מייסד אופן-ליקס טוען שלמד מהטעויות של ויקיליקס

אחת מהתופעות שחורגות מעולם האינטרנט היא זו של ויקיליקס, האתר שמפרסם ידיעות שהודלפו, תוך שמירה על אנונימיות של המקורות ותוך עקיפת מגבלות של הגנה על הפרטיות או של צנזורה. כך, הועלה מידע הנוגע לבכירים בממשל האמריקני, מסמכים הנוגעים למלחמות באפגניסטן ובעיראק שחושפים הרג של חפים מפשע, ומסמכים הקשורים ליחסי החוץ של ארה"ב - וכך בעקיפין, נוגעים גם לישראל.

אלא שלא כל גולש יכול להשפיע על התוכן, והוא כולו מאושר על-ידי צוות האתר, ובראשו העיתונאי האוסטרלי ג'וליאן אסאנג'. בכנס ה-DLD לקח חלק גם דניאל דומשייט-ברג, מומחה מחשבים המתמחה באבטחת רשת, שהיה דובר ויקיליקס וחלק פעיל מהאתר בין 2007 ל-2010.

דומשייט-ברג מתגורר במינכן ואמור להשיק בחודש הבא את "פרויקט המידע החופשי" הגדול הבא - OpenLeaks, השקה שנדחתה מינואר.

"ויקיליקס סיפקה הצהרה ברורה לפיה האפשרויות בעולמנו משתנות והגבולות נפרצים", אמר אתמול (ב') דומשייט-ברג. "היא עוררה ויכוח על מהם סודות ומהו מידע שלא אמור להישאר סודי.

"פייסבוק ואתרים דומים יצרו את השקיפות של המשתמש הפשוט, אבל זה לא מה שמעניין. אותנו עניינה השקיפות הממשלית ובעיקר לחשוף סודות של גורמי ממשל שלא מקובל על החברה שיישארו בגדר סוד. קידמנו את הדיון הזה ללבה של החברה, ללבו של הדיון הציבורי.

"שקיפות רדיקלית כזו אינה מתאימה למדיה החברתית. חשוב גם לדבר על מידת החדירה לפרטיות של המדיה החברתית כמו שעושה גוגל עם שירות Maps, אבל חשוב יותר לדעתי לדבר על החשיבות בחשיפת הרוע והעוול בפוליטיקה ואצל מנהיגים שונים בעולם".

לדבריו, באופן-ליקס, "נשתדל לשמור על ניטרליות, לא להיצמד לגוף זה או אחד מהמדיה. וזו אחת הטעויות שנעשו בוויקיליקס, שניסינו לתפוס הכול ביחד, להמציא את הגלגל מחדש.

"באופן-ליקס לא נהיה מעורבים בהפצה או בהחלטה מה יפורסם ומה לא. כאשר עשינו זאת בוויקיליקס נעשינו מעורבים - בין אם רצינו בכך ובין אם לאו. הפעם, אנחנו רוצים להיות רק כלי, מכניזם לחשיפת עוולות".

והיכן קו השמירה על סודיות בפוליטיקה? "נכון שבלי סודיות, משבר הטילים בקובה היה עלול להסתיים בשואה גרעינית", אומר דומשייט-ברג. "לכן, אין לי תשובה חד-משמעית. מה שחשוב הוא ערכי המוסר האנושיים-אוניברסליים, ואת זה אפשר להשיג רק דרך חינוך, דרך לימוד אנשים לא לעשות רק מה שבא להם אלא לפעול מתוך מחשבה".

לדבריו, אופן-ליקס לא תתן מידע מוקדם לגופים שחומרים עליהם עתידים להתפרסם.