א' - אייטם, ב' - בלעדיות

לשני עיתונים בעולם היה ראיון בלעדי עם א' ממשרד התחבורה - בישראל ל"מעריב" ובבריטניה ל"ג'ואיש כרוניקל". אז איך גם "ידיעות אחרונות" הצליח להניח את ידו על הראיון?

מלחמת העיתונים הישראלית מכה גלים גם מעבר לים. בעיתון הבריטי ה"ג'ואיש כרוניקל" הופתעו לראות לפני כשבועיים כי העיתון "ידיעות אחרונות" פרסם ראיון שלהם עם א' ממשרד התחבורה, לכאורה ללא אישור. זאת במקביל לעיתון "מעריב", שראיין בישראל את המתלוננת שעשתה היסטוריה ואווררה את פרשת קצב האפלה.

ל"גלובס" נודע, כי על פי גורמים בעיתון היהודי הנפוץ, נציגים של "עיתון ישראלי" ביקשו בשבוע שעבר את החומר ובכללו הראיון והתמונות של א', ואולם שם סירבו להעבירם. זאת, כדי למנוע כל פרסום עד יום שישי, אז פורסם הראיון ב"מעריב". בעיתון אף נמנעו מלהעלות לרשת עד ליום שישי את הריאיון, על מנת לא לפגוע בבלעדיות. ואולם, ביום שישי לפני כשבועיים, פורסם בעמודי החדשות של "ידיעות" תרגום הראיון שניתן ל"ג'ואיש כרוניקל", ובו הקרדיט לסגנית עורך העיתון, שהגיעה במיוחד לישראל כדי לערוך את הראיון עם א', וקרדיט לעיתון הבריטי, תחת הכותרת "מיוחד". זאת במקביל לפרסום של "מעריב" במוסף "סופשבוע".

על פי גורמים בעיתון "מעריב", א' ממשרד התחבורה הבטיחה בלעדיות לעיתון בראיון שתיתן ברבות הימים. משהחלו להתפרסם קדימונים לראיון ביקשו ב"ידיעות אחרונות" כי תתראיין גם אצלם, אולם היא סירבה. אז איך בכל זאת הגיע הראיון ל"ידיעות"? מתברר שאיש שיווק הקשור באחת מחברות הסינדיקציה פנה לעיתון ביום חמישי, אחרי שניגרה כבר הרבה זיעה מעל מצח אנשי המערכת, והציע את הכתבה. זאת ללא ידיעת אנשי העיתון הבריטי, שהיו משוכנעים שהם מצליחים לבלום את כל ניסיונות הפרסום.

מבירור של "גלובס" עולה כי בבריטניה מופץ אמנם ה"ג'ואיש כרוניקל" החל מיום שישי באופן רשמי, אולם הוא מודפס כבר ביום חמישי בשעות הבוקר ומופץ למספר מצומצם של מוקדים במהלך היום. על פי גורמים בעיתון, לא אחת גורמים עיתונאיים שונים מנסים להשיג חומרים משותפי העיתון בסינדיקציה או כבר ממשרדיו ואף מבית הדפוס שלו. בידיעה שכך הדבר, אותו סוכן חש בנוח לאפשר את הפרסום ביום שישי, חרף ההתחייבות של ה"ג'ואיש כרוניקל" ל-א'.

עוד נודע, כי לא אחת נקט העיתון בצעדים משפטיים כלפי גורמים שהשיגו חומרים מוקדמים מהעיתון לפני ההפצה הרשמית, ולא נתנו קרדיט. במקרה זה, העיתון "ידיעות אחרונות" אמנם נתן קרדיט ל"ג'ואיש כרוניקל", אולם באופן שדימה כאילו העיתון היהודי העניק לו את הראיון באופן מיוחד. מה שבאופן אירוני, אכן היה.

ב"ידיעות אחרונות" סירבו להגיב. עורך ה"ג'ואיש כרוניקל" ריצ'רד ברטון מסר ל"גלובס", כי "הייתה שיחה בינינו ובין מספר כלי תקשורת ביום חמישי. הם היו שגרתיים ודומים לאלה שאנחנו מקיימים מדי שבוע כשיש לנו סיפורים בלעדיים. כולם מתעניינים במה שאנחנו עושים. במקרה זה העיתון היה כבר זמין בלונדון בזמן שפנו אלינו. אני חייב לומר שאין זה יוצא דופן לעיתונים או לפרילנסרים במיוחד, לקחת עיתון שלנו ממקומות של הפצה מוקדמת בלונדון ולעשות לנו פולו-אפ לפני שיבשה הדיו. זה לגיטימי ברגע שהעיתון ברחובות. זה סיפור גדול והייתי מופתע אם לא היה עניין כזה".

א' סירבה להתייחס לדברים.