הערכות: יותר ממיליון איש בהפגנת הענק בקהיר

התכנון: צעדה המונית למשכן מובארק עד כה נאמדים הנזקים מההפגנות לכלכלת מצרים ב-12 מיליארד דולר רוהמ"ש טורקיה ארדואן קורא למובארק להקשיב לרצון העם המצרי

משתתפים היום (ג') בעצרת המרכזית בכיכר תחריר שבקהיר, כאשר הפגנות נוספות מתקיימות בערים מרכזיות אחרות. המארגנים מקווים כי במרכז קהיר ובערי הלוויין יתרכזו למעלה ממיליון איש למחות נגד משטר מובארק.

צבא מצרים מאפשר את התקהלות ההמונים בכיכר, ומפגינים כבר מניפים כרזות וקוראים לחיילים לשתף עימם פעולה. "העם והצבא - אנחנו אחד", קוראים ההמונים. במהלך הלילה רוססו באזור כתובות עם הכיתוב (השגוי) באנגלית: "No Mobark".

אך מלבד הקריאות נגד מובארק (כגון "שתוק, שתוק, חוסני מובארק"), ההפגנה בכיכר תחריר בקהיר נושאת אופי אנטי-ישראלי מובהק ונשמעות גם קריאות נגד ישראל. חלק מהמפגינים קוראים למובארק: "לך לישראל" וטוענים שהוא "נאמן לישראל". מפגינים בודדים אף ציירו על פניהם צלבי קרס ושלטים עם כיתוב באנגלית: "אנחנו שונאים את מובארק ושונאים את ישראל".

עד כה נאמדים הנזקים מההפגנות לכלכלת מצרים ב-12 מיליארד דולר. החשש העיקרי הוא מפני נזק לתעשיית התיירות, שמהווה כ-11% מהתמ"ג המצרי ול-10% משוק התעסוקה.

החל מהשעה 12:00 החלו להישמע בעיר כריזות ממסגדים הקוראים למפגינים להגיע לכיכר תחריר ולהצטרף למחאה. במקביל, נפוצו דיווחים בקרב ההמון לפיהם בתום ההפגנה יחל מצעד לעבר משכן הנשיא בקהיר במטרה לדרוש שמובארק יעזוב את מצרים. כידוע, בימים האחרונים התלהטו המחאות בין הצבא לאזרחים, כאשר ההמון מנסה להדוף את הצבא במקרים מסוימים ולא נשמע להוראותיו.

עדיין לא ברור אם הצבא יאכוף בדרך כלשהי את העוצר היום, אך נראה כי מדובר במשימה בלתי אפשרית לאור ההמון הגודש את הרחובות. הצבא תגבר את מערך המסוקים החג מעל העיר. על אף שרוב המפגינים הם גברים, ניכר כי רבים הגיעו גם עם נשותיהם וילדיהם הקטנים "כדי שיהיו עדים ליום ההיסטורי שנעשה למענם", וזאת למרות הדוחק הרב.

טיסות חילוץ

בשדה התעופה של קהיר מרוכזים עדיין אלפי בני אדם שהגיעו לשם בשעת בוקר במטרה לעלות על טיסות חילוץ מיוחדות במטוסים ששיגרו חברות התעופה במדינות אירופה וצפון אמריקה. אמצעי התקשורת מדווחים על עומסי תנועה כבדים בדרכים המובילות אל קהיר וממנה. כוחות הצבא נפרסו כבר מסביב לפירמידות בגיזה כדי למנוע פגיעה בסמל התיירות של מצרים.

אמש נשמר העוצר בערים הגדולות והכבישים נותרו ריקים כמעט לחלוטין. עם זאת, עשרות אלפי בני אדם ברחבי המדינה נפרסו במחסומים מאולתרים שהקימו ברחובות ובשכונות במטרה למנוע מעשי ביזה ושוטטות כפי שקרה בימים הראשונים למחאה. כשהם חמושים באלות, חרבות, מקלות, גרזנים ואקדחים, בדקו המארגנים כל רכב שהתקרב כדי לוודא את מניעיו.

עוד בטרם הוסר רשמית העוצר, החלו המוני התיירים שעדיין נמצאים בעיר לגדוש את הכבישים המובילים לשדה התעופה במטרה לצאת את מצרים. טיסת חילוץ נוספת של אל-על יצאה אמש באישון לילה. שדה התעופה התמלא כבר בשעת בוקר מוקדמת והמונים המתינו ליציאת הטיסות למדינות אירופה ומדינות אחרות במזה"ת.

בתוך כך, ראש ממשלת טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן, קרא היום למובארק להקשיב לעם המצרי. "שום ממשלה לא יכולה לשרוד בניגוד לרצון העם", אמר ארדואן.

"מובארק לא יתפטר בעצמו"

"מובארק לא טוב למצרים. מצרים שלו תקועה ועצובה", אמר ל"גלובס" אמש צעיר מקומי. "הרבה יותר קשה להוריד אותו מהשלטון ממה שאתם חושבים בחוץ. הוא לא יתפטר בעצמו. אין סיכוי. ההפגנה הזו תהיה הכי גדולה שאפשר והיא נועדה בעיקר להראות לעולם את העמדה שלנו, אך איננו מצפים שרק בזכות הצעקה שלנו מובארק יפרוש".

דובר הצבא הצהיר הבוקר כי למרות המחאה הגדולה הצפויה היום, הצבא לא יעשה שימוש בכוח על מנת לפזר את ההפגנה. עוד נמסר מגורמים רשמיים כי עד כה נהרגו לפחות 129 איש במוקדי המהומות.