושא לא יושפעו ממה שהגדיר "ספינים" המתנהלים בתקשורת בימים האחרונים בנושא המיזוג, והדגיש: "החלטות על עתיד תעש יתקבלו על בסיס של שיקולי ביטחון, כלכלת ישראל ועתיד העובדים".

התוכנית החדשה למזג את תעש ברפאל קוברת למעשה את התוכנית שעליה דובר בשנים האחרונות, להפריט את החברה. גורם בכיר באוצר אמר היום ל"גלובס": "המיזוג של החברה עם רפאל משתלם הרבה יותר מהפרטה. במקרה של מכירת תעש, היינו מקבלים אולי 300-400 מיליון דולר ועוד היינו צריכים לעמוד בדרישות אסטרונומיות מצד ההסתדרות כדי להבטיח את זכויות העובדים, מה שהיה מסתכם ב-2 מיליארד שקל לפחות. המיזוג פחות מעיק".

המתווה המתגבש

באוצר מצפים שבמסגרת המיזוג של תעש עם רפאל, זו תתחייב לממן את הפרישה של כ-950 מעובדי תעש המוגדרים באוצר "מיותרים". עלות פרישה כזו, מעריכים גורמים באוצר, נאמדת ב-1.1 מיליארד שקל. כן יושגו בין האוצר לבין רפאל הבנות בנוגע לרשת הביטחון לפורשי תעש, סוגיה שהיוותה את אחת המחלוקות העיקריות שהיקשו עד כה על ההפרטה.

לדברי בכירים באוצר, השיקולים המרכזיים להעדיף את רפאל היו איתנותה הכספית של החברה, הסינרגיה של פעילותה השוטפת עם זו של תעש, ולא פחות חשוב - הסכמי העבודה. לעובדי רפאל יש ארבעה הסכמי עבודה שונים, כך שתוספת של הסכם עבודה נוסף, זה של תעש, לא יטלטל את המערכת. זאת, בהשוואה לקשיים הצפויים בהטמעת עובדי תעש בתע"א - שבה מונהג הסכם עבודה אחיד.

גורמים ברפאל אמרו היום כי הנהלת החברה לא קיבלה כל הודעה רשמית או מסמך תביעות ממשרד האוצר בנושא.

תרעומת באלביט

ההתקדמות בהליכים להוצאת תעש ממצב של קיפאון ארוך שנים, שנגרם בעיקר בשל גרירת רגליים מצד משרדי האוצר והביטחון, הגביר את הדריכות בתעשיות הביטחוניות בארץ. ברקע, התעשייה האווירית לחצה על האוצר לאפשר את המיזוג של תעש איתה (ראו מסגרת נפרדת), ובסוף השבוע האחרון אף ניפגש המנכ"ל שלה, יצחק ניסן עם מנהל רשות החברות הממשלתיות, דורון כהן.

לחצים כבדים הפעילה גם אלביט מערכות, המעוניינת אף היא במיזוג תעש אליה. הצעות שהגישה אלביט נפלו, משום שבמשרדי האוצר והביטחון החליטו למזג את החברה עם אחת משתי החברות הממשלתיות.

היום הביעו באלביט מערכות אכזבה, אך בעלי תפקידים בחברה הבהירו שזו עדיין לא אמרה את המילה האחרונה בנושא. גורמים בתחום התעשיות הביטחוניות בארץ לא הוציאו מכלל אפשרות כי אלביט מערכות תפנה לערכאות משפטיות או תפעיל שדולה בכנסת, כדי לקדם את ענייני החברה.

כמה בכירים בתעשיות הביטחוניות הזכירו היום גם את התפרקות מפלגת העבודה ואת הודעתו מהבוקר, של היו"ר שלה ושר הביטחון ברק על הקמת סיעה חדשה, מהלך שאם יעכב את תהליך המיזוג המתוקשר הזה- איש לא יופתע.

תעש

יו"ר: אין

מנכ"ל: אבי פלדר

פעילות ייצור: נשק קל, רקטות, פגזים מונחים ורכיבים למיגון רכב קרבי משוריין

עובדים: כ-3500

צבר הזמנות: כ-4 מיליארד שקל

רפאל

יו"ר דירקטוריון: אילן בירן

מנכ"ל: ידידיה יערי

פעילות ייצור: מערכות ללוחמה אלקטרונית, מערכות הגנה אווירית, טילי אוויר-אוויר, מערכות הגנה לטנקים ולרק"מ

עובדים: כ-7000

צבר הזמנות: כ-13 מיליארד שקל