תעשיית הסלולר: נוקיה - אאוט; הסינים תופסים את מקומה

כנס הסלולר השנתי בברצלונה משך 50 אלף איש, והאווירה השנה אופטימית ■ שיחת היום היא נוקיה, שטוענת עתה כי שילוב הזרועות עם מיקרוסופט יכניס לה מיליארדי דולרים

כ-50 אלף משתתפים, מאות יצרנים גדולים וקטנים, מאות אנליסטים ועיתונאים מכל העולם, מגיעים מדי שנה לתערוכת הסלולרהגדולה בעולם בברצלונה, MWC. התערוכה ממגנטת אליה את תמצית החדשנות של התעשייה הכי משגשגת ומעניינת בעולם. כאן אפשר לדעת באמת לאן היא הולכת בשנים הקרובות.

כאן בברצלונה אומרים המנכ"לים של מפעילות התקשורת הגדולות ביותר את מה שהם חושבים; כאן צופים מה יהיו הטכנולוגיות השולטות בשנים הקרובות; וכאן חברות התשתיות מציגות את הארכיטקטורות של הרשתות הסלולריות שלהן.

הכנס גם משקף היטב את הדומיננטיות של השחקנים הגדולים במפת התקשורת העולמית, והם - חוץ מאפל שמסורתית לא לוקחת חלק בכנס - שוכרים ביתנים גדולים נפרדים כדי להמחיש את עוצמתם.

והשינויים בתעשייה הזו הם דרמטיים: ענקית התקשורת נורטל התאדתה; סימנס תקשורת מוזגה לחברה אחת עם נוקיה (נוקיה-סימנס) ואת מקומן של החברות המערביות תופסות היום החברות הסיניות, כמו Huawei ו-ZTE, שמקבלות לגיטימציה הולכת וגוברת כחברות תשתיות.

האווירה השנה מאוששת ביחס לשנתיים האחרונות, אך סימני המשבר העולמי עוד לא חלפו. מחוץ לתעשיית הסלולר, העיר עדיין מלקקת את פצעיה וניתן לראות חנויות סגורות ומוגפות.

"מיקרוסופט לא רוכשת את נוקיה"

מהתערוכה כבר ברור ששנת 2011 תהיה שנת הטאבלטים, כל היצרניות הגדולות משיקות מוצרים, ובמידה מסוימת הם מאפילים מעט על ההכרזות של מכשירי הסלולר. אך מה שבולט במיוחד הוא המשבר העמוק שבו נמצאת ענקית הסלולר הפינית נוקיה. סטפן אלופ, מנכ"ל נוקיה, שילב ידיים בסוף השבוע עם הבוס שלו לשעבר, סטיב באלמר, מנכ"ל מיקרוסופט, והודיע על שת"פ אדוק עם מיקרוסופט ועל אימוץ מערכת ההפעלה שלה עבור הטלפונים החכמים.

הודעה זו זעזעה את המשקיעים, שכלל לא בטוחים שהיא תוביל את נוקיה החוצה מהמשבר. "היו לנו כמה אופציות", אמר אלופ באירוע של נוקיה בברצלונה. "יכולנו לנסות ולהרים בעצמנו את מערכת ההפעלה, ללכת עם אנדרואיד של גוגל או עם מיקרוסופט. היה ברור לנו שאם נאמץ את האנדרואיד ניצור דואופול שלא יהיה טוב לתעשייה ולצרכנים, של גוגל ואפל. במקביל, אנחנו ממשיכים לפתח את המיגו וזה ייצור מערכת חדשה שתהיה טובה לנו ולמיקרוסופט מכל הבחינות".

אלופ דיבר עוד על הצורך במנהיגות חדשה בנוקיה וציין שהצליח לרתום את הארגון למהלך החדש, שבאופן טבעי מעורר חששות. הוא גם ציין כי לא עלתה כלל אפשרות שמיקרוסופט תרכוש את נוקיה, ובכך הזים שמועות על עסקה כזו. הוא אף ציין כי העסקה תהיה שווה לחברה הפינית מיליארדי דולרים, לא פחות.

נושא מרכזי נוסף בכנס הוא החששות מפני הדומיננטיות של גוגל ושל אפל עם האייפון, שמכרסמים בהכנסות המפעילים מתוכן. מכיוון שהתוכן הוא המלך, קל להבין מדוע התעשייה העולמית רוצה לראות את נוקיה חוזרת לקדמת הבמה עם מערכת הפעלה משלה. אלופ התאמץ בברצלונה כדי לשכנע את הנוכחים שהצעד שלו יוביל למלחמה יותר אפקטיבית בגוגל ואפל. אחרי שנתיים שנוקיה לא מצליחה לייצר אלטרנטיבה ראויה לאנדרואיד ולאפל, זו כנראה התקווה היחידה בשלב זה.

ממזערים אנטנות, המפעילות חוששות

בכנס הסלולר השנה, התעשייה העולמית החליטה להתגייס לראשונה למציאת פתרונות לבעיית האנטנות הסלולריות - מה שיוצר אי-וודאות בקרב המפעילות הסלולריות.

מתברר שבכל העולם, גם בישראל, האנטנות הסלולריות הגדולות יוצרות בעיות, והדרישה של מדינות רבות היא למצוא פתרון יעיל, שיאפשר להקטין את רמות הקרינה, ישמור על הסביבה ויקטין את בולטות האנטנות.

כל היצרניות הגדולות ממזערות את האנטנות כדרך להפיג את החשש הציבורי ממפלצות התרנים הגדולים שמכערים את הנוף. האסתטיקה היא גורם חשוב אבל לא רק היא מניעה את המפעילות אלא העובדה שהרשתות, כפי שהן בנויות היום, יתקשו לעמוד במהירויות ובגידולים בביקושים לאינטרנט סלולרי.

הצרכנים עוברים להשתמש באינטרנט הסלולרי יותר ויותר והמפעילות צריכות למצוא שיטות לייעל את התפוקות ולהפחית עומסים. גם השדרוג של המהירויות אינו פתרון מספק. לאור חשש הציבור, יש למזער את האנטנות עד למינימום, כדי שניתן יהיה להקים מאות אנטנות קטנות ומוחבאות.

כך, אלקטל-לוסנט, אריקסון ונוקיה-סימנס מבצעות מהפכה בתחום הארכיטקטורה של הרשתות החדשות. אלקטל-לוסנט, למשל, מציעה שילוב בין הרדיו לאנטנה, והם נכנסים לקופסה קטנה בגודל של 6 ס"מ לכל כיוון - קובייה קטנטנה שניתן להרכיב על עמודי חשמל ועל תחנות אוטובוס, ותומכת אפילו בדור רביעי.

אנטנות כאלה הן אסתטיות יותר וחוסכות בחשמל למפעילות.

אריקסון, שהיא היצרנית הגדולה בעולם רשתות הסלולר, מציגה פתרון דומה, אבל מזווית אחרת, במסגרת שיתוף פעולה עם יצרנית האנטנות קטריין, שמחברת בין הרדיו לאנטנה.

בנושא המזעור, השנה ובשנים הקרובות לא יהיו יצרן רציני או מפעילה סלולרית שיוכלו להתעלם מפתרונות ה-Femtocell - אנטנות קטנות שנכנסות לבתים, מתחברות לקו ה-ADSL, ומאפשרות להשתמש בסלולר בבית ללא בעיות קליטה.

הפמטוסל, שהשנה מקבל את הלגיטימציה שלו, חוסך למפעילים הצבת עוד ועוד אנטנות, על-מנת שיוכלו להגביר את הקליטה בתוך מבנים מצד אחד, ומצד שני מאפשר להם התייעלות גדולה ברשת.

אלמנט מעניין נוסף בכנס הוא הקיבוע של רשתות הדור הרביעי. אין היום יצרן שאין לו פתרון לדור הרביעי, וכבר אין שאלה למי יש את הפתרון הטכנולוגי, אלא מה עושים איתה. נוקיה-סימנס מציגה עמדה מעניינת בהקשר זה - מנהל חטיבה בכיר בחברה, מארק נילד, אמר בברצלונה שהדור הרביעי כבר לא יוצר הבדל בין המפעילים, ושהטכנולוגיה רק מגבירה מהירות ומייצרת מגה-ביט בפחות כסף מאשר בדור השלישי. אנשים לא עוברים ממפעיל אחד לשני רק בגלל מהירות, לדבריו.

יהיה מעניין לראות השנה את הרשתות הללו הופכות לעובדה בשטח, ואת השינוי שיעוררו גם בתמחור לצרכנים.

הכותב הוא אורח חברת אלקטל-לוסנט בכנס